נציבות שירות המדינה תגביל כהונת בכירים ל-5 שנים

היום נחתם ההסכם הראשון שמגביל את הקדנציות של כ-100 בעלי תפקידים ברשות המסים - מפקידי שומה ועד אנשי מיסוי מקרקעין ■ בהמשך מתכננת הנציבות להגביל קדנציות של בעלי תפקידים נוספים

נציבות שירות המדינה, בראשות עו"ד משה דיין, מתכננת מהפכה בשדרת הניהול של הגופים הממשלתיים. ל"גלובס" נודע כי הנציבות מבקשת להגביל את כהונתם של עשרות דוברים, יועצים משפטיים, מנהלי מערכות מידע ובעלי תפקידים בכירים נוספים, וזאת כדי "לרענן" את השורות של הסגל הבכיר בשירות המדינה ולעודד מינויים על פי מכרזים ותוך קדנציות קצובות בזמן.

הרעיון נועד למנוע שחיקה של בעלי תפקידים שלעיתים מחזיקים במשרה שנים ארוכות מאוד, למנוע עודף כוח וריכוזיות בידי פקידים בכירים ולאפשר מנגד אופק קידום לעובדי מדינה אחרים. הכוונה אינה לסיים בהכרח את העסקתם בשירות המדינה, אלא לאפשר במידת האפשר רוטציה, כך שבעל תפקיד במשרד ממשלתי אחד יעבור לתפקיד דומה במשרד ממשלתי אחר.

מדובר בבעלי תפקידים המועסקים באמצעות "חוזה בכירים", שממילא ניתן לסיים את העסקתם ללא מגבלות מיוחדות וללא צורך בהסכמת ארגוני העובדים, שכן הם מוחרגים מההסכמים הקיבוציים בשירות המדינה. ואולם, בפרקטיקה, רבים מהם מועסקים לתקופה בלתי מוגבלת ומבלי שהם נדרשים לעמוד בפני מנגנון כלשהו להערכה מחדש. בנציבות שירות המדינה מעוניינים להחיל את מגבלת הקדנציות גם על בעלי תפקידים נוספים, כמו פרקליטי מחוז או מנהלי מחלקות ומנהלי בתי חולים, אולם אלה זוכים להגנה של ההסתדרות הכללית וההסתדרות הרפואית (בהתאמה) ומחייבים את הסכמתם.

סנונית ראשונה לרפורמה המדוברת אפשר היה לראות כבר היום (ג') בטקס חגיגי שערכו ראשי נציבות שירות המדינה ורשות המסים. מדובר בחתימה על הסדר חדש שמגביל ל-5 שנים בלבד את הכהונה של כ-100 בעלי תפקידים בכירים בדרגת מנהל יחידה ברשות המסים, בהם פקידי שומה אזוריים, מנהלי חקירות, מנהלי מיסוי מקרקעין, גובי מכס במעברים ועוד. מדובר בעיגון מודל שכבר החל להיות מיושם ברשות המסים בעקבות החלטת הממשלה משלהי 2011 בדבר רוטציה של בעלי תפקידים בסגל הבכיר, אולם היום הדבר נעשה תוך כללים ברורים וחדים יותר. כך, בין היתר, נקבע כי מנהל רשות המסים רשאי להאריך את הקדנציה של אותו בעל תפקיד בשנה אחת לכל היותר, ובהתאם לקצר אותה בשנה אחת. מנגד, "ועדת סבב בכירים", שבה יושבים בכירים ברשות המסים, רשאית לקצר או להאריך את הכהונה ביותר משנה אחת, אם נמצאה לנכון לאחר דיון בעניין כי הסיבות והנסיבות לכך מוצדקות.

איך זה יעבוד? בסמיכות לסיום כהונה של בעל תפקיד ברשות המסים, הוא יקבל לידיו רשימה של תפקידים בכירים דומים שצפויים להתפנות, ויהיה עליו לדרג את העדפותיו. מנהל הרשות יערוך ראיונות בעניין, והמלצתו תעבור לוועדת סבב הבכירים. בעל תפקיד בכיר שיסרב לקבל את החלטת הוועדה, על פי הסדר החדש, יראה כמי שהתפטר משירות המדינה. בעל תפקיד שלא תימצא לו משרה חדשה יישאר בתפקידו עד לאיוש מחדש.

"ביצוע סבב התפקידים הבכירים נועד להעשיר את שיתוף הידע בין יחידות הרשות, לשפר את מנגנוני ניהול ההון האנושי, להגביר את האתגר הניהולי ולהעצים את יכולות הרשות במאבק בהון השחור ובהעלמות המסים, כמו גם לתרום לשיפור השירות לציבור משלמי המסים", נאמר היום בהודעה המשותפת של נציבות שירות המדינה ורשות המסים.

רצון הרופאים

בהסתדרות הרפואית מתנגדים באופן מסורתי להגבלת הכהונה של מנהלי מחלקות בבתי חולים ולהגבלה דומה בקרב מנהלי בתי חולים. ואולם, ייתכן כי הבחירות הקרובות לראשות ההסתדרות הרפואית עשויות לשנות את התמונה. מול היו"ר הנוכחי, ד"ר לאוניד אידלמן, צפויים להתמודד שני רופאים בכירים המזוהים עם תנועת "ארבל", שמהווה אופוזיציה להנהגה הנוכחית: ד"ר נמרוד רחמימוב, מנהל המחלקה האורתופדית בביה"ח נהריה, המשמש גם כסגנו של אידלמן, ופרופ' יהודה אולמן, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בביה"ח רמב"ם. בספטמבר האחרון העיד פרופ' אולמן בשם ארבל בפני ועדת גרמן לחיזוק הרפואה הציבורית, וציין כי אנשי ארבל תומכים בהגבלת קדנציות למנהלים "כדי לפתח אופק לצעירים". רחמימוב ואולמן הם כאמור מנהלי מחלקות בעצמם, ויהיה זה מעניין לראות אם אכן יתמכו בהגבלת הכהונה של עצמם ושל חבריהם.

בין אם אנשי ארבל ינצחו בבחירות לראשות ההסתדרות הרפואית ובין אם לא, נראה כי להנהגת ההסתדרות הרפואית יהיה קשה להתעלם מכך שברמת "השטח" יותר ויותר רופאים קובלים על כך שאין די אפשרויות קידום בבתי החולים, וכי מנהלי מחלקות משמשים בתפקידם "לכל החיים". בשנת 2011 חוותה ההסתדרות הרפואית טראומה לא פשוטה מאותו שטח, בדמות "מרד המתמחים" שפרץ נגד ההסכם שהתגבש באותם ימים. אנשי ארבל, אגב, הניעו במידה רבה את המאבק הזה מאחורי הקלעים.