הרפובליקאים: אובמה מקצץ סיוע לתכניות טילים של ישראל

מחוקק: "פעם נוספת, מציע הממשל קיצוץ של מאות מיליוני דולר בתכניות שמשותפות לישראל ולארה"ב" בהצעת התקציב ל-2015 ■ אך בדיקת "גלובס" מגלה, שלמעשה הגדיל הממשל את ההקצבה לתכניות אלה

כחלק ממתקפה רפובליקאית רחבה על "כשלי" מדיניות החוץ של ברק אובמה, ובמיוחד "רפיסותו" במשברי אוקראינה ורוסיה, מותחים מחוקקים רפובליקאים ביקורת נוקבת על החלטת נשיא ארה"ב לקצץ "מאות מיליוני דולרים" מהתכניות הישראליות-אמריקאיות לפיתוח מערכות הגנה מפני טילים בהצעת התקציב של הבית הלבן לשנת הכספים 2015, שהונחה השבוע על שולחן הקונגרס.

לפי דיווחים באתרים ימניים בארה"ב, מציע הממשל לקצץ בסיוע לתכניות לפיתוח/ייצור/פרישה של חץ 2, חץ 3, כיפת ברזל וקלע דוד (שרביט קסמים) בפרק התקציב של משרד ההגנה. האתר "וושינגטון פרי ביקון", שנותן ביטוי לעמדות רפובליקאיות, כתב שאובמה הקציב לכל התכניות האלה 96.8 מיליון דולר, "קיצוץ של כמעט 200 מיליון דולר מרמת הסיוע המוגמרת לתכניות אלה בשנת הכספים 2014".

הרפובליקאים כבר הכריזו, שהצעת התקציב הכולל, בסך 3.9 טריליון דולר, "חשובה כמת", תגובה שגרתית בעידן של פילוג עמוק בין דמוקרטים לרפובליקאים.

פרק תקציב הפנטגון קורא לכיווץ דרסטי של הכוחות המזוינים לרמה שבה תיפקדו לפני כמעט 75 שנה, דהיינו 1940, לפני הגדלת מצבת כוח האדם של הצבא לקראת המלחמה עם הנאצים.

ציר בית-הנבחרים הרפובליקאי דאג למבורן, חבר בוועדת הכוחות המזוינים של הבית, טוען שהממשל מונע תקצוב מספיק של תכניות ההגנה מפני טילים, שמביאות תועלת לא רק לישראל אלא גם לארה"ב: "פעם נוספת מציע הממשל קיצוצים בסך מאות מיליוני דולר לתכניות המשותפות שלנו עם ישראל. קיצוץ מימון לבעלת ברית איתנה כישראל, באזור נפיץ כל כך כמו המזה"ת, הוא התנהלות מאכזבת ובלתי אחראית".

אך בדיקת "גלובס" העלתה, כי הטענות הרפובליקאיות אינן נכונות מפני שהן משוות נתונים שאינם בני השוואה. מזה שנים, מקציב הבית הלבן סכום מסוים לתכניות ההגנה מפני טילים בהצעת התקציב השנתית, ומדי שנה מעלה הקונגרס את הסכום המוצע בתהליך שידוע כ-plus-up. כך היה בממשלים קודמים, דמוקרטים וגם רפובליקאים. זה חלק מהמשחק, אמר ל"גלובס" גורם שמעורה בתהליך. ישראל עורכה לכך והלוביסטים שלה מעבירים את המסרים המתאימים למחוקקים.

למעשה, הצעת התקציב של אובמה ל-2015 מעלה את ההקצבה לתכניות ההגנה מפני טילים, מ-95 מיליון דולר ב-2014 ל-96.8 מיליון דולר.

אשתקד העלה הקונגרס את ההקצבה לתכניות אלה מ-95 מיליון דולר ל-287.3 מיליון דולר. השנה צפוי הקונגרס להעלות את ההקצבה לסכום דומה, כפי שנהג בשנים קודמות. לכן, אי אפשר לומר שהבית הלבן קיצץ "קרוב ל-200 מיליון דולר" מהסיוע לתכניות. את הקצבת הממשל לתכניות הטילים בשנת הכספים 2015 אפשר להשוות להקצבת הממשל לתכניות אלה ב-2014, ולא להעלאות בדיעבד של הקונגרס.

בשיחה ל"גלובס" הודה מקור במשרדו של הציר למבורן, כי "מבחינה טכנית צרה אכן נכון שהבית הלבן העלה ההקצבה לתכניות הטילים של ישראל". אבל, לדבריו, ממשל אובמה "משחק משחקים". במקום להקציב את הסכום הנכון לבעלת ברית כישראל, מעדיף הממשל להקציב סכום נמוך יותר ולסמוך על המחוקקים שהם ידאגו להעלאת ההקצבה. לדבריו, מאפשרת התנהלות זו לממשל להקציב כספים לתכניות בלתי נחוצות ובזבזניות.