כישלון להנהלת חברת החשמל בניסיון להדיח ראשי ועדים

יממה אחרי שבית הדין לענייני עבודה ביטל שימוע בכתב לראשי הוועדים ששהו באילת, יצאו המהנדסים להשתלמות מקצועית בפורטוגל

כישלון נוסף להנהלת חברת החשמל במאבקה להדחת ראשי ועדי המהנדסים שארגנו השתלמות באילת בזמן הסופה הגדולה, בניגוד להוראות המנכ"ל: בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קיבל את עתירתם של ראשי הוועדים נגד הכוונה לערוך להם שימוע בכתב, וקבע כי מדובר ב"החלטה תמוהה" של הנהלת חברת החשמל הפוגעת בזכויות המוקנות לעובדים בחוקת העבודה של החברה.

יממה לאחר החלטת בית הדין, יצאו המהנדסים להשתלמות מקצועית שנקבעה מראש בפורטוגל.

בית הדין לא התרשם מכך שיו"ר הוועד הארצי של חברת החשמל, מיקו צרפתי, שיתף פעולה עם מהלך ההדחה שיזמה ההנהלה, וקבע כי צרפתי לא ביטא את עמדת ארגון העובדים אלא את עמדתו האישית.

הניסיון לפטר את יעקב חי ואלי יעקובי החל כשסמנכ"ל משאבי האנוש בחברה, איקא יכין, פנה ב-16 לדצמבר ליו"ר הוועד הארצי מיקו צרפתי וביקש את הסכמתו לפיטוריהם של השניים בשל מספר עילות, ובראשן החלטתם לקיים השתלמות למהנדסים באילת בניגוד להוראת מנכ"ל החברה.

צרפתי סרב לתת גיבוי לראשי הוועדים והשיב כי "ארגון העובדים רואה בחומרה את התנהגותם", וכי כל דרישתו היא כי הליך פיטוריהם ייעשה בהתאם לחוקת העבודה.

בתחילת פברואר מינה גליקמן את נציגי ההנהלה לוועדת משמעת שתדון בהדחתם של חי ויעקובי שהואשמו ב"אי-ציות להוראות הממונים", "הפרעת עבודה" ו"התנהגות בלתי אדיבה ובלתי הולמת".

ועדת המשמעת התכנסה ב-12 לחודש, אך חי ויעקובי לא הצליחו להיכנס פיזית לחדר הוועדה, משום שעשרות מהנדסים התגודדו בפתח וסירבו להתפנות מהמקום. לאחר פיצוץ הישיבה פנה יכין שו לצרפתי וביקש את הסכמתו לעריכת שימוע בכתב ליעקובי וחי. גם הפעם נתן צרפתי את הסכמתו למהלך.

ואולם, חי ויעקובי עתרו לבית הדין וטענו כי "מדובר בניסיון לחסל את נציגות המהנדסים בשל פעילותם הארגונית ולפגוע בראשיה, כאשר הנימוקים משתנים מעת לעת".

בית הדין קבע כי בחברה קיים נוהל מסודר לטיפול בעבירות משמעת והנהלת החברה אינה רשאית לסטות מנוהל זה. בית הדין קיבל את טענותיהם של חי ויעקובי כי השימוע בכתב פוגע בזכויות רבות העומדות להם במסגרת ההליך הרגיל, ובהן הזכות לקבל ראיות ולחקור עדים.

"תמוהה בעיננו טענת החברה כי לא ניתן לקיים את הבירור המשמעתי, ולפיכך יש לפנות להליך שימוע. חזקה על החברה כי תוכל לנקוט האמצעים המתאימים אשר יאפשרו כינוסה וקיומה של הוועדה ללא הפרעות".

באשר לתמיכתו של יו"ר הוועד בהליך הדחת עמיתיו, קבעו השופטים כי לא ניתן לראות בעמדתו של צרפתי את עמדת ארגון העובדים אלא רק את דעתו האישית.

את ועד המהנדסים ייצגו בבית הדין לעבודה עורכי הדין רון דרור ואופיר מנצ'ל. חברת החשמל יוצגה בידי משרד הרצל-פוקס-נאמן.

תגובת הנהלת חברת החשמל בנוגע להחלטת בית הדין בחיפה: "בית הדין קבע בהחלטתו כי לא נפל פגם בזימון יושבי-ראש ועד המהנדסים לבירור משמעתי, בגין הפרת הנחיית מנכ"ל החברה בנוגע לביטול ההשתלמויות לעובדים במהלך התקופה בה התמודדה עם סערת השלגים, בדצמבר האחרון. לפיכך, דחה בית הדין את הבקשה למתן צו שימנע את קידום ההליך המשמעתי בעניינם של יושבי-ראש ועד המהנדסים. חברת החשמל תפעל בהתאם ותמצה את הדין המשמעתי עם יושבי-ראש ועד המהנדסים".