סקר: 50% מתנגדים להקפאת הבנייה בהתנחלויות

מסקר מכון רפי סמית שנעשה עבור "גלובס" עולה כי ערב יציאתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לביקור בוושינגטון, 50% מהציבור מתנגדים לבנייה בשטחים בתמורה להמשך המו"מ עם הפלסטינים

אין רוב בציבור להמשך המשא-ומתן עם הפלסטינים בתמורה להקפאת הבנייה מחוץ לגושים. מסקר מכון רפי סמית שנעשה עבור "גלובס" עולה כי ערב יציאתו של ראש הממשלה,בנימין נתניהו, לביקור בוושינגטון, במהלכו ייפגש עם הנשיא אובמה לשיחה על המשך המשא-ומתן עם הפלסטינים, עולה כי יש שיוויון בין התומכים במהלך למתנגדים: בעוד 50% מהציבור תומכים בהקפאת הבנייה בשטחים בתמורה להמשך קיום שיחות עם הפלסטינים בניסיון להגיע להסכם, 50% מתנגדים. הציבור, ככל הנראה, אינו מוכן לקבל עוד הקפאה.

מדובר בנתון מפתיע, שכן מדובר בהקפאת בנייה מחוץ לגושים, הכוללת ישובים כמו סנסנה, אלון מורה, יצהר, ואיתמר. במילים אחרות - מחצית מהציבור סבור שצריך להמשיך לבנות גם שם. ככל הנראה בציבור קיימת הפנמה שהקפאות בנייה בסיבובים הקודמים לא הביאו תוצרת, לכן הוא פונה ימינה ו לא מאמין לשלם את מחיר ההקפאה.

לתשומת ליבו של נתניהו, שני שליש מהליכוד מתנגדים למהלך. משמעות הדבר היא שלא מומלץ לו אפילו להשתעשע ברעיון, כשרק שליש מהבוחרים שלו תומכים במהלך שכזה. במאגר האלקטורלי הפוטנציאלי שלו, הכולל את הבית היהודי, המצב קשה מבחינתו אף יותר: 85% מהם מתנגדים, בעוד 15% מהם תומכים במהלך.

הבוקר המריא נתניהו לביקור בן חמישה ימים בארה"ב. לאחר שייפגש מחר עם הנשיא אובמה בבית הלבן, יינאם ראש הממשלה בוועידת שדולת אייפק, ומשם ימריא לחוף המערבי, שם ייפגש עם מייסד ווסטאפ ועם בכירי אפל בעמק הסיליקון. בבית הלבן חוששים שלא יצליחו לגשר על הפערים בין ישראל לפלסטינים ולגבש מסמך עקרונות.

טרם צאתו אמר נתניהו כי במהלך פגישתו עם אובמה יעלו על השולחן ענייני איראן והתהליך המדיני. "אעמוד איתן על האינטרסים החיוניים של מדינת ישראל ובראשם ביטחונם של אזרחי ישראל. בשנים האחרונות מדינת ישראל הייתה נתונה ללחצים, הדפנו אותם מול הסערה והטלטלה האזורית שלא הייתה כדוגמתה, ואנחנו שומרים על היציבות והביטחון. כך זה היה וכך זה גם יהיה", אמר נתניהו.

בתוך כך, לקראת השתתפותה בכנס אייפאק בוושינגטון, נשאה הלילה שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, דברים בפני הקהילה היהודית בניו-יורק ואמרה, כי הרשות הפלסטינית מסרבת בעקביות להכיר בישראל כמדינת העם היהודי. שיהיה ברור: כאן נמצא שורש הקונפליקט. הם טוענים, שהקונפליקט הוא בגלל ההתנחלויות, בגלל שטחים: טעות גדולה. בהתייחסה לשיחות השלום, אמרה השרה לבנת, כי יש שתי סיבות בגללן הפלסטינים אינם רוצים להכיר בישראל כמדינת העם היהודי: הראשונה אומרת, שהם יצטרכו לוותר על מה שהם מכנים זכות השיבה. השנייה היא, שהכרה בישראל משמעותה קץ הדרישות הטריטוריאליות.