רשות ני"ע מתכננת: ביטול עמלות קנייה ומכירה בתעודות סל

עמלות הפצה ייגבו במקום עמלות קנייה ומכירה ■ דמי הניהול בתעודות סל עלולים להתייקר בעד 0.35% ■ בכך, הרשות שמה סוף לשוני בתגמול שמקבלים הבנקים בהשוואה להפצת קרנות נאמנות

רשות ניירות ערך מקדמת מהלך לביטול עמלות קנייה ומכירה בתעודות הסל, וגביית עמלות הפצה במקומן. זאת, במטרה לשים סוף לשוני בתגמול המשולם ליועצים בגין הפצת שני המוצרים, ולנטרל את פוטנציאל ניגוד העניינים בייעוץ ההשקעות לגביהם.

משמעות המהלך, שמצריך את אישורו של המפקח על הבנקים דודו זקן, היא כי דמי הניהול הנגבים ממשקיעים פרטיים בתעודות הסל עלולים להתייקר בעד 0.35%. מנגד, בדומה למשקיעים בקרנות נאמנות, המשקיעים בתעודות הסל יהיו פטורים מתשלום עמלות קנייה ומכירה, שעומדות על כ-0.5% לפעולה.

ברשות ני"ע, בראשה עומד פרופ' שמואל האוזר, קיימו היום סדרת פגישות עם נציגי איגוד הבנקים, איגודי תעודות הסל וקרנות הנאמנות, והציגו להם את פרטי המודל שישווה בין עלויות ההפצה של קרנות נאמנות ותעודות סל בבנקים.

לפי המתווה המוצע, מנהלי תעודות הסל יאמצו את מודל התגמול הנהוג כיום בקרנות הנאמנות, המתבסס על עמלות הפצה - אותן משלמים מנהלי הקרנות לבנקים בתמורה להפצתן. נזכיר כי המשקיעים בקרנות הנאמנות פטורים כיום מתשלום עמלות קנייה ומכירה לבנק. מנגד, השקעה בתעודות הסל כרוכה כאמור בתשלום עמלות, אך היועצים בבנקים - המהווים את זרוע ההפצה העיקרית של שני המוצרים הללו - אינם זוכים לעמלה בגין הפצת התעודות.

השינוי המוצע יחול כאמור על משקיעים פרטיים בלבד, שכן גופים מוסדיים שמחזיקים בתעודת סל יהיו פטורים מתשלום עמלת הפצה, והם ימשיכו לשלם עמלות קנייה ומכירה כפי שנהוג כיום. בנוסף, הבנקים לא יחויבו להמליץ על קרן נאמנות או תעודת סל שלא נחתם לגביה הסכם הפצה עם היצרן. עוד מציעה הרשות, כי חברת תעודות שתחתום על הסכם הפצה עם בנק מסוים, תחויב לחתום על הסכם הפצה עם הבנקים האחרים בתנאים זהים.

המודל הנוכחי לא כולל את תעודות הסל הזרות, שבימים אלה הרשות מקדמת את אישור הפצתן בישראל, והבנקים יורשו לגבות בגינן עמלות קנייה ומכירה.

לטענת גורמים בשוק, בשבועות האחרונים מנהלי תעודות הסל איימו כי לא יחתמו על הסכמי הפצה עם הבנקים. הרקע לכך הוא טענת אותם מנהלים כי הוספת עמלת הפצה תאלץ אותם להעלות את דמי הניהול בתעודות - שכן הם אינם מוכנים לספוג את התוספת הזו על חשבונם - מה שיפגע באטרקטיביות המוצר.

ואולם, במחלקת השקעות ברשות ני"ע, שמנוהלת על ידי דודו לביא, התעקשו על מודל תגמול של עמלות הפצה, על רקע החשש כי מודל שמתבסס על עמלות קנייה ומכירה יתמרץ את היועצים לבצע פעולות רבות בתיקי הלקוחות, כדי להגדיל את הרווחיות לבנק.

סיבה נוספת להעדפת המודל היא העובדה שרק לפני כשנה הצליחה הרשות, אחרי מאבק ממושך באיגוד הבנקים, להפחית את עמלות ההפצה, בטענה כי הן מהוות חסם להורדת דמי הניהול בקרנות הנאמנות. במסגרת זו חתמה הרשות על הסכם עם איגוד הקרנות לפיו מנהלי הקרנות יתחייבו להפחית את דמי הניהול במשך חצי שנה. ברשות סברו כי בתום התקופה התחרות בענף היא שתמנע מהמנהלים להעלות חזרה את דמי הניהול - אלא שבפועל שורה של מנהלי קרנות העלו בסיומה את דמי הניהול.

ברשות מעריכים כי גם אם המודל יזכה לאישור של המפקח על הבנקים, המהלך - שנעשה במסגרת תיקון 21 לחוק השקעות משותפות בנאמנות - לא יאושר בכנסת לפני תום 2014.