כאוס רגולטורי: הוט תשתמש בתשתיות בזק ולהיפך

פורסם השימוע לפתיחת התשתיות הפיסיות של חברות התקשורת: בשלב הראשון בזק והוט יהיו היחידות שיחויבו לפתוח את תשתיותיהן, ובעתיד כל המפעילים יחויבו

שיטת המקל והגזר: משרד התקשורת מתכוון לחייב את הוט להגיע ולפרוס תשתיות בכל היישובים שבהם החברה אינה פרוסה, אך במקביל הוא מתכוון להתיר לה להשתמש בתשתיות בזק כדי לעשות זאת, כך עולה מהשימוע שפרסם אתמול המשרד למפעילים במסגרת אסדרת השוק הקווי מחדש.

מהמידע שהגיע ל"גלובס", עולה כי משרד התקשורת פרסם אתמול שימוע לכל המפעילים - שימוע שמהווה חלק מאסדרת השוק הסיטונאי החדש ואשר מתייחס לשימוש בתשתיות המפעילים. מהשימוע עולה כי המשרד מתכוון לאפשר פתיחה של תשתיות הוט ובזק לשימוש לטובת כל המפעילים, אך בשלב הראשון לא תהיה אפשרות של בזק או הוט להשתמש בתשתיות של פרטנר או סלקום.

בסופו של תהליך, התוכנית של המשרד היא לאפשר פתיחה של כל התשתיות כך שמפעילים לא יצטרכו לחפור מחדש ולהרים כבישים ומדרכות במקומות שבהם יש תשתית קיימת של מפעילים.

אך מעל לכל, השימוע במתכונתו הנוכחית עומד לסייע מאד ל-IBC, מיזם הסיבים האופטיים של חברת חשמל וויה אירופה. על פי השימוע, המיזם יוכל להשתמש בתשתיות בזק והוט על מנת לעבור דרכו ולהגיע למקומות שבהם לא יהיה כדאי להם לחפור. IBC מתכוונת לנצל זאת וזו תהיה עמדתה לשימוע.

השימוע מחדד עוד יותר את שאלת מחיר השימוש בתשתיות. מצד אחד, יש היגיון בעמדה שמחייבת את בזק והוט לפתוח את תשתיותיהן לשימוש מתחרים, אך מאידך הן לא מוכנות שישתמשו בתשתיותיהן מבלי שיקבלו תמורה ריאלית עבור ההשקעה. זו על רגל אחת, השאלה הכי חשובה היום בשוק התקשורת באסדרה החדשה, שכן חברות התשתית מתכוונות להתנגד לכל מהלך שבו מתחרים חדשים לא ישלמו להן מחיר מלא עבור השימוש.

הסיטואציה רלוונטית מאד להוט שכרגע פטורה מהשוק הסיטונאי ואולם משרד התקשורת רוצה לאלץ אותה בעתיד הקרוב לפתוח את תשתיותיה במקביל.

תיאורטית יכול להיווצר מצב שבו הוט תוכל להשתמש בתשתיות בזק (כמו שהיא משתמשת היום באזורים שונים) על מנת לחבר יישובים (דתיים, ערבים, יישובים קטנים ומרוחקים) שאינם מחוברים, ומאידך, מתחרה כמו IBC ירצה להשתמש בתשתיות קיימות שלה כדי להגיע ללקוחות ולהתחרות בה.

סיטואציה מעין זו מעמידה אותה (ואת כל המפעילים) בבעיה קשה, ובעצם יוצרת סבך רגולטורי מאד בעייתי, שכן בעתיד כוונת המשרד לדרוש פתיחה של תשתיות סלקום ופרטנר גם כן. השאלה היא כמובן באיזה מחירים.

הוט במצב הזה תהיה בבעיה. היא תצטרך לבוא ולבקש מבזק להשתמש בתשתיות שלה כדי לחבר יישוב במחיר מסוים, אך היא תצטרך להציע את אותו המחיר לכל מתחרה אחר שירצה להשתמש בתשתיות שלה ולהתחרות בה. בקיצור, האסדרה הזו עשויה לייצר כאוס שאי אפשר יהיה להתמודד איתו.