תחקיר: שלטון היחיד של שמחי בהסתדרות הלאומית

היו"ר יואב שמחי מכהן כבר 7 שנים ■ בארגון סירבו למסור לכתב העיתון את חוקת הארגון ואת פרוטוקול הדיון שבו הוחלט על הארכת כהונתו של שמחי, שמשמש גם כיו"ר הוועד המנהל וגם כיו"ר המועצה שהחליטה על דחיית הבחירות

הסתדרות העובדים הלאומית (הע"ל) מנסה בשנים האחרונות להתרחק מהתדמית שדבקה בה בתקופת כהונתו של היו"ר לשעבר המורשע, אברהם הירשזון, ולהעביר מסר שלפיו הארגון מתמקד יותר בעובדים ופחות בעסקנים. במבחן התוצאה, אכן קמו יותר ועדי עובדים חדשים ונחתמו כמה הסכמים קיבוציים משמעותיים, ואולם תחקיר "גלובס" מעלה כי הארגון בראשותו של יואב שמחי ממשיך להתנהל ללא שקיפות, ומבלי לספק דין וחשבון לציבור הרחב ולציבור חבריו, בשונה מארגוני עובדים אחרים.

למעשה, שמחי מכהן כיו"ר הארגון כבר 7 שנים ברציפות, אף שבחוקת ההסתדרות הלאומית נקבע כי הוועידה הארצית צריכה להתכנס בכל 5 שנים, אלא במקרה שבו המועצה הארצית החליטה להאריך את כהונת הוועידה הארצית לכל היותר בשלוש שנים נוספות. הוועידה הארצית היא זו שבוחרת את יו"ר ההסתדרות. מתברר כי לפי חוקת הארגון הדבר הזה אפשרי, אבל את חוקת הארגון לא תמצאו באתר האינטרנט של ההסתדרות הלאומית.

בארגון סירבו לחשוף בפנינו (הן במרכז המידע, הן בלשכת המנכ"ל) את החוקה, גם כשפנינו והצגנו עצמנו כעובדים שמעוניינים להקים ועד וללמוד קודם לכן על הארגון, וגם כשפנינו באופן רשמי מטעם העיתון. לאחר ששמנו יד על החוקה, שלא בעזרת הארגון, גילינו כי בסעיפים 76-78 נקבע כי כל מוסדות הארגון מחויבים לנהל פרוטוקול. ביקשנו את פרוטוקול הדיון שבו הוחלט לדחות את הבחירות בשלוש שנים, ואולם גם במקרה זה נתקלנו בסירוב. כשביקשנו לאפשר לחבר הארגון לעיין בפרוטוקול במשרדי הארגון כפי שמורה התקנון, נתקלנו בהתעלמות. בהמשך טענו בארגון כי הם מסרבים לחשוף את הפרוטוקול בפני כותב שורות אלה.

להורדת החוקה ה"סודית" של ההסתדרות הלאומית - לחצו כאן

בהנהלת הארגון החליטו לספק לנו מסמך אחד, שנחתם רק השבוע בעקבות פנייתנו, על ידי עו"ד אפרים הרמן, ובו נכתב בקצרה: "כמזכיר המועצה הארצית של הסתדרות העובדים הלאומית, הריני לאשר כי בישיבת המועצה הארצית מיום 29.12.11 התקבלה ההחלטה כדלקמן: 'המועצה הארצית מאריכה את כהונת הוועידה ב-3 שנים נוספות, דהיינו עד 22.02.2015'".

כשפנינו להרמן כדי לקבל את פרוטוקול הדיון, גם הוא סירב - והפנה אותנו בחזרה לדובר הארגון. כך קורה שדיון כה משמעותי על דחייה של שלוש שנים במועד הבחירות מתקיים מבלי שלחברי הארגון נמסר על כך, קל וחומר מבלי שאמצעי התקשורת מקבלים על כך כל הודעה. רק לשם השוואה, כשההסתדרות הכללית הודיעה במסיבת עיתונאים על כך שחברי בית נבחרי ההסתדרות יבחרו את מחליפו של יו"ר ההסתדרות הפורש, עופר עיני, עד לקיום הבחירות הכלליות שנערכות מדי חמש שנים, קמה סערה ציבורית. ח"כ איתן כבל (העבודה) אף עתר בעניין לבית המשפט המחוזי בת"א, ולאחר שהפסיד ההכרעה עברה לבית המשפט העליון שצפוי לפרסם את החלטתו בימים הקרובים.

בשונה מארגוני עובדים אחרים - כמו ההסתדרות הכללית, כוח לעובדים או ההסתדרות הרפואית - מבנה הארגון של ההסתדרות הלאומית הוא בגדר סוד כמוס, לפחות למראית עין. לא רק שאין כל אזכור של מבנה הארגון ומוסדותיו באתר האינטרנט של הארגון - אפילו בוויקיפדיה לא תוכלו לקרוא על כך. ללא חוקת הארגון, שכאמור לא מופיעה פומבית בשום מקום (ההסתדרות הלאומית, כמו הכללית, היא אגודה עותומנית שנוסדה לפני קום המדינה ואינה כפופה לחוק רשם העמותות או לחוק חופש המידע), לא ניתן לדעת כיצד הארגון מנוהל ואפילו מיהם האנשים שמרכיבים את מוסדותיו.

אז איך בכל זאת נראה מבנה הארגון? על פי חוקת הארגון שהגיעה לידינו, בכל חמש שנים (עם אפשרות להארכה עד 8 שנים, כאמור) מתכנסת "הוועידה הארצית" שמונה 251 צירים. אלה מורכבים מ-150 חברי ארגון מהמחוזות השונים ומ-101 חברים נוספים שהם חברי הוועד המנהל היוצא, חברי המועצה הארצית היוצאת, נציגים מהנוער העובד הלאומי, נציגים של ועדי עובדים ונציגים מהגופים השונים שכפופים לארגון.

הצירים הם אלה שבוחרים את יו"ר הארגון. מלבד אותה ועידה שמתכנסת רק פעם אחת למעשה לצורך הבחירות, ישנה "מועצה ארצית" שמתכנסת לפחות אחת לחצי שנה ומורכבת מ-85 חברי ועידה. המועצה מוסמכת לדון בכל סוגיה ואף לערוך שינויים בחוקת הארגון. מי שמנהל בפועל את הארגון הוא "הוועד המנהל", שמונה 13 חברים ומתכנס באופן תדיר יותר. חברי הוועד המנהל נבחרים על ידי המועצה הארצית, "על פי המלצת היו"ר". מתברר כי יו"ר ההסתדרות הלאומית הוא גם יו"ר המועצה הארצית וגם יו"ר הוועד המנהל.

באתרי האינטרנט של ארגוני העובדים השונים תוכלו לפגוש את שמותיהם של כל אחד ואחת מחברי המוסדות השונים. בהסתדרות הלאומית, כאמור, מסרבים למסור לנו את השמות. מי ידע למשל שמזכיר המועצה הארצית הוא עו"ד פרטי בשם אפרים הרמן, שמתמחה גם בנדל"ן, חוזים ובנקאות? הרמן משמש גם יועץ משפטי חיצוני בחברת הנדל"ן "סלע" שבבעלות הארגון, שם אפשר למצוא גם את יו"ר ההסתדרות הלאומ ית יואב שמחי שמשמש דירקטור, ואת מבקר הפנים של הארגון רו"ח ששון מרון שמשמש מבקר פנים גם של סלע.

קשובים למעסיקים

היו"ר שמחי התגאה כמה פעמים בעובדה שההסתדרות הלאומית קשובה יותר למעסיקים, ובכך, בין היתר, היא נבדלת מהארגונים האחרים. בתקופה האחרונה הגישה הזו מקבלת משמעות מיוחדת, בעקבות כמה מקרים שנויים במחלוקת. כך למשל, אחרי כ-3 שנים שבהן קבוצת אלקטרה מוצרי צריכה סירבה להכיר בהתארגנות של עובדי רשת מחסני חשמל שבבעלותה למרות שבית הדין הארצי לעבודה קבע כי מדובר ביחידת מיקוח נפרדת לצורך מו"מ להסכם קיבוצי, ואף ספגה קנס בגובה 180 אלף שקל בגין פגיעה בהתארגנות העובדים, הודיעה לפני חודשים ספורים ההסתדרות הלאומית כי היא הפכה לארגון היציג של כלל עובדי אלקטרה מוצרי צריכה. היה זה יום רביעי, 10 בנובמבר, וכבר ביום ראשון הודיעה הנהלת אלקטרה כי היא מכירה בהסתדרות הלאומית. כעת אנו חושפים כי כבר ב-24 בנובמבר, בתוך שבועיים בלבד, נחתם בחברה הסכם קיבוצי מיוחד שמהווה מסגרת להסכם קיבוצי עתידי.

על ההסכם העתידי הודיעה ההסתדרות הלאומית בהודעה חגיגית בתחילת החודש הנוכחי, ומסרה כי ההסכם כולל בין היתר תוספות שכר ומנגנון קביעות לעובדים. כשביקשנו לקבל לידינו מהארגון את ההסכם, כמקובל, הופתענו לקבל טלפון דווקא מדובר אלקטרה, שסירבה למסור אותו מצדה. שמחי הסביר בשיחה עם "גלובס" כי הארגון פנה בעניין להנהלת אלקטרה, וזו סירבה לחשוף בשלב זה את ההסכם עד שיסיימו הליך של הסברה בעניין בקרב העובדים. שמחי ציין גם כי מדובר בחברה בורסאית ועל כן ישנה רגישות רבה יותר לכאורה.

כשביקשנו לדעת מהם שמות חברי הוועד, מלבד יו"ר הוועד, שוב נענינו בסירוב. יצוין כי בהסתדרות הכללית נוהגים לציין את שמות חברי הוועדים החדשים שקמים, ואלה אף מפרסמים את פרטיהם המלאים לרבות תמונותיהם בדף פייסבוק מיוחד בכל התארגנות ראשונית. "אנחנו ארגון עובדים אחר", הסביר שמחי. "אני לא דומה לארגונים אחרים. בידלתי את עצמי מארגונים אחרים. אנחנו ארגון שונה לחלוטין - אנו קובעים את הכללים שלנו, את דרך העבודה שלנו, ואני לא רוצה להיות דומה לא לזה ולא לזה. אנחנו שונים מכולם".

בשבוע שעבר הודיעה ההסתדרות הלאומית כי נהפכה לארגון היציג של עובדי חברת הביטוח הפניקס. עוד באותו ערב הודיעה ההסתדרות הכללית שדווקא היא הארגון היציג, ושיש לה הרבה יותר חתימות של עובדים. אנשי הוועד של ההסתדרות הכללית פרסמו את שמותיהם, פרטיהם ותמונותיהם, וכן הסכימו להתראיין בקולם. בהסתדרות הלאומית, לעומת זאת, סירבו למסור את שמות חברי הוועד למעט שמו של היו"ר, וטענו כי הוא מסרב להתראיין.

תחקיר מגזין G של "גלובס" העלה לפני כמה חודשים כי ההסתדרות הלאומית החתימה אלפי עובדים של חברת הניקיון הגדולה ISS, וחתמה על הסכם קיבוצי הנחשב לנחות מההסכם הקיבוצי שהתגבש באותם ימים ונכנס באחרונה לתוקף באמצעות צו הרחבה. לאחר פרסום הכתבה סירב הממונה על יחסי העבודה במשרד הכלכלה לרשום את ההסכם ולהכניס אותו לתוקף.

ההסתדרות הלאומית מסרה בתגובה: "ההסתדרות הלאומית דוחה מכל וכל את הטענה בדבר חוסר שקיפות ופועלת בכל המישורים על פי חוקתה ועל פי כל דין. להסתדרות הלאומית אין אפשרות להתייחס לטענות בדבר אי הצגת מסמכים לגורמים עלומים, אשר קיומם מוטל בספק. כחלק מהתנהלות שקופה ופתוחה, ההסתדרות הלאומית ביקשה להציג בפני מערכת 'גלובס' את המסמכים השונים, אולם המערכת, משיקולים שטעונים בירור, בחרה שלא לעיין במסמכים טרם פרסום הכתבה".

הערת המערכת: מראשית השבוע מבקש "גלובס" לקבל את חוקת ההסתדרות ואת הפרוטוקול הנזכר בכתבה. זמן קצר לפני ירידת העיתון לדפוס הודיעה ההסתדרות על הסכמתה ליתן זכות עיון במסמכים, לאנשים מסוימים ב"גלובס". מסמכים אלו לא נמסרו עד לירידת הגליון לדפוס והעיון בהם לא הוסדר. מערכת "גלובס" תמשיך ותעדכן עם קבלת המסמכים ולגבי תוכנם לאחר שנקבלם.

63 אלף שקל בחודש וג'יפ פאג'רו צמוד

ביולי 2010 חשף "גלובס" את תנאי העסקתו של יו"ר ההסתדרות הלאומית יואב שמחי, שכוללים משכורת בגובה 63 אלף שקל ברוטו וג'יפ צמוד יוקרתי מדגם פאג'רו של מיצובישי. למעשה, שמחי נהנה בשנים 2007-2009 ממשכורת בגובה 72 אלף שקל ברוטו בחודש, ואולם השית על עצמו מאז קיצוץ של 15% במסגרת תוכנית הבראה לארגון. שמחי ציין אז כי הוא משלם על הרכב מכיסו מס חודשי בסך 8,000 שקל בחודש.

לצורך השוואה, שכרו של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שעומד בראש ארגון הגדול פי עשרות מונים מההסתדרות הלאומית, צמוד למשכורת של שר בממשלה - כלומר כ-40 אלף שקל ברוטו בחודש. עיני נהנה גם מרכב צמוד מסוג ביואיק לקרוס, שנחשב צנוע יותר מזה של שמחי, ועלותו כ-220 אלף שקל.

עם זאת, ההסתדרות הכללית רכשה ב-2007 בעבור עיני גם דירת שרד בשכונת כוכב הצפון בת"א (באותה תקופה התגורר בבאר שבע, אך עבר מאז לת"א באופן קבוע לאחר גירושיו), בעלות שעמדה אז על 340 אלף דולר. בהסתדרות הכללית הסבירו אז כי חישוב שביצעו העלה כי בראייה לטווח ארוך, מדובר במהלך זול יותר ביחס לדמי השכירות ששילמו קודם לכן, וכי אם הארגון ימכור את הדירה בעתיד, הרי שיהיה זה ברווח גדול מאוד לאור עליית המחירים בתקופה שחלפה מאז.

שמחי שימש עד לעת האחרונה גם יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, ואולם בחודש שעבר מינה באופן רשמי לתפקיד את עו"ד בטי מצר לוי, ששימשה סמנכ"לית האגף לאיגוד מקצועי והרוח החיה מאחורי כמה הסכמים קיבוציים שעליהם חתם הארגון בשנים האחרונות.

דף הבית של אתר ההסתדרות הלאומית / צילום מסך
 דף הבית של אתר ההסתדרות הלאומית / צילום מסך