מניו-יורק ועד פריז: קבלו טעימה מהקולקציות שכיכבו בשבועות האופנה ברחבי העולם

חתימת שבוע האופנה בפריז מסכמת את סבב שבועות האופנה לחורף 2014-2015, שהתקיימו ברחבי העולם בחודשיים האחרונים ■ ניו-יורק הקז'ואלית, לונדון החצופה, מילאנו הרומנטית ולבסוף פריז המלכה עם האופנה העילית

תחת לוח זמנים קבוע ומוכתב מראש של ארבעה שבועות אופנה מרכזיים, המתקיימים פעמיים בשנה בזה אחר זה, מעטים החוקים וכללי הטאבו האופנתיים שאינם מופרים. ובכל זאת, בעידן המשברים הכלכליים הגלובליים, נדמה שמעונה לעונה המעצבים מפוכחים יותר, והקולקציות המוצגות על המסלול כבר אינן בגדר תרגיל ראוותני של שואו-אוף אלא מפגן מרשים של בגדים לבישים, רלבנטיים ואמיתיים.

אף שהדבר מעולם לא הוגדר באופן רשמי, הסדר הכרונולוגי הקבוע של עונת התצוגות מסמל גם סוג היררכיה: הפותחת תהיה ניו-יורק הקז'ואלית והמסחרית, שנייה תהיה לונדון הצעירה, החצופה והנועזת, מיד אחריה תדגים מילאנו את מהותו של השיק האיטלקי ואת החגיגה כולה תסגור פריז המלכה, מקור מוצאה של האופנה העילית.

ניו-יורק

המסחרי

בשנתיים האחרונות חלה התעוררות בתעשייה האמריקאית המנומנמת וחלק ניכר מהמעצבים האמריקאים נגמלים יפה מהאובר-מסחריות ומהמראה הכול-אמריקאי השמרני, שהעניקו להם מלכתחילה את דימויים הבעייתי. גולת הכותרת של שבוע האופנה הזה הייתה שמלת המעטפת שחוגגת 40 השנה. לרגל האירוע החגיגי, דיאן פון פירסטנברג, המעצבת האמריקאית שהמציאה אותה (פעם נסיכה בלגית והיום אחת המעצבות הנחשבות ביותר בזירה הניו-יורקית), הקדישה ליצירה המפורסמת את התצוגה כולה, עם גרסאות מקוריות ויפות ללהיט האופנתי שנארזו היטב במופע אחד. עוד בלטו גם הקולקציות של ויקטוריה בקהאם, עם קולקציית ספורט-אלגנט מרשימה ומעניינת, טומי הילפיגר, עם קולקציה הרפתקנית שהיטיבה לשלב בין ההשראה של הטבע והשטח הפתוח לאישה המתוחכמת של ימינו, אלכסנדר וונג, שהמשיך להשחיז את חזונו האסתטי הקודר ולהפגין פרשנות מתוחכמת ללבוש פונקציונאלי, דונה קארן, עם מיצג מופת של שמלות שיפון שקופות ודרמטיות וג'ייסון וו, הוייטנאמי הצעיר, שמאז שהפך לאחד המעצבים החביבים על מישל אובמה, הוא גם אחד השמות החמים ביותר בתעשייה האופנה של היום.

דונה קארן / צילום: רויטרס
 דונה קארן / צילום: רויטרס

לונדון

החצוף

מערכות הלבוש שרקחו לחורף 2014-2015 בתי האופנה המשפיעים בממלכה, ותיקים לצד צעירים, כמו ברברי, ויויאן ווסטווד, טופשופ ופאשן איסט, הבהירו (שוב), שהשילוב בין יצירתיות לקדמה טכנולוגית יכול לספק תוצאה אסתטית מקורית, לבישה ומרתקת. במילים אחרות, שבוע האופנה של הבירה הבריטית, מוכיח שוב ושוב שלונדון לא מחקה אף אחד אלא מכתיבה סדר יום אופנתי משלה. את גולת הכותרת סיפקה הפעם התצוגה של בית האופנה ברברי, עם מופע חורפי-בוהמייני. הדוגמניות עלו למסלול לבושות בשמלות מקסי יפהפיות, עשויות משי כותנה, עם שוליים לא סדירים ועיטורים מצוירים. מעליהן כיכבו מעילי שירלינג יפים, ארוכים וקצרים יותר, רפויים או צמודים, לצד שלים גדולים של צמר, שהונחו בנונשלנטיות על כתפיהן של הדוגמניות, שאחזו בידיהן את דגם התיק החדש והמדובר בלומסברי שהשיק המותג. בזכות ציורי היד היפים ומשיכות המכחול שניתזו כמעט על כל הפריטים, האוסף נראה לא פחות מיצירת אמנות.

ברברי / צילום: רויטרס
 ברברי / צילום: רויטרס

מילאנו

הרומנטי

מערכת המעמדות של שבועות האופנה התנפצה בעשור האחרון, כשמעצבי האופנה האיטלקים הפכו את שבוע האופנה של מילאנו לשיאה החדש של עונת התצוגות. גם הפעם, התצוגה המדוברת ביותר הייתה של צמד המעצבים דולצ'ה וגבאנה, שכיסו באלמנטים תקופתיים-אמנותיים לא רק חלק ספציפי מהבגד אלא את כולו, תוך כדי הענקת פרשנות עיצובית מודרנית לרעיונות רומנטיים מהעשורים המוקדמים של המאה שעברה. הצללית המובילה הייתה ארוכה, מבוססת ברובה על שמלות בקווי מתאר מדויקים שתמכו בעומס הוויזואלי שעליהן. גם רוברטו קוואלי הציג קולקציה חייתית-פרוותית מקורית, הפעם בצבעוניות פתיינית ונועזת של שחור ואדום ומיוצ'ה פראדה הצטיינה גם היא, עם מפגן מרשים של בדי משי, בהדפסים גיאומטריים מקוריים, ובצבעוניות עזה של צהוב, סגול, אדום וחום.

פראדה / צילום: רויטרס
 פראדה / צילום: רויטרס

פריז

האקסטרווגנטי

שמלות מלוטשות, סוודרים רפויים, ז'קטים דומיננטיים נטולי שרוולים והדפסים פרועים, הם רק חלק מהבשורות האופנתיות שהביא איתו הפעם שבוע האופנה של פריז. המון קולקציות טובות הוצגו בפריז בשבוע החולף, כשהאלמנט המרכזי שמשותף להן הוא האלגנטיות המתחדשת, בין היתר באופן שבו מעצבים תופסים את הקולקציות - קטנות, ממוקדות ועשירות. גם הפעם בלטו הקולקציות העונתיות שעיצב אלבר אלבז לבית האופנה הצרפתי לאנוון, שמאופיינות בעידון ובתחכום יוצא דופן, לצד הקולקציה הלבנה והמתוחכמת של גארת' פיו הבריטי, שבעשייה כל-כך יקרה הצליח שוב לרענן את ה-DNA היומרני שלו. מעל כולם, בלט בית האופנה שאנל, עם המופע המדובר של השנה, שהתקיים בתפאורה של סופרמרקט שהוקמה במיוחד במוזיאון לאומנות מודרנית, גראנד פאלה, שהשתרעה על כמה מאות מטרים רבועים. על המדפים הונחו מוצרים שיוצרו במיוחד עבור התצוגה שסומנו ב"CC" המוכר של המותג. תקראו לזה יומרני או גימיק שיווקי, אבל אי אפשר להתווכח עם הבאזז התקשורתי שקארל לגרפלד - מנהל הקריאייטיב של שאנל, מצליח לייצר כל תצוגה מחדש.

מתוך התצוגה המדוברת של שאנל / צילום: רויטרס
 מתוך התצוגה המדוברת של שאנל / צילום: רויטרס