4 מניות מזרח-אירופיות שאתם חייבים להכניס למעקב

במדינות ה-CEE3 - פולין, צ'כיה והונגריה - האינפלציה והריבית נמוכות והמטבע עמיד ■ אך על רקע המתיחות באוקראינה ולמרות התאוששות הכלכלה באזור, התעודה העוקבת אחריהן בעייתית וקשה למצוא בה מניות מומלצות ■ הנה ארבע מהן, שלכל הפחות שוות מעקב

חודש פברואר הסתיים, והמשקיעים, שמתעלמים מחולשת נתוני המקרו האחרונים בארה"ב, רכשו מניות והמדדים תיקנו את ירידות ינואר. כמעט כל נתון חלש מוסבר בחורף, תוך אמירה כי עם בוא האביב סביבת המקרו תשתפר ולכן למשקיעים מומלץ להיות סבלניים ולראות מעבר לחולשה הנוכחית. הערכתנו, אגב, לצמיחת הרבעון הראשון עומדת על 2% בלבד, והיא אמורה לזנק עד כדי 3.8% ברבעון השני.

הצניחות באירופה, ובמזרחה בפרט, בעקבות המשבר סביב אוקראינה, כמו גם השיפור הנמשך ביבשת, מביא אותנו לבחון את מדינות מזרח אירופה, בהובלת מדינות ה-CEE3 - פולין, הונגריה וצ'כיה, שעלו בפברואר ב-8%. נציין, עם זאת, כי ב-12 החודשים האחרונים מדד המדינות הללו רשם ירידה, בעוד מדד יורוסטוקס 50 טיפס ב-19.72%. הנפילות באירופה בתחילת השבוע הביאו למימוש של 2.87% עד כה במארס.

תוצר שלוש המדינות מוטה בצורה מובהקת ליצוא - חלקו של זה בפולין עומד על 39%, בהונגריה על 78% ובצ'כיה על 69%. התאוששות של 1% בצמיחה באירופה צפויה להאיץ את הצמיחה במדינות אלו ב-0.5%, 1.3% ו-1.2% בהתאמה. בשלוש המדינות האיצה צמיחת התוצר כבר במהלך השנה: לפולין, שצמחה ב-1.3% ב-2013, אנו צופים צמיחה של 2.8% השנה ו-3.3% בשנה הבאה; להונגריה שצמחה ב-1.1% בלבד ב-2013, אנו צופים צמיחה של 1.8% השנה ו-2.3% בשנה הבאה; ולצ'כיה, שעוד נאבקה עם מיתון ב-2013, צפויה הצמיחה לזנק השנה ל-2% השנה ול-2.5% בשנת 2015.

בניגוד למרבית מדינות מזרח אירופה, במדינות ה-CEE3 אינפלציה נמוכה, ריבית נמוכה שצפויה להישאר כזו בשנה הקרובה, ומטבע שעמד בטלטלות של משיכות הכספים משווקים מתפתחים רבים בחודשים האחרונים. בצ'כיה החשבונות השוטפים צפויים להתאזן השנה, בהונגריה נמצא עודף של כ-2.5% תוצר השנה, ודווקא בפולין צפוי הנתון להרע באחוז שלם, לרמת גירעון של 2.5%, על רקע עלייה גבוהה ביבוא ומתונה יותר ביצוא.

לכל אחת משלוש המדינות מאפיינים ייחודיים: בפולין, שם צפויות בחירות בתחילת 2015, הגורם שצפוי להשפיע על השווקים הוא רפורמת קרנות הפנסיה. כמחצית מהפרטיות שבהן, בהיקף של כ-50 מיליארד דולר, הולאמו. ההעברות, שהיו באג"ח מדינה בלבד, הותירו בקרנות החזקה של כ-90% מניות, שנראה כי יוזרמו, בחלקן לפחות, לשוק המניות המקומי. נושא נוסף שיעלה לכותרות הוא פיתוח מרבצי גז פוסילי, שהיקפו כנראה מהגדולים באירופה.

בצ'כיה, שבה נבחרה ממשלה חדשה המחויבת לצמיחה ולשקיפות, נעשים צעדים ראשונים לעבר הצטרפות לאיחוד האירופי. למדינה מדיניות מט"ח ברורה, והבנק המרכזי הכריז כי לא ייתן למטבע להתחזק מעבר ל-27 כתר צ'כי לאירו. הריבית בצ'כיה עומדת על 0.05% מאז נובמבר 2012, וריבית זו לא מצליחה בינתיים להוריד את האבטלה, שעלתה לרמה של 8.2%.

בהונגריה, שם צפויות בחירות לפרלמנט באפריל, הביקושים המקומיים חלשים והבנק המרכזי ממשיך בהורדות הריבית; זו ירדה בפברואר בפעם ה-19 ברציפות, לרמה של 2.7%, והיא ברמה מצטברת של 4.3% בשנתיים האחרונות. כדי להאיץ את הכלכלה הודיע באחרונה הבנק המרכזי על מתן הלוואות מסובסדות להשקעות בנדל"ן לגופים מקומיים, בעלות קבועה של 2.5% לעשר שנים.

בודדות ב"קנייה"

תעודה העוקבות אחר שלוש מדינות בלבד, שהונפקה על ידי חברת Amundi, נסחרת בפריז תחת הסימול CE9U.PA. התעודה מוטה לכיוון פולין (כ-80%), והשאר נחלק בין צ'כיה והונגריה בחלקים שווים. מגזרית, המדד מוטה לפיננסים (כ-55%) וכאן טמונה בעיה: 5 מ-10 ההחזקות המובילות במדד מומלצות על ידינו "החזק", ו-2 "מכירה" - יחד הן 52% מהמדד.

בין הבודדות במדד אשר מומלצות "קנייה", נציין את Energa (סימול: ENGP.WA), המספקת חשמל בצפון ומרכז פולין ואחראית על כ-16% מסך האספקה במדינה. החברה נסחרת ב-0.8 על הונה העצמי ובמחיר אטרקטיבי ביחס לחברות אחרות במדינות הרלוונטיות. החברה גם מהווה חשיפה לאנרגיה מתחדשת, דרך חלק מפעילויותיה בפולין.

בנק Pekao (סימול: PEO:PW) הוא אחד משני הבנקים הגדולים בפולין ונחשב חזק בעיקר בבנקאות לחברות. הוא גם הבנק הגדול במדדי המניות בפולין ומזרח אירופה. הבנק יציב מבחינה מאזנית, עם הון ראשוני בשיעור של 19%, אולם המחיר שבו נסחר הבנק יקר, להערכתנו - ברמה של 2 על הונו העצמי, ומכאן המלצתנו "החזק" (לשם השוואה, הבנקים הישראליים נסחרים בממוצע של 0.8 על הונם). התשואה על ההון השנה צפויה לעמוד על 13.6% ומכפיל הרווח על 15. לבנק חשיפה נמוכה של 2.4% מהונו להלוואות לאוקראינה.

חברת Richter Gedeon (סימול: RIG2.F) היא חברת הפארמה הגדולה בהונגריה. היא בעלת פעילות בינלאומית, בעיקר באירופה ובמזרחה, עם נתח מכירות גדול ברוסיה (28%) שעלול להיות בעייתי בימים אלה. החברה פספסה מעט את תחזית הרווח הנקי בדוחות האחרונים, וההנהלה סיפקה תחזית שמרנית, אך אין בכך כדי לשנות את סיפור ההתרחבות של החברה בשנים הבאות. מומלץ לעקוב אחרי החברה, אולם בנקודת זמן זו, ולאור החשש מחשיפתה לרוסיה, המלצתנו היא "החזק". החברה נסחרת גם בגרמניה, אם כי במחזורים נמוכים.

חברת Telefonica Czech (סימול: SPTT.PR) היא חברת הטלקום הגדולה בצ'כיה, המובילה בסגמנטים של טלפוניה נייחת וניידת. מתחרתה T-Mobile נרכשה באחרונה על ידי Deutshe Telekom, מה שמלמד על ההתעניינות בתחום. בגלל התחרות, הכנסות החברה, בדומה למצב בארץ, נמצאות בירידה, והיא מומלצת על בסיס פרמטרים כמו מכפיל EV/EBITDA של 5.5 ודיבידנד גבוה וקבוע של 10.2%. השליטה בחברה הועברה באחרונה במחיר המשקף פרמיה על מחיר השוק, וגם יתרת המניות עשויה להירכש מהציבור. המלצתנו לחברה "החזק".

לסיכום, למרות ירידות המחירים במזרח אירופה על רקע המתיחות באוקראינה, ועל אף המשך התאוששות בכלכלה באירופה, ובקצב מואץ גם במזרחה, מרבית המניות הנסחרות שתחת סיקורנו הגיעו למחיר היעד. המחיר שבו נסחרים הבנקים, בעיקר בפולין, מעורר תקווה כי השוואה בינלאומית תביא קונים לשוק המקומי.

* הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

מניות למעקב של UBS במזרח אירופה
 מניות למעקב של UBS במזרח אירופה