זינוק במניית כיל לאור אפשרות לסיום "מלחמות האשלג"

בעלי המניות הגדולים באורלקלי תומכים בחידוש שיתוף הפעולה עם בלארוס

חברת הדשנים כיל , שמקבוצת החברה לישראל, זינקה היום (ה') במהלך המסחר בבורסה, תוך שהיא מרכזת את מחזור המסחר הגבוה בשוק. זאת על רקע דיווח שהתפרסם ב"פייננשל טיימס", ולפיו בעלי המניות הגדולים בחברת האשלג אורלקלי תומכים בחידוש שיתוף הפעולה עם באלרוס, דבר שלדברי העיתון עשוי לפתוח את הדלת לעסקה שתביא לסיום "מלחמות האשלג" שהחלו ביולי האחרון. למעשה, מאז ועד היום לא הצליחה מניית כיל להתאושש, ובתקופה זו היא רשמה תשואה שלילית של 12%.

"פייננשל טיימס" מצטטים את דימיטרי רזומוב, מנכ"ל Onexim שמחזיקה ב-21.75% ממניות אורלקלי, כמי שציין בפני סוכנות הידיעות רויטרס כי חידוש השותפות עם באלרוסקלי, חברת הדשנים הממשלתית של בלארוס, "ייטיב עם שני הצדדים". חברת Uralchem, המחזיקה ב-20% מאורלקלי, מסרה ל"פייננשל טיימס" כי היא שותפה לדעתו של רזומוב.

Onexim, חברת ההחזקות של האוליגרך הרוסי מיכאיל פרוקורוב, ו-Uralchem הנשלטת על ידי המיליארדר דימיטרי מזפין, קנו את החזקותיהן באורלקלי בשנה שעברה, בשיאו של הסכסוך בין רוסיה לבלארוס בעקבות פרישתה המתוקשרת של אורלקלי מקרטל האשלג בקיץ האחרון.

נזכיר כי בחודש יולי 2013 הכריז מנכ"ל חברת אורלקלי הרוסית, יצרנית האשלג השנייה בגודלה בעולם, על יציאת החברה מקרטל BPC המשותף לרוסיה ולבלארוס, וסיפק במקביל תחזית פסימית שלפיה מחירי האשלג בעולם יצנחו ב-25%, אל מתחת ל-300 דולר לטון, תוך פחות משנה.

מדוחותיה המקדימים של כיל לרבעון הרביעי של 2013 ולשנה כולה עלה, כי אכן חלה הירידה הנ"ל במחירי האשלג, שהתייצבו סביב מחיר של 305 דולר לטון. מצב זה הביא בין היתר את חברת הדשנים הישראלית לרשום רבעון חלש נוסף, עם ירידה של 43% ברווח הנקי שהסתכם בכ-119 מיליון דולר; הרווח הנקי השנתי ירד ב-37% ל-819 מיליון דולר.