חלית? נפצעת? תשלם פחות שכר-טרחה לחברות הפרטיות

‎‎חוק חדש יגביל את שכר-הטרחה ל-8% מהתגמולים שמקבל הלקוח ויטיל הגבלות על המתווכים ‏העוסקים בתחום מימוש הזכויות הרפואיות

‎‎את הפרסומות לחברות למימוש זכויות רפואיות יודעים כבר כולם לדקלם. הצעת חוק חדשה, שיזמו חברי הכנסת מיקי רוזנטל (העבודה) וחיים כץ (הליכוד ביתנו), מבקשת להגביל את שכר-הטרחה שאותו יוכלו העוסקים בתחום לגבות, ולקבוע כי הוא יעמוד על עד 8% מסכומי הכסף שיקבל הלקוח, וזאת במקום 18%-25% כנהוג היום.

ההצעה אושרה אתמול (א') בוועדת השרים לענייני החקיקה, והיא צפויה לעבור בימים הקרובים בקריאה טרומית ולעלות ביום שני הקרוב לדיון בוועדת העבודה, הבריאות והרווחה.

‏לא מעט חברות פרטיות או עורכי דין גובים כיום שכר-טרחה גבוה מאזרחים המרגישים חסרי אונים אל מול גופים ממשלתיים, כגון הביטוח הלאומי, מס הכנסה וקצין התגמולים - ופונים אליהם לסיוע במימוש אותן זכויות.

גביית התשלומים נעשית באופן חוקי, על-פי חוזה קבוע מראש, אולם לא תמיד ברורות מראש המשמעויות העולות ממנו - ודאי לא עבור מי שפונה בשעת מצוקה ומשבר.

כך, למשל, עשויים הפונים לגלות כי התשלומים עבור שכר-טרחה נגבים מהם לאורך שנים, לעיתים גם לאחר פטירתו של אדם, בהתבסס על תשלומים וקצבאות עתידיות.

הצעת החוק מנסה למנוע מצבים אבסורדיים כאלה ולקבוע כי אם הקצבה הופסקה מסיבה כלשהי - יופסקו גם תשלומי שכר-הטרחה. סעיף נוסף קובע כי לא יתאפשר מצב שבו ייאלץ אדם לשלם למפרע כספים למתווך טרם קיבל את הכספים המגיעים לו בפועל.

‏החוק, שאושר בוועדת השרים לענייני חקיקה, זוכה גם לתמיכת משרד המשפטים, המוסד לביטוח לאומי ושר הרווחה.

ח"כ מיקי רוזנטל מסביר: "נשים קץ לתופעה שמתווכים 'גזרו' רבע מקצבתם של נכים. הקצבאות מוענקות בשל מצב בריאותי, וכסף שאמור לשמש לקניית תרופות ועזרים רפואיים מממן בסופו של דבר 'מאכערים' למיניהם. אנחנו מחויבים לדאוג לאלה שזכאים על-פי חוק לקבל סיוע אבל לא יודעים כיצד לממש זכויות אלה. הניצול המחפיר צריך להיפסק באופן מיידי".

יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ח"כ חיים כץ, מסר: "הצעת החוק נועדה למנוע פגיעה במקבלי שירות מהביטוח הלאומי. אני שמח שהממשלה מבינה את חשיבות החוק. הסדרת הנושא בחקיקה תעשה סדר ותפעל לטובת אלה שידם אינה משגת. ועדת הרווחה תעשה הכול כדי לאשר את החוק בקריאה שלישית עוד בטרם יציאת הכנסת לפגרה". ‏‎‎‏