יילן: לא מעט נתונים שפורסמו לאחרונה היו חלשים מהצפוי

יו"ר הפדרל ריזרב בבית הנבחרים בוושינגטון: "אנחנו בפדרל ריזרב מעריכים שהמדיניות המוניטארית המרחיבה צריכה להימשך עוד זמן"

"לא מעט נתוני מאקרו שפורסמו לאחרונה היו חלשים מהצפוי. עם זאת, עדיין קשה להעריך אם מדובר בחולשה של הכלכלה או בהשפעה זמנית של מזג האוויר". כך אמרה ג'נט יילן, יו"ר הפדרל ריזרב, בפתיחת עדותה בפני ועדת הבנקאות של הסנאט.

בכל אופן, אמרה ילן, "אנחנו בפדרל ריזרב מעריכים שהמדיניות המוניטארית המרחיבה צריכה להימשך עוד זמן בכדי לתמוך בכלכלה".

בהמשך הוסיפה ילן כי "המדיניות הפיסקאלית הכבידה על הכלכלה לאחרונה וכמובן שיש השפעה לכך גם על המדיניות המוניטארית. ב-2014 ההשפעה של המדיניות הפיסקאלית צפויה להיות נמוכה יותר".

לפני כ-3 שבועות דיברה ילן בפני וועדת השירותים הפיננסים של הסנאט, במסגרת העדות החצי שנתית של הפד. "כיהנתי בוועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב בזמן שהוצאנו לפועל את המדיניות המוניטארית הנוכחית ואני לחלוטין תומכת באסטרטגיה הזו", אמרה ילן. "התנודתיות בשווקים הגלובליים לא גרמה לפד לשקול שוב את המדיניות המוניטארית".

לפי הערכות בשווקים, ילן מאותתת כי בכוונתה להמשיך במסלול הנסיגה מהתוכניות להקלה כמותית, אם הכלכלה תמשיך במסלול ההתאוששות. ילן שמרה על השפה המוכרת של קודמה בתפקיד בן ברננקי ואמרה לוועדת השירותים הפיננסים כי הפד מתכנן לשמור על הריבית האפסית הרבה אחרי ששיעור האבטלה יירד לרמה של 6.5%.

העדות של יילן מגיעה על רקע החלטת הפד בחודשיים האחרונים לסגת מהתוכניות להקלה כמותית ולהתחיל לצמצם את רכישות האג"ח (הממשלתיות והמגובות משכנתאות) לרמה של 65 מיליארד דולר בחודש. החלטה זו גרמה לזעזעוים בחלק ממדינות השווקים המתעוררים שראו את המשקיעים בורחים בהמוניהם לעבר אפיקי השקעה אחרים כגון האג"ח הממשלתיות של ארה"ב. לצד זאת, מדינות כגון טורקיה, הודו ואינדונזיה, שרגישות לצמצום הנזילות העולמית, חוו נפילה חדה בערך המטבעות שלהן.