טען וסע: כלי רכב היברידיים נטענים שיגיעו בקרוב לישראל

תעשיית הרכב מייצרת עוד ועוד דגמי "פלאג אין". קבלו כמה דגמים

אילו היינו עורכים מחקר שוק בקרב מדגם אקראי של לקוחות רכב בישראל, קרוב לוודאי שרק שיעור קטן מהנשאלים היו יודעים מהו מס הקנייה על רכב היברידי נטען (פלאג-אין) בישראל. קרוב לוודאי שרוב הנשאלים כלל לא היו יודעים מה זה רכב היברידי נטען. רק קומץ כלי רכב כאלה - מדגם אחד - נמכרו בישראל ב-2013, וזה במדינה שרק לפני שנתיים-שלוש הודיעה שהיא מובילה עולמית בתחום הרכב ה"ירוק", ושכוונתה "לסיים את התלות בנפט העולמי".

אחת הסיבות לחוסר המודעות היא מדיניות המיסוי של האוצר. לאוצר נוח מאוד להעניק פטור כמעט גורף ממס על רכב חשמלי "נטו", מכיוון שהסיכוי שכלי רכב כאלה יימכרו בישראל בהיעדר תשתית טעינה ראויה שואף לאפס. לעומת זאת, רכבי פלאג-אין עם סוללה נטענת ועם מנוע בנזין מקובל, שיכולים לנוע עצמאית מאות קילומטרים ללא תלות ברשת הטעינה, נענשים במס קנייה של 20%, וגם זה לזמן קצוב. כיוון שאלה כלים יקרים מאוד לייצור, המשלבים גם סוללות גדולות ויקרות וגם מנועים מקובלים, המחירים בישראל נוסקים אל על.

אבל תעשיית הרכב מתחילה כיום לגלות את היתרונות טמונים בטכנולוגיה. עם זיהום אפסי כמעט וצריכת דלק של עשרות קילומטרים לליטר, מדינות רבות במערב מעניקות כיום למכוניות פלאג-אין פטורים, הטבות והחזרי מס משמעותיים. הטכנולוגיה גם ידידותית יותר ללקוחות שאינם רוצים להשתעבד לתשתית טעינה. רוצים - מטעינים, לא רוצים - נעים על בנזין. השנה עשוי אולי גם השוק הישראלי להיפתח לטכנולוגיה החדשה. חמישים קילומטרים לליטר? זו כבר לא פנטזיה.

פורד C-MAX אנרג'י: המשפחה הירוקה

הפורד מונדיאו העתידית, שתושק בסוף השנה, תוצע באירופה גם עם מערכת הנעה היברידית פלאג-אין, שכמותה יש כבר זה כשנה בדגם הפיוז'ן האמריקאי (הגרסה האמריקאית של המונדיאו). אבל מי שלא ירצה להמתין יוכל לנסות להשיג את המיניוואן הקומפקטי C-MAX שנמכרת זה כשנה וחצי בגרסה היברידית נטענת המכונה אנרג'י.

למיניוואן הקומפקטי, שמבוסס על הפוקוס, יש שימושיות של מוביל נוסעים מודרני עם חמישה מקומות ישיבה ושפע של מקום למטען. להנעה אחראי מנוע שני ליטרים ארבעה צילינדרים, שבהתאם לנוסחה המוכרת מגיע עם סוללת ליתיום ועם מנוע חשמלי מתקדם בהספק משולב של 192 כוחות סוס. תיבת ההילוכים היא רציפה (CVT)והתאוצה מאפס למאה קמ"ש נמרצת מאוד, אם כי המהירות הסופית מוגבלת אלקטרונית ל-165 קמ"ש.

פורד טוענת שצריכת הדלק הממוצעת של הרכב נעה סביב 54 קילומטרים לליטר כאשר מנצלים למקסימום את השימוש בסוללה החשמלית, שמספקת טווח נסיעה חשמלי של עד כ-32 קילומטרים בתנאים אופטימליים. טעינת הסוללה יכולה להתבצע בתוך כשלוש שעות בחיבור לרשת של 240 וולט.

כמה? המחיר בארצות הברית עומד על כ-34 אלף דולרים לפני הטבת מס פדרלית לכלי רכב חשמליים. גם במחיר בישראל זה אומר יותר מ-200 אלף שקלים, גם עם מס הקנייה המופחת. אצלנו היא תהיה כנראה ב-2015.

הונדה אקורד פלאג-אין: בחסות היבוא האישי

אחרי שנים ארוכות שבהן התמקדה הונדה במערכות הנעה "כמעט היברידיות", עם מנועי עזר חשמליים קטנים שתפסו מקום משני למנועי הבנזין, קפצה החברה בשנה שעברה "לבריכה של הגדולים" והשיקה מערכת הנעה היברידית "אמיתית" באקורד האמריקאית החדשה. למעשה, המכונית מוצעת בשתי גרסאות היברידיות, "רגילה" ופלאג-אין מלאה.

גרסת הפלאג-אין משלבת בין מנוע בנזין ארבעה צילינדרים בנפח שני ליטרים לבין מנוע חשמלי חזק וסוללת ליתיום מקוררת מים, והיא מייצרת הספק משולב של 196 כוחות סוס. כמו אצל רוב המתחרים, טעינה מלאה של הסוללה מרשת החשמל הרגילה אורכת קצת מעל לשלוש שעות, אבל שימוש במטען קיר ייעודי של הונדה יכול לקצר משמעותית את זמן הטעינה. מערכת תמסורת מתקדמת מאפשרת לנהג לבחור במצב הנסיעה המועדף עליו - חשמל, ביצועים וכדומה - או לאפשר למחשב לבחור אוטומטית.

עם סוללה טעונה במלואה מסוגלת המכונית לנוע בין כ-16 ל-25 קילומטרים על חשמל בלבד ואפס פליטה, ובמידת הצורך נרתמים המנוע החשמלי והסוללה כדי לספק למכונית ביצועים בליגה של מכוניות מנהלים מדור אחרון. צריכת הדלק המוצהרת מרשימה למכונית בגודל כזה: כשבעים קילומטרים לליטר בממוצע, כאשר התוצאה הסופית משתנה בהתאם לסגנון הנהיגה.

כמה? זו לא מכונית זולה: עם תג מחיר של כ-40 אלף דולרים בארצות הברית, היא עולה כמעט כמו ב.מ.וו 3 חזקה ומאובזרת. אבל בארצות הברית היא זכאית להטבת מס של כמה אלפי דולרים. מכיוון שזו מכונית יקרה שמשווקת באופן מוגבל אפילו בארצות הברית, ניתן היה לחשוב שהיא אינה רלבנטית לישראל. אבל מתברר שמתווכי יבוא אישי כבר מציעים אותה ליבוא במחיר אטרקטיבי של פחות מ-200 אלף שקלים.

טויוטה פריוס פלאג-אין: שמרנית ונגישה

טויוטה, חלוצת ההנעה ההיברידית, ממשיכה לאמץ גישה שמרנית יחסית לטכנולוגיית הפלאג-אין. הפריוס הנטענת עדיין שומרת אמונים לסוללות ניקל-מטאל ולא לסוללות ליתיום, ההספק שלה מתון ומקביל לזה של הפריוס הרגילה, וטווח הנסיעה על חשמל בלבד מוגבל יחסית לכמה מהמתחרות החדשות - עד כ-25 קילומטרים בתנאים אופטימליים. גם צריכת הדלק הממוצעת נשמעת שמרנית ביחס להצהרות של המתחרים - כ-26 קילומטרים לליטר "בלבד".

אבל, טויוטה טוענת שהשמרנות היא חיונית במצב הנוכחי של הטכנולוגיה הנטענת. על-פי שיטתה רק אבולוציה זהירה של המכוניות ההיברידיות הנוכחיות יכולה לשמור על אמינות שלהן לאורך זמן, על הוצאות תחזוקה מתקבלות על הדעת ועל מחיר הגיוני לצרכן. לראיה, הפריוס פלאג-אין נמכרת בישראל במחיר שאינו גבוה משמעותית מזה של הפריוס הרגילה, והוצאות התיקונים/תחזוקה שלה דומות למדי. גם תא המטען של המכונית אינו קטן משמעותית מזה של הפריוס הרגילה.

לעומת זאת, בפלאג-אין דור אחרון עם סוללות ליתיום מקוררות מים, ההוצאה הנדרשת בעת החלפת הסוללה כתוצאה מבלאי או מתאונה יכולה להגיע לאלפים רבים של דולרים. בארץ נמכרו הפריוס פלאג-אין (גם אם לא ידוע כמה בדיוק), ויש התעניינות ערה של ציים, אם כי עדיין לא ברמה של טרנד.

כמה?180 אלף שקלים לדגם מאובזר היטב. לא זול, אבל הגיוני אם מביאים בחשבון את צריכת הדלק המופחתת לאורך זמן.

גולף GTE: מוח עם כוח

קבוצת פולקסווגן אימצה גישה שונה מאוד מזו של שברולט VOLT, בפיתוח המכונית ההיברידית הנטענת שלה. במקום פלטפורמה ייעודית יקרה היא עושה שימוש בפלטפורמה המודולרית של הגולף/A3, שתוכננה מלכתחילה לשאת מערכת היברידית.

למכונית אין עיצוב ייחודי, ולמעט גלגלים ייחודיים היא נצמדת לעיצוב המוכר והאנונימי כמעט של הגולף התקנית. והחשוב ביותר: פולקסווגן למדה מהניסיון של GM עם ה-Volt, ואינה מנסה לשווק את הגולף GTE בתור "מכונית להמונים שתכבוש את השוק", אלא בתור מכונית נישה ספורטיבית, ללקוחות שמוכנים לשלם עבור פסגת הטכנולוגיה של ימינו.

הגולף החדשה משלבת בין מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.4 ליטרים עם הספק של 148 כוחות סוס לבין מנוע חשמלי רב עוצמה כדי לייצר הספק משולב של כ-201 כוחות סוס. שני המנועים מעבירים את הכוח לגלגלים באמצעות תיבת DSG זריזה, וכאשר כל הכוח רתום לטובת ביצועים, המכונית מסוגלת להאיץ מאפס למאה קמ"ש בתוך 7.6 שניות בלבד ולהגיע ל-230 קמ"ש.

מנגד, מי שרוצה חיסכון וידידותיות לסביבה יקבל אותה בשפע. סוללת ליתיום גדולה, שנטענת בתוך כשלוש שעות וחצי בלבד מכל שקע חשמל ביתי, מאפשרת לרכב לנוע עשרות קילומטרים על חשמל בלבד עם אפס פליטה ובמהירות של עד כ-110 קמ"ש. מי שינצל את מלוא הפוטנציאל של המנוע החשמלי יוכל לרשום צריכה ממוצעת דמיונית כמעט של כ-66 קילומטרים לליטר.

כמה בארץ? המחיר טרם פורסם אבל לא יהיה זול. קרוב לוודאי שאחרי הטבות המס המקומיות ניתן יהיה לשווק אותו באזור המחיר של גולף GTI "רגילה" - 200 אלף שקל פלוס. כרגע לא ידוע על תוכניות יבוא.