מילה למועמד דן שכטמן

אני קצת ספקן בנוגע לסיבות שבגינן אתה חפץ בתפקיד

צפיתי בך בימים אלה בטלוויזיה. לפני כן לא ממש הכרתי אותך. אגלה לך מיד שהמועמדות שלך לנשיא לא נראתה לי. הצפייה בכתבה, או בך בכתבה, רק חיזקה את דעתי זו.

אתה נראה אדם נחמד, חייכן, בוודאי תרבותי ובעל תגלית חשובה. האמת היא שאני לא ממש יודע מה חשיבותה, כי אני די בור בתחום המדע, אבל כאשר מקבלים על זה את פרס ישראל, ולאחר מכן את פרס נובל, אני מקבל שמדובר בתגלית חשובה מאוד. מה שעושה אותך לאדם חשוב. זו המסקנה שאליה הגעתי, ומסתבר שזו גם המסקנה שאליה הגעת גם אתה, ומכאן הרעיון להיות נשיא.

נהדר, אבל לא מתאים

אתה מציב את עצמך לבחירה לאלה שקצה נפשם בפוליטיקאים ואולי יבקשו "משהו אחר". אדם רציני, משכיל, איש העולם, מכובד ומוערך על הכל. איש ללא אויבים, מכל מקום מחוץ לעולם המדע. אפשר להבין את הכמיהה לזן כזה של נשיא, או לזן כזה של אדם, בכל תפקיד שהוא.

אתה בוודאי יודע שאינך חלוץ בעניין זה. כבר היה לפניך הנשיא פרופ' אפרים קציר, גם הוא מדען בעל שם והישגים. אני זוכר אותו היטב. הוא היה אחלה בן אדם, באמת. הוא בא לנשיאות עם אותן מטרות שאתה מציג, כולן טובות וחשובות. אבל בחירתו לנשיאות עשתה לו (ולנו) עוול קשה. האיש הזה, שבהיכלי מדע התהלך כנסיך, הלך לגמרי לאיבוד במסדרונות הפוליטיקה.

אתה הולך אל הנשיאות כאילו מדובר בתפקיד שאינו דורש רקע, ניסיון והכשרה רבי שנים. אבל אם אתה חכם, כפי שאומרים עליך, ואיני מטיל בכך ספק, היית צריך להבין בעצמך שעיסוק בחומרי פיסיקה לא דומה לעיסוק בחומרים אנושיים. ממש לא.

אדם מצוי אצל עצמו. גם אתה

שמעתי אותך אומר שאתה לא רוצה את הנשיאות בשביל עצמך, אלא בשביל הנוער, החינוך וכיוצא באלה. סלח לי שאני ספקן. להרגשתי, זה לא יכול להיות המניע היחיד או אפילו העיקרי. אדם מצוי אצל עצמו. הוא רוצה לעשות דברים גדולים וחשובים, אבל שהעולם יכיר בכך. זה לא רק אתה, זה הטבע האנושי. אחרי כל כך הרבה שנות מדע, אני מניח שבא לך לעשות משהו אחר. זה לגיטימי, אבל לא על גבו של הציבור.

פוליטיקה היא מקצוע. לא כל כך נקי, לא נחמד, לא תמיד מעניין, לא ממש חשוב. אבל כמו כל מקצוע אחר, הוא דורש ניסיון והכשרה. אולי אתה חושב כי מי שטוב במדע, יכול לעשות בהצלחה כל דבר? אם כן, אתה טועה מאוד. יש לך עוד זמן לעשות אחורה-פנה, לפני שיעשו לך את זה.