"המערכת" צועקת "מי טו"

התוכנית "המערכת" היא אמורפית ומביאה עוד מאותו ז'אנר מוכר

"המערכת", יום ב' 21:00, ערוץ 2 רשת

כמי שחיבב מאוד את מיקי חיימוביץ' כמגישת חדשות, ושחושב שהשילוב שלה עם יעקב איילון היה אחד מרגעי הקסם המתמשכים של האקטואליה הישראלית (גם אם למרבה הצער הצופים לא הביעו אמון בשילוב הזה כשקרם עור וגידים מחדש בערוץ 10), עליי להודות שלא הצלחתי להתחבר עדיין ל"המערכת" האמורפית.

ברשותכם, אנסה להסביר: זה בסדר גמור להיות תוכנית תחקירים. זה בסדר אפילו למתוח את גבולות הז'אנר מתחקיר עיתונאי חשוב אל גבול הסיפור האנושי המרגש.

אלא שמי שעוקב אחרי כל אותן תוכניות שניתן לכנות אותן בשם הגנרי "60 דקות", לא יכול שלא לראות שלפחות מעבר לים, משהו השתנה: הריאליטי עשה סיבוב פרסה אחרי שמיצה את עצמו כשעשועון ובאופן פרדוקסלי, הוא מחזיר את תוכניות התעודה האקטואליות לשורשים הקדומים ביותר של העיתונות.

כך, למשל, אתה לא מדווח על בעיית מהגרי העבודה בגבול מצרים כשאתה מראיין סודנים ואריתראים על תלאות הדרך, אלא מחדיר מישהו מהמערכת אל קבוצה שכזאת שעושה את דרכה ברגל מסיני.

זה נשמע מטורף ומסוכן, אני יודע, אבל אם תיקחו לדוגמה את תוכניות התעודה החדשות (עוד לא בארץ), תגלו שזה בדיוק העניין: גם להיכנס עם דניס רודמן לצפון קוריאה כאורח VIP ולהימלט ממנה עם פליטים שמנסים לעבור לדרום קוריאה זה מטורף, ובכל זאת זה קרה.

זן חדש של ניו-ג'ורנליזם

אם תרצו, יש כאן הליכה לקצה בסגנון "לאכול בגדול" של האקטואליה, אבל תם העידן שבו הציבור מגלה עניין בעיתונאים כמתווכים. כלומר, אל תספר לנו איך היה, אלא תהיה חלק מהסיפור, מבפנים.

אפשר שזה זן חדש של ניו-ג'ורנליזם, שילוב בין תחקיר אקטואלי ל"מחוברים", אבל צפו בתוכניות תעודה חדשות מהעולם - ותגלו עד כמה הז'אנר הזה דוחק את רגליהן של תוכניות כמו "60 דקות" או "עובדה".

וזו הבעיה שלי עם "המערכת" שצועקת "מי טו": הערב (ב') תשודר בה כתבה על מסעו המופלא של גל מקל ל-NBA. הסיפור הוא אכן מופלא, אבל חובבי ספורט מכירים אותו על בוריו, ומי שלא נמנים עם הגרעין הקשה של חובבי הספורט, עלולים שלא לגלות בו עניין מיוחד. מה גם שהבחור, בואו ונודה על האמת, אינו בדיוק מייקל ג'ורדן.

במילים אחרות, בשביל כתבה שכזאת אני לא צריך את חיימוביץ' בדאלאס טקסס, שלנצח תהיה מקושרת בזיכרוני עם משפחת יואינג. בשביל זה מספיקה לי מירי נבו בחדשות הספורט.

* ציון: 7