הרבה נייקי, הרבה מפרץ פרסי: מי שולט על שוק הספונסרשיפ בכדורגל

נייקי תהיה אחראית על 39% מההכנסות העונה ב-5 הליגות הבכירות מחסויות הלבשה ■ חברות מהמזרח התיכון משלמות הכי הרבה בממוצע פר-עסקה

ההכנסות של 98 מועדוני הכדורגל המרכיבים את חמש הליגות הבכירות באירופה (אנגליה, ספרד, גרמניה, איטליה וצרפת) מסעיף ספונסרים, חסויות והסכמים מסחריים יסתכמו בעונה הנוכחית (2013/14) בסך של 2.1 מיליארד אירו. כך עולה מדוח חדש שמפרסמת סוכנות חקר השוק הגרמנית ‏REPUCOM‏.

סעיף ההכנסה המרכזי בתוך תחום הספונסרשיפ הוא חסויות הלבשה - שהיווה 422 מיליון אירו (20%) מהעוגה הכוללת. נייקי האמריקאית היא החברה שמשקיעה הכי הרבה בתחום הזה: מעניקה חסות הלבשה ל-21 מועדונים מחמש הליגות הבכירות, בשווי כולל של 166 מיליון אירו. בסך הכל מחזיקה נייקי ב-39% משווי חסויות הלבשה בחמש הליגות הבכירות באירופה.‏

במחקר, שבחן את כל סוגי הספונסרשיפ למיניהם (חסויות חולצה, חסויות הלבשה, חסויות אצטדיון, פרסום על-גבי שילוט אלקטרוני, תמלוגים מנתוני החסות של הליגות), נמצא כי הפרמיירליג האנגלית מובילה מבין הליגות הבכירות בהכנסות הספונסרשיפ שלה.

‏הגלובליזציה של הפרמיירליג, החשיפה הגדולה שלה ברחבי העולם והעובדה שלמעלה ממחצית מבעלי הקבוצות הם זרים - הופכת גם את הרכב נותני החסות שלה לעולמי מאד באופיו: 77% מהכנסות הספונסרשיפ באנגליה מגיעות מחברות או גופים שאינם בריטים. 16% מתוך הכנסות הגופים הזרים מיוחסות לחברות מהמזרח התיכון (כשהבולטות מכולן הן חברות התעופה אתיחאד ואמירייטס, שמעניקות חסות למנצ'סטר סיטי וארסנל, בהתאמה).

‏עד כמה החברות מהמפרץ הפרסי הפכו לשחקניות מרכזיות בשוק הספונסרשיפ של הליגות הבכירות בכדורגל האירופי, ניתן ללמוד מהנתון הבא: בכל הקשור להשקעה ממוצעת פר-עסקה, הגופים מהמזרח התיכון מניחים על השולחן הכי הרבה כסף (10.6 מיליון אירו).