הצעה: יוארך פרק הזמן להגשת תביעות נכות נגד חברות הביטוח

הצעת החוק של ח"כ שטרית, שאושרה לקריאה שנייה ושלישית, קובעת כי ההתיישנות בתביעות נכות תחל להיספר ממועד התגבשות הנכות אם זו נגרמה כתוצאה ממקרה הביטוח - ולא כעבור 3 שנים ממועד קרות מקרה הביטוח

ועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת אישרה היום (ד') לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק של ח"כ מאיר שטרית, בעלת חשיבות צרכנית, הקובעת כי תקופת ההתיישנות בתביעות נכות תחל להיספר ממועד התגבשות הנכות, אם זו נגרמה כתוצאה ממקרה הביטוח - ולא כעבור 3 שנים מועד קרות מקרה הביטוח כפי שקיים כיום.

בפועל מדובר בהארכת פרק הזמן בו ניתן להגיש תביעות נכות נגד חברות הביטוח. בנוסף מוצע כי ההצעה תחול גם כשחוזה הביטוח נכרת טרם תחילתו של חוק זה, אם עילת התביעה טרם התיישנה ביום התחילה לפי נוסח החוק המוצע.

הצעת החוק מבהירה נקודה שנדונה בבית המשפט המחוזי והגיעה לבית המשפט העליון במסגרת "הראל נגד עיזבון המנוח דוד אמיתי ז"ל". העליון קבע כי מקרה הביטוח בפוליסות תאונות אישיות הוא מועד קרות התאונה. ואולם, לדעת ח"כ שטרית, פרשנות בית המשפט לעניין ההתיישנות היא בעייתית, כי עילת התביעה עלולה להתיישן עוד בטרם התגבשה.

לדברי עו"ד ג'ון גבע, מומחה לדיני ביטוח, הצעת החוק הזו מתקנת עיוות בענף הביטוח והינה תגובה ראויה לפסק דין שניתן בבית המשפט העליון, ומבהירה נקודה לא ברורה של מתי מתחילה תקופת ההתיישנות שבביטוח, שגם כך היא מקוצרת ל-3 שנים: "מדובר בחוק בעל חשיבות סוציאלית ממדרגה ראשונה לטובת מבוטחים".

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר: "כשמקרה הביטוח הוא תאונה או מחלה, והתביעה היא בשל נכות שקרתה בגללן, לעיתים חולפת תקופה ארוכה ממועד התרחשות התאונה או גילוי המחלה ועד למועד גיבוש הנכות".

נציג חברות הביטוח בוועדה, שמואל מלכיס, התנגד בטענה כי חברת ביטוח לא יכולה לעבוד כשתקופת ההתיישנות אינה מוגדרת, ואילו ח"כ שטרית אמר: "אני מציע לכם לבצע רפורמה כללית בכל חוזי הביטוח ולכתוב את הפוליסות בשפה פשוטה וברורה".