ועדת החוקה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את חוק המשילות

במסגרת החוק יעלה אחוז החסימה ל-3.25%, מספר השרים יוגבל ל-18, וייקבע כי לצורך הפלת הממשלה תצטרך האופוזיציה להציג הצעה לממשלה חלופית

הממשלה הבאה תמנה 18 שרים בלבד: ועדת החוקה של הכנסת אישרה היום (ב') את חוק המשילות לקריאה שנייה ושלישית.

על-פי החוק שאושר, החל מהכנסת הבאה תצומצם הממשלה ל-18 שרים בלבד, יוגבל מספר סגני השרים ל-4, ויבוטל תקן השרים ללא תיק. עם זאת, בתמיכת 70 חברי כנסת, יהיה ניתן למנות שרים נוספים מעבר ל-18.

עוד קובע החוק כי החלפת ממשלה תיעשה על-ידי הצגת ממשלה חלופית, וכי אחוז החסימה בבחירות הבאות יעמוד על 3.25%.

הצעת החוק, שיזמו ח"כ דוד רותם (הליכוד ביתנו) וח"כ רונן הופמן (יש עתיד), תובא בשבוע הבא להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

הצעת החוק מבטלת את האפשרות הקיימת בחוק כיום המאפשרת ל-7 חברי כנסת להתפצל מסיעתם אף אם הם אינם מהווים שליש סיעה. עוד נקבע בהצעה כי חבר כנסת יוכל להתפצל מסיעתו, אם זו החליטה להתמזג עם סיעה אחרת. עם זאת, חבר הכנסת הפורש יחויב להתמזג עם סיעה אחרת. תקציב מימון מפלגות במצב שכזה יועבר רק למפלגה שתמנה לפחות שני חברי כנסת.

עוד נקבע בהצעת החוק כי מי שיבקש להביע אי-אמון בממשלה, יחויב להציע ממשלה חלופית הכוללת את זהות ראש הממשלה והשרים שיהיו חברים בה. בנוסף, המציעים יחויבו להוסיף להצעתם את קווי היסוד של הממשלה המוצעת. הממשלה החדשה תיכון מיד כשמליאת הכנסת תתמוך בהצבעה אחת, בהצעת האי-אימון ובממשלה החלופית.

באשר לתקציב המדינה קובע החוק כי יש לאפשר לממשלה להוציא 1/12 מהתקציב בפועל, לרבות השינויים שבוצעו בתקציב במהלך השנה שעברה, ולא רק מכפי שאושר בחוק התקציב המקורי. משרד האוצר יחויב לפרסם מידי חודש את הוצאות הממשלה בתקופה שבה הממשלה פועלת ללא תקציב מאושר. עוד הוחלט להעניק לממשלה חדשה 100 ימים לאשר תקציב חדש במקום 45 יום הניתנים כיום.

"החוק מבטיח כי ממשלות עתידיות יהיו קטנות ויעילות ויענו על הצורך הממשי בניהול ענייני המדינה, ולא על צרכים פוליטיים" הסביר ח"כ הופמן. "הגבלת מספר השרים ל-18 בלבד ומספר סגני השרים ל-4 תחזק את הפעילות הפרלמנטרית, כיוון שחברי הכנסת, שלא ימונו לשרים וסגני שרים, יוכלו לכהן כחברים בוועדות ולקדם חקיקה כמתבקש בפרלמנט".

ח"כ דב חנין (חד"ש) ביקר בחריפות את ההחלטה להעלות את אחוז החסימה: "בושה שככה משנים את כללי המשחק הדמוקרטיים בישראל, חברי כנסת שלא יודעים על מה הם מציעים. הקואליציה התנהלה כחבורת סוחרי סוסים. כך לא נראית משילות. כך בוודאי לא נראית דמוקרטיה. ועדת החוקה סטתה ממסורת ארוכת-שנים של גיבוש הסכמות רחבות בשינויים בשיטת הממשל והעבירה, ברוב קואליציוני דורסני אך דחוק של 7-6 ובמאות הצבעות מהירות, שינויים שיהיו להם השלכות קשות על המערכת השלטונית ועל הדמוקרטיה", אמר חנין.

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), החברה בוועדה, בירכה ואמרה כי "הגבלת מספר השרים בממשלה תמנע את קיומם של משרדי ממשלה מיותרים, שמביאים לבזבוז מיותר של כספי ציבור ומסרבלים את המערכת הביורוקרטית עבור האזרח שבקצה. נמשיך לפעול לקיום הבטחותינו לציבור הבוחרים".