פרוטרום: מחברה קטנה ושמרנית למובילה בשוק המזון

כיצד הפכה יצרנית ומשווקת חומרי הגלם לתעשיית הטעם והריח מחברה קטנה ושמרנית למובילה גלובלית בתחומה, ומה עוד הופך את מנייתה למעניינת להשקעה

ענף המזון עובר תמורות, כתוצאה משיפורים טכנולוגיים בהליכי הייצור, שינויים בהרגלי הצריכה וסגנון החיים, וגידול בביקוש למזון בשל גידול באוכלוסייה. סגמנט משמעותי בשרשרת ייצור המזון הוא תוספי הריח והטעם, שהופכים ליותר ויותר דומיננטיים בשוק המזון המודרני.

חברת פרוטרום, שנסחרת במדד ת"א 100 ובלונדון, עוסקת בייצור תמציות טעם וריח מ-1993 ומהווה יצרן משמעותי בעולם. פרוטרום יוצרת, מפתחת, מייצרת ומשווקת מגוון רחב של טעמים באיכות גבוהה ללקוחות בתעשיות המזון והמשקאות, הטעם והריח, ותעשיות נוספות. פרוטרום משווקת ומוכרת מוצרים לכ-14,000 לקוחות בכ-140 מדינות. לחברה משרדי מכירות ושיווק ברחבי העולם ופריסה של 29 אתרי ייצור באירופה, צפון אמריקה, ישראל ואסיה.

החברה מנוהלת בידי אורי יהודאי, ובעלת המניות העיקרית בה (כ-37%) היא ICC Industries Inc - חברת החזקות מניו יורק, הפועלת בעיקר בענפי הכימיקלים, התרופות והפלסטיק.

פרוטרום, הפועלת במסגרת שתי חטיבות, טעמים וחומרי גלם, ביצעה לאורך חייה סדרת מיזוגים ורכישות בשוויים שונים. זאת תוך ניהול סיכונים פיננסי ומושכל, שנראה כי שימש, בין היתר, מנוע הצמיחה שלה, וכיום היא בין השחקנים העולמיים המובילים בתחום התמציות.

נתוניה העסקיים של פרוטרום ממחישים היטב את תהליך הצמיחה וההתפתחות שלה: הכנסות החברה בשנים 1998, 1999 ו-2000 עמדו על 303 מיליון שקל, 298 מיליון שקל ו-325 מיליון שקל בהתאמה. הרווח הנקי לתקופות אלה הסתכם ב-10.4 מיליון שקל, 9.4 מיליון שקל ו-14.7 מיליון שקל בהתאמה. להערכת החברה, מחזור המכירות שלה בשנת 2014, המגלם את כל הרכישות שנעשו עד כה, מתקרב כבר ל-800 מיליון דולר, על בסיס מצב קיים, דהיינו כ- 2.8 מיליארד שקל. הרווח הנקי מוערך בכ-90 מיליון דולר.

משמעות הדבר, צמיחה של כ-900% בהכנסות ב-15 שנה, המשקפת צמיחה שנתית ממוצעת של כ-55% לשנה. הרווח הנקי צמח בתקופה זו פי 30, בשיעור ממוצע של 200% לשנה.

שיתופי פעולה תומכי צמיחה

אז מה קרה ב-15 השנים האחרונות בחברה, שהפך אותה מחברה קטנה, שמרנית ושולית בשוק העולמי לחברה גלובלית עם אתרי ייצור ושיווק? בתחילת הדרך רכשה החברה חברות שיווק וייצור קטנות, מקומיות, המצריכות השקעה נמוכה. החברה למדה את השווקים, שבהם היא פועלת, המיזוגים והרכישות הקטנות צלחו והביאו לצמיחה העקבית - ובאופן הדרגתי חלה עליית מדרגה משמעותית בשלוש השנים האחרונות בהיקפי הרכישה, הן מבחינת גודל החברות והן מבחינת הפיזור הגיאוגרפי.

פרוטרום השקיעה משאבים ניכרים, התואמים את האסטרטגיה שלה גם בשווקים מתפתחים, כגון מזרח אירופה ורוסיה, אמריקה הלטינית ואפריקה; וגם חיזקה את מעמדה בארה"ב - השוק הגדול ביותר בעולם בתחום זה.

ב-2013 השלימה החברה ארבע רכישות בהשקעה כוללת של כ-120 מיליון דולר, של פעילויות שהיקף מכירותיהן ב-2012 הסתכם בכ-147 מיליון דולר.

הרכישות בשנים 2011 ו-2012 תרמו להכנסות החברה ב-2012 כ-100 מיליון דולר, דהיינו גידול של כ-20% בהכנסות ב-2012 לעומת 2011; זאת שעה שהצמיחה האורגנית, בנטרול הרכישות והשפעת המטבעות, הגיעה ל-2% בלבד.

מטרות החברה לשנים הקרובות, כפי שעלו בשיחת הוועידה עם יהודאי ברבעון האחרון, כוללות המשך השקעה בהרחבת פעילות החברה ונתח השוק שלה בשווקים המתפתחים. עוד ציין המנכ"ל, כי אסטרטגיית החברה לשנים הבאות תתבסס, בין היתר, על המשך שיתופי פעולה תומכי צמיחה עם חברות בינלאומיות כגון קוקה קולה ופפסי קולה; המשך פיתוח של מוצרים בתחום הבריאות, כגון מוצרים לשמירה על המשקל ודיאטה.

במקביל, החברה ממשיכה לשים דגש חזק על צד ההוצאות - דהיינו התייעלות תפעולית, שתאפשר להערכתה חיסכון משמעותי של כ-10 מיליון דולר החל מ-2014.

המשך הרכישות של פרוטרום מתאפשר הודות לתזרים מזומנים חזק שהיא מייצרת, כך שהחברה לא מגדילה את המינוף הפיננסי שלה. מאז 2009 ועד ספטמבר 2013 ייצרה החברה תזרים מזומנים מצרפי של 332 מיליון דולר.

לסיכום, פרוטרום עשתה כברת דרך משמעותית, שבאה לידי ביטוי בתוצאות העסקיות של החברה ואיתן גם בשווי המניה. בשוק מניות תנודתי, אשר לו אנו עדים בשבועות האחרונים, אנו סבורים כי מניית פרוטרום מעניינת לבחינת השקעה בתחום שוק המזון הישראלי והגלובלי.

נקודות החוזק של פרוטרום

■ הנהלה חזקה, חזון ואסטרטגיה ברורים

■ צמיחה דרך רכישות

■ שווקים מתפתחים וטרנד הבריאות

■ הובלה טכנולוגית

■ יעילות תפעולית

החולשות

■ תחרות

■ חולשה אפשרית בביקוש גלובלי

■ שמירה על רמת צמיחה מתונה

הכותבים הם מנכ"ל באקסלנס נשואה ומנהל השקעות תחום מניות בקבוצה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה