"רק השנה ביצענו 75 ביקורים בחברות שבהן אנו משקיעים"

בריאיון בלעדי ל"גלובס" מייקל קוק מספר על קרן ההשקעות Southern Sun שבניהולו, המשקיעה במניות קטנות ובינוניות לטווח ארוך, ועל דרך העבודה השמרנית שמסייעת לה לרשום תשואה עודפת על מדדי הייחוס

בשנים האחרונות הסיטו המשקיעים המוסדיים חלק הולך וגדל מהחיסכון הפנסיוני של הציבור מהשוק המקומי אל שוקי חו"ל. בתחילה התבצעה הסטת הכספים בעיקר באמצעות רכישת תעודות סל העוקבות אחר המדדים המובילים בחו"ל.

כיום, לאחר ששלב תקיעת היתד בחו"ל כבר מאחוריהם, מחפשים המוסדיים לצאת מהבנליות של תעודת הסל אל מוצרי השקעה אחרים שיוסיפו קצת גיוון לתיק ההשקעות שלהם. אלא שהמוסדיים טוענים, כי אין להם יתרון יחסי בביצוע השקעות בחו"ל, ולכן עדיף מבחינתם לברור מניות (Stock Picking) באמצעות מנהלי השקעות חיצוניים.

בסניף המקומי של חברת הברוקרים האמריקאית אופנהיימר זיהו את המגמה הזו, ובאחרונה השיקו פעילות של שיווק קרנות זרות המיועדות למשקיעים מוסדיים. בשבוע החולף סיימו באופנהיימר סבב פגישות בקרב משקיעים מוסדיים, שבו הציגו את מייקל קוק, העומד בראש קרן ההשקעות Southern Sun מהעיר ממפיס שבטנסי, ארה"ב.

משיקולי מס קוק מציע למוסדיים בישראל לא את הקרן המקורית הרשומה בארה"ב אלא "קרן מראה", הרשומה במקלט המס של אירלנד, אשר מחקה במדויק את הביצועים של הקרן המקורית בארה"ב.

בבואם לבחור מנהל השקעות חיצוני נוקטים המוסדיים בישראל לרוב גישה שמרנית, אך נראה כי קרן "השמש הדרומית" הפעילה מאז 1997, יכולה לשמש עבורם פתרון לכך שהם חסרי התמחות בתחום של בחירת מניות של חברות קטנות ובינוניות בחו"ל.

קוק מנהל כ-5.3 מיליארד דולר בשתי קרנות נאמנות בלבד, המתמחות במניות של חברות קטנות ובינוניות (Mid-Small Cap) בארה"ב, ובשנים האחרונות הוא מציג תשואות גבוהות מאלה שרשמו מדדי הייחוס Russell 2500 ו-Russell MidCap. קרן החברות הקטנות שבניהולו דורגה ב-2013 על ידי מגזין ההשקעות בארונ'ס כקרן הטובה ביותר בקטגורית ה-Small Cap ואילו חברת דירוג הקרנות Lipper דירגה אותה כקרן הטובה ביותר בקטגוריה זו בשלוש השנים האחרונות.

"עסקי נישה"

גם שיטת הניהול של קוק נראית מתאימה לצורת החשיבה האופיינית לגופים מוסדיים. קוק אינו מדבר על ניצול הזדמנויות במסחר התוך-יומי, והוא גם לא משתמש באסטרטגיות גידור מתוחכמות או במינוף פיננסי. הקרן שבניהולו מיישמת אסטרטגיית Long Only פשוטה וברורה, שבה הרווח נוצר מעליית שווי המניה, וללא שימוש בפוזיציות חסר (שורט, אשר מהן נוצר רווח בירידת המניה).

איך אתה מאפיין את פעילות הקרן?

"אני נוהג להחזיק בקרן 20-30 מניות, ורוב השקעותיי מתבצעות לטווח ארוך של מספר שנים. זאת לאחר שנקדיש זמן רב לא רק לקריאת הדוחות הכספיים, אלא גם לביקורים חוזרים ונשנים במפעלי ומשרדי החברות שבהן אנו משקיעים. רק בשנה האחרונה ביצענו בהן 75 ביקורים".

האם חלות עליך מגבלות השקעה כלשהן?

"למעט מגבלת השקעה של עד 10% מסך הנכסים במניה בודדת, אין לנו כל מגבלת תשקיף באשר לסוג החברות שבהן אנו משקיעים; זאת למעט מגבלה עקרונית אחת שאנו לוקחים על עצמנו בהתלהבות רבה - הצורך להכיר לפני ולפנים את החברה שבה אנו משקיעים. כך למשל, ענף הביוטכנולוגיה, שאותו אין אנו מתיימרים להכיר - הוא מחוץ לתחום עבורנו".

את ליבת ההשקעות שהוא מבצע, מגדיר קוק כהשקעה "בעסקי נישה" ספציפיים. לדבריו, קיימות בארה"ב חברות נישה רבות מסדר גודל בינוני (הנסחרות בשווי שוק של 2-10 מיליארד דולר), אשר אילו היו רשומות למסחר בישראל היו נכנסות מן הסתם לרשימת המניות הגדולות של ת"א 25.

תן לנו כמה דוגמאות להשקעות שביצעת בקרן?

"דוגמה מוצלחת אחת שלנו היא יצרנית המטבחים התעשייתיים לרשתות מזון Middleby (סימול: MIDD), אשר נהנתה מהגידול במספר הסניפים של רשתות כגון פיצה האט, סטארבקס ו-KFC. חברה נוספת שמימשנו באחרונה, אחרי שנים ארוכות של החזקה, היא Nordson (NDSN), העוסקת במערכות הדבקה ממוחשבות עבור תעשיות המזון והחיתולים, ואשר נהנתה בשנים האחרונות בעיקר מהגידול בשוק החיתולים בסין".

קוק מחפש בעיקר חברות בעלות מינוף פיננסי נמוך, היודעות לייצר תזרים מזומנים חיובי המתועל להשקעות חדשות ורווחיות. הוא נוהג לבדוק בדקדקנות את איכות ההנהלה ואת נטייתה לבצע השקעות חדשות.

מדוע בכלל כדאי לנו להשקיע במניות קטנות ובינוניות, ולא באלו הגדולות הנסחרות ב-S&P 500?

"רמת המורכבות הגבוהה של תאגידי הענק בארה"ב מאריכה בהם את תהליכי קבלת ההחלטות ומסרבלת את יכולת התגובה שלהם לאירועים בשוק. לעומתן, חברות קטנות מתאפיינות בדרך כלל בגמישות תפעולית וזמן תגובה מהיר יותר. לדוגמה, יצרנית הטרקטורים AGCO (סימול: AGCO), שבה השקענו, הצליחה, בניגוד ליצרנית הגדולה והמוכרת ג'ון דיר, להסתגל במהירות לשינויים שיצר המשבר של 2008".

לסיום, נראה, אם כך, כי קוק הוא מנהל השקעות שמרני מהסוג שהמוסדיים כאן אמורים לחבב. הוא משקיע לטווח הארוך, עוסק באסטרטגיה ברורה ופשוטה של Long Only, מתרחק ממנופי אשראי ומחפש חברות היודעות לייצר תזרימי מזומנים והנהלות היודעות לנתב אותן אל מקומות שבהם מושגת צמיחה עסקית. "בסופו של יום", אומר קוק, "דרך ההשקעה שלנו אינה מסובכת מדי, אלא בעיקר דורשת עבודה קשה ומרובה וסבלנות".

מייקל קוק

גיל: 55

מגורים: ממפיס, טנסי בארה"ב

תפקיד: מנכ"ל ומייסד Southern Sun Assets Management

השכלה: תואר ראשון במינהל עסקים מאוניברסיטת Wycliffe Hall University of Oxford באנגליה

הקרן של קוק
 הקרן של קוק