פייסבוק בחלל: שוקלת לרכוש חברת מזל"טים

בלוג הטכנולוגיה טקראנץ': הרשת החברתית עשויה לשלם 60 מיליון דולר עבור Titan Aerospace ■ המהלך יסייע להנגיש את WhatsApp למיליארדי בני אדם

שגעון המזל"טים מגיע גם לפייסבוק. בלוג הטכנולוגיה האמריקני טקראנץ', פרסם הבוקר ידיעה לפיה פייסבוק מנהלת מו"מ לרכישת יצרנית המזל"טים טיטאן (Titan Aerospace), תמורת כ-60 מיליון דולר. מדובר במזל"טים שמבוססים על אנרגיה סולארית, אשר מסוגלים לשהות בגובה רב, של עד 20 אלף קילומטר, למשך 5 שנים ללא צורך בתחזוקה שוטפת. תגובה של פייסבוק או של טיטאן לא התקבלה לידיעה.

השילוב של מזל"טים בעולם ההיי-טק עלה באחרונה לכותרות בעיקר על רקע כוונתה של אמזון להיעזר באמצעי תעבורה כאלה בכדי להעביר משלוחים במהירות גבוהה למינויים על שירותי פרימיום שלה. עבור פייסבוק, מדובר בהחלט ברכישה חריגה, אך כזו שנראית הגיונית בהסתכלות רחבה יותר על ההתקדמות בעולם התקשורת. הכוונה היא ככל הנראה כי המזל"טים ישתלבו כחלק מפריסת מערך התקשורת שפייסבוק מתכננת בכדי לתמוך בפרויקט internet.org, שמיועד לספק גישה לאינטרנט לאזורים בעולם שבהם עדיין אופציה שכזו.

ההיסטוריה של רישות האינטרנט בעולם באמצעות כלי טייס לא התחילה בפייסבוק, וגם לא בגוגל שלאחרונה התפרסם שהיא פורסת כדורים פורחים שיסייעו לאספקת תקשורת אלחוטית באזורים נידחים בעולם. באמצע שנות ה-90 עלתה לכותרות יוזמה בשם Teledesic שהתיימרה לפרוס מאות לווייני תקשורת במסלול סביב כדור הארץ. היוזמה, שכללה השקעות עתק בפריסת הלוויינים, קרסה בתחילת שנות ה-2000, לא לפני שעלתה מיליארדים וקיבלה השקעות בעשרות מיליונים מחברות ענק שהאמינו בחזון, בין השאר מיקרוסופט.

בטיטאן, אכן מתייחסים למזל"ט שלה כ"לוויין" והסלוגן שמופיע באתר האינטרנט של החברה מגדיר את הפוטנציאל במוצר כ"חניה באטמוספירה ליותר מ-100 קילו". פייסבוק, כך על פי הפרסומים, תנצל את "הנדל"ן" האטמוספירי כדי לפרוס בו 11 אלף מזל"טים מסוג Solara 60 של טיטאן, שאליהם יחובר ציוד תקשורת כך שיסייע להעברה של תקשורת וגישה מהירה יחסית לאינטרנט. יוזמת Internet.org - שהוכרזה לפני כחצי שנה ומאחוריה מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, ומספר חברות שפעילות בזירת הטלפונים הניידים (ביניהן סמסונג וקוואלקום) - מנסה לשפר את הגישה לאינטרנט בעולם.

למרות שבעולם המערבי הגישה לאינטרנט זמינה כמעט לכולם, בעולם המתפתח (עם דגש על חלקים נרחבים באסיה ואפריקה) ישנם מיליארדי בני אדם בלי גישה לאינטרנט, וספק אם גישה לתקשורת בכלל. הפריסה של המזל"טים באטמוספירה, כפי שיתכן ותתבצע לאחר רכישת טיטאן, תאפשר העברת נתונים דיגיטליים לחלק נכבד מהאוכלוסייה בעולם כולל תקשורת בסיסית (טלפון או מסרים מיידים) ועד העברת וידיאו דחוס.

הטכנולוגיה של אונבו

וכאן נכנסת לתמונה גם רכישת WhatsApp שביצעה פייסבוק לפני מספר שבועות תמורת כ-19 מיליארד דולר. בעוד הגישה לפייסבוק עצמה עשויה להיות מעמסה על הרשת האלחוטית שתפרוס פייסבוק ב"שמיים", גישה לאפליקציית WhatsApp והעברת מסרים בין משתמשים, תהיה הרבה יותר פשוטה. בנוסף, עולה באותו ההקשר גם אונבו הישראלית, שנרכשה על ידי פייסבוק באוקטובר תמורת כ-100 מיליון דולר. הטכנולוגיה של אונבו מאפשרת צריכת נתונים יעילה יותר בגלישה באינטרנט על ידי התקני מחשוב ניידים, מה שהיה אחד המניעים לרכישה בכדי להיעזר בטכנולוגיה כחלק מיוזמת internet.org.

הפריסה של רשת אלחוטית באטמוספירה עשויה לשרת את פייסבוק גם מצד התשתיות הבסיסיות שלה. לפייסבוק אין את היקפי התשתיות שיש לגוגל שמעבירה וידיאו וטקסט באופן יעיל על יד שימוש בחוות השרתים שפרסה בעולם.

פייסבוק תוכל להיעזר בתשתיות שכאלו כדי לפצות על המחסור במשאבי תקשורת וכוח עיבוד, ולחילופין, להשתמש במזל"ט כמעין אנטנה שתומכת בתשתית אלחוטית ולהיעזר בציוד כדי לספק רשת סלולרית אלחוטית חילופית לרשתות הסלולריות הקיימות.

מזלטים
 מזלטים