אמנות ישראלית בספרד: יצירה של מיכל רובנר מוצגת בכנסייה בטולדו

רובנר מציגה בתערוכה קבוצתית המוקדשת ל-400 שנה לאמן אל-גרקו ולעיר ההיסטורית

האמנית הישראלית מיכל רובנר מציגה בטולדו, ספרד, בתערוכה קבוצתית שלאמנות בינלאומית. התערוכה היא אחד מאירועי התרבות המרכזיים לרגל 400 שנה למותו של האמן הדגול אל גרקו. התערוכה Toledo Contempornea מוצגת בקתדרלת סאן מרקו העתיקה בעיר. 12 אמנים וצלמים בינלאומיים הוזמנו ליצור עבודות מיוחדות לחלל הכנסייה, כמחווה לציורי האמן בן המאה ה-16, תוך התייחסות לעיר ההיסטורית.

התערוכה מבקשת להאיר, על-ידי שימוש באמנות עכשווית, את השינויים והתהפוכות שהעיר עברה, ביחסה אל סמלי הדת והאיקונוגרפיה הנוצרית, ואת מורשת יצירתו העל-זמנית של אל גרקו, שהותיר בה את חותמו. "אל-גרקו" (היווני), הוא הכינוי שדבק באמן יליד כרתים, שעבר בעקבות אמנותו לאיטליה, שם היה תלמידו של טיציאן, ולבסוף קבע את מושבו בספרד.

עבודותיו של אל גרקו מוקדשות ברובן לכנסייה ולתמות נוצריות. הוא בחר לעבוד בטולדו, שהייתה במשך מאות שנים בירת ספרד ובה היה מרכז הכנסייה באותן שנים. אל גרקו נחשב למקור השפעה חשוב על פיקאסו ובני דורו המודרניסטים, בכל הקשור לתפיסת האור והצבע בציור. עבודתה של רובנר תופסת מקום מרכזי בתערוכה. זוהי עבודת ענק, המוקרנת על קיר המזבח של הכנסייה, בגובה של כ-20 מטר. העבודה "Current" (דו משמעות בין המילה "זרם" והמילה "עכשיו"), מותאמת לקיר הכנסייה הנחושתי ובה נראים מעין מבנים או מתחמים אנושיים, הנוצרים ממאות דמויות אדם קטנות בתנועה. היא מלווה בפסקול של המלחין העכשווי היינר גבלס.

בין הבהיר לכהה

הדרמה הבלתי פוסקת בין דמויות כהות לבהירות, מרמזת על פולחן או כוחות הפועלים על קהל עצום, ספק טקס דתי, שהופך בהדרגה לציור מופשט, תוך שהדמויות מתחברות ומתמוססות לתוך הרקע. בין המציגים הנוספים: ויק מוניז הברזילאי ושירין נשאט האיראנית.

טולדו, המרוחקת רק 70 ק"מ ממדריד הבירה, היא גם אחת הערים החשובות בתולדות יהדות ספרד. הקהילה היהודית שגשגה בעיר בתור הזהב המוסלמי ואחר כך שרדה בדו-קיום לצד השלטון הכנסייתי, אשר הלך והחמיר את דרישותיו ורדיפותיו, עד לגירוש יהודי ספרד, בסוף המאה ה-15. טולדו שמרה על צביונה העתיק כעיר טיפוסית מימי הביניים וזכתה למעמד של אתר מורשת עולמי של אונסק"ו. בעיר שני בתי כנסת שנותרו בשלמותם ורחובות ובניינים רבים, שהיו שייכים ליהודים, הקרויים בשמות עבריים.

התערוכה תוצג עד 14.6.14 ובמקביל מוצגת תערוכה של עבודותיו של אל גרקו במוזיאון Santa Cruz בעיר