על רקע האווירה החגיגית: פסטיבל אישה בחולון נוגע בנושאים טעונים

אירועי "פסטיבל אישה" המתקיימים בחולון זו השנה ה-18, לרגל יום האישה הבינלאומי, מנסים לאחוז בכל הקצוות - יצירות תרבות ובידור לצד דיונים אקדמיים ואף פוליטיים

יום האישה הבינלאומי, ממש כמו יום האם הנכחד, הוא אירוע מבלבל. מה אנחנו חוגגים כאן בעצם? מציינים הישגים או עושים כבוד למי שאין להן מספיק ממנו בימים אחרים? מפנים זרקור לפערים ולעוולות בחברה הפטריארכלית או מרוממים על נס את תרומתן הנשגבת של נשים, למרות המגבלות?

אירועי "פסטיבל אישה" המתקיימים בחולון זו השנה ה-18, לרגל יום האישה הבינלאומי, מנסים לאחוז בכל הקצוות הללו וליצור מטרייה רחבה דיה, שתכיל יצירות תרבות ובידור לצד דיונים אקדמיים ואף פוליטיים. לגעת בנושאים הטעונים באמת, אבל לעטוף אותם בצלופן המפתה של מופעים ברמה גבוהה. וזוהי תרומתו האמיתית של הפסטיבל, שייפתח ביום חמישי הקרוב ויימשך לאורך סוף השבוע, ובו עשרות מופעים ואירועי מפגש ושיח, תערוכות ומחוות מקוריות לאיקונים תרבותיים.

כזה הוא למשל ערב הפתיחה החגיגי - "זיכרונות חמים", המוקדש ליצירתה של המשוררת הנפלאה דליה רביקוביץ, בהפקה של גלי צה"ל ותיאטרון חולון, שבו ישתתפו בין היתר יהודית רביץ, יוני רכטר, אבי בללי, שם טוב לוי ועוד. בין שיריה המוכרים של המשוררת, יבצעו האמנים לראשונה שירים גנוזים, שנמצאו אחרי מותה, לצד מכתבים, רשימות ומחברות שלה מימיה בקבוצת גבע. השירים הולחנו ביוזמה משותפת של בנה, עידו קליר עם גלי צה"ל.

מופע שונה לחלוטין המגיע מלונדון במיוחד לפסטיבל, יעלה ביום שישי (7.3): ההרכב הנשי THE BOXETTES בהנהגתה של בלהטריקס, המוצגת בתקשורת כ"אלופת העולם בביט בוקס" (יצירת קצב ומוזיקה באמצעות חלל הפה). מדובר בהרכב נשי של ארבע ווקליסטיות מובילות, המשלבות בכישרון ביטבוקס וא-קפלה בלהיטים מוכרים ושירים מקוריים שלהן.

מעניינת לא פחות היא המחווה הלוקאלית של ה"שלושרות" - איחוד מפתיע של איה כורם, רז שמואלי וישראלה אסגו - שלוש זמרות ומוזיקאיות בעלות סגנונות שונים, במופע של עיבודים עכשוויים לשירי השלישיות הגדולות בזמר העברי - "החלונות הגבוהים", "שלישיית גשר הירקון", "השלושרים", "הנשמות הטהורות", "שוקולד, מנטה, מסטיק" ועוד.

מסע אל הלא צפוי

הקומיקאית הוותיקה המעולה מיקי קם תעלה בפסטיבל בכורה למופע החדש שלה "מיקי.com" שבו היא מצחיקה, שרה, רוקדת, מדברת על הגיל, על הסמרטפון שלה, על הזוגיות, על הילדים ועל הנכד שנולד לה לאחרונה (מוצ"ש 8.3).

יוזמה חדשה במסגרת הפסטיבל היא אירוח של מפגשים ביתיים אצל חברות מועצת העיר. במסגרת זו, הנקראת "אצלי בסלון", תארח רותי רוזנבלום את "שלאף שטונדה" הצגתה של דניאלה מיכאלי על-פי סיפור קצר מאת יהודית קציר; קציר עצמה תתארח אצל רוחל'ה שפרן לשיחה על ספרה החדש "צילה"; חניתה לוצקי תארח "ערב מכושף" - נשים כשפניות במקרא וד"ר גרייסי גול תארח את תמר מצפי, צלמת העיתון "גלובס", שהציגה לאחרונה תערוכת ביכורים של הצד האמנותי של צילומיה.

בנוסף, יתקיים כבכל שנה כנס אדריכליות בינלאומי העוסק בסביבה הבנויה, בשימור ובתכנון בר קיימא, ובשאלה הנצחית: האם נשים עושות זאת אחרת (יום ו' 7.3).

הפסטיבל נערך תחת הכותרת "פנימהחוצה", מסבירה המנהלת האמנותית של הפסטיבל סיגל וייסבין-רוזמן: "אנו נעות כל הזמן מתוך עצמנו אל החוץ וההיפך, מן המרחב הפרטי לציבורי, מהגוף שלנו, כפי שהוא, אל הדימוי המצופה מאיתנו ולייצוגיו במדיה. 'פנימהחוצה' הוא גם היציאה מן ה'מרחב המוגן' של הבית, של הנפש, של המוסכמות החברתיות. יציאה למסע אל הבלתי צפוי, אל הסיכוי והסיכון שבגילויים חדשים".

כל הפרטים: www.hth.co.il