קרנות הנאמנות גייסו 3.9 מיליארד שקל במהלך חודש פברואר

על אף המחירים הגבוהים בשוק הציבור לא נרתע, וממשיך להשקיע בקרנות המניות והאג"ח ■ המגייסת הגדולה: מגדל שוקי הון, עם כמיליארד שקל

רמות המחירים הגבוהות בבורסה לא מרתיעות את המשקיעים: תעשיית קרנות הנאמנות גייסה בפברואר 3.9 מיליארד שקל, תוך שהיא חוצה את רף ה-240 מיליארד שקל בנכסים מנוהלים.

בחודש החולף גייסו קרנות הנאמנות המסורתיות (אג"ח ומניות, כולל קרנות מחקות) כ-4.5 מיליארד שקל. במקביל, הקרנות הכספיות שוב חזרו לספוג פדיונות, הפעם בהיקף של כ-560 מיליון שקל. מגמת הפדיונות בקרנות אלה נמשכת כבר כמה חודשים, להוציא את ינואר, שבו על רקע התשואה השלילית בשווקים, הן גייסו כ-400 מיליון שקל.

בחודש החולף נהנו המשקיעים בקרנות מעליות שערים בכל האפיקים, שהסתכמו בממוצע ב-1.3%. המומנטום החיובי בבורסה, בין היתר בעקבות הורדת ריבית בנק ישראל ברבע אחוז ל-0.75%, היטיב עם הקרנות המנייתיות, שהמשיכו ליהנות מביקושים גבוהים. אולם, בפברואר קרנות אלה גייסו כ-600 מיליון שקל, לעומת כ-900 מיליון שקל בינואר, שעה שהתשואה הממוצעת בהן הייתה הגבוהה בענף לאחר שעמדה בפברואר על כ-3.7%.

נציין כי בדומה לחודש שקדם לו, גם בפברואר עיקר הסכום גויס לקרנות מניות בחו"ל. כך, מתחילת השנה גייסו קרנות אלה 814 מיליון שקל, בעוד שהקרנות המשקיעות במניות המקומיות גייסו 516 מיליון שקל. אלא שבמהלך התקופה רשמו האחרונות תשואה גבוהה בהשוואה לקרנות מניות חו"ל - 2.65% לעומת כ-1.1%, בהתאמה.

בינתיים, נראה כי המשקיעים ממשיכים להעדיף חשיפה למניות באמצעות קרנות מעורבות (90/10, 80/20 וכו'). קרנות אג"ח כללי ריכזו את עיקר הגיוסים בפברואר: כ-2.6 מיליארד שקל. למעשה, כמעט שליש מנכסי הקרנות המסורתיות מרוכז בקרנות אלה. עם זאת, התשואה הממוצעת בקרנות אג"ח כללי, אשר משלבות בין אפיקי אג"ח קונצרניות, אג"ח ממשלתיות ומניות, הסתכמה בכ-0.9% בפברואר ובכ-1.2% מתחילת השנה. קרנות אלה מנהלות כיום כ-23% מנכסי הענף (55 מיליארד שקל), מה שהופך אותן לקטגוריה השנייה בגודלה בתעשייה אחרי הקרנות הכספיות (25% מנכסי הענף).

התעוררות נרשמה גם בקרנות אג"ח מדינה, שחתמו את פברואר כחודש הטוב ביותר מאז יולי 2012. כשברקע עליות השערים באג"ח הממשלתיות, קרנות אלה נהנו מגידול של 50% בהיקף הגיוס בפברואר, שהסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל והניב תשואה של כ-0.4%. מנגד, קרנות אג"ח בחו"ל, שמנהלות פחות מ-2% מנכסי התעשייה וגייסו החודש כ-13 מיליון שקל בלבד, הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.4%.

להלן כמה מהמספרים שבלטו בקרב מנהלי תעשיית קרנות הנאמנות בפברואר.

945 מיליון שקל גייסה מגדל שוקי הון בחודש החולף. חברת הקרנות של מגדל, שמנוהלת ע"י שגיא שטיין, היא המגייסת הגדולה בענף פברואר בכלל, ובקרנות המחקות בפרט. במהלך התקופה גייסה מגדל שוקי הון - שהינה השחקנית הגדולה בתעשיית הקרנות המחקות וכשליש מנכסיה מנוהלים בקרנות אלה - כ-349 מיליון שקל. הרווחיות בקרנות המחקות, נזכיר, היא אפסית. במקביל, החברה גייסה כ-437 מיליון שקל בקרנות הכספיות ו-159 מיליון שקל בקרנות המסורתיות.

מי שעוד בלט בגיוסים לקרנות המחקות היה אי.בי.אי. במהלך פברואר זרמו לקרנות של בית ההשקעות, שמנוהלות ע"י אורי בן דב, כ-671 מיליון שקל, מהם כ-200 מיליון שקל לקרנות המחקות. היתרה גויסה לקרנות מסורתיות וכספיות (כ-252 מיליון שקל וכ-216 מיליון שקל, בהתאמה).

856 מיליון שקל גייסה חברת קרנות הנאמנות של ילין לפידות - כולו בקרנות מסורתיות. החברה, שמנוהלת ע"י אורי קרן ואסף אלדר, ממשיכה ליהנות ממומנטום חיובי בגיוסים, תוך שהיא מצליחה לנתב את רובם לקרנות המסורתיות, שהרווחיות בהן נחשבת גבוהה יחסית.

מי שעוד נהנתה מגיוסים יפים בקרנות המסורתיות היא מיטב דש. חברת הקרנות הגדולה בענף, שבראשה עומד רפי ניב, גייסה בפברואר כ-515 מיליון שקל לקרנות המסורתיות (בנטרול הקרנות המחקות). אולם, על רקע פדיונות של כ-310 מיליון שקל בקרנות הכספיות, היא חתמה את החודש עם גיוסים של 293 מיליון שקל.

612 מיליון שקל הם סכום הפדיונות בקרנות הכספיות של פסגות בפברואר, שהיה הגבוה ביותר מבין השחקנים בענף. מנגד, חברת הקרנות השנייה בגודלה בתעשייה, שמנוהלת ע"י ירון דייגי, נהנתה מגיוסים יפים יחסית בקרנות המסורתיות שלה, שהסתכמו בכ-326 מיליון שקל.

גיוסים אלה סייעו לחברה לסכם את החודש החולף עם פדיונות בהיקף של 252 מיליון שקל. מגמה דומה נרשמה בקרנות של אקסלנס, שמנוהלת ע"י צחי קורן. החברה ספגה בפברואר פדיונות של 102 מיליון שקל, כשברקע פדיונות של כ-225 מיליון שקל בקרנות הכספיות.

ענף קרנות הנאמנות בפברואר 2014
 ענף קרנות הנאמנות בפברואר 2014