יעקב פרי מפגין: תלישות השנה

את מה שכחנו השבוע, ואילו אינטרסנטיים ייסדו לעצמם איגוד?

שכחת השבוע: גבי אשכנזי, רב אלוף במיל'

השבוע, ראשית מארס 2014, חלף התאריך שפעם ייחסו לו דרמה פוליטית, חשש ותקווה רבי עוצמה. הרמטכ"ל לשעבר, עטור היחצ"נות המופלגת, המפלגת והמופרזת - שכוונה היישר לכיסא ראש הממשלה ("כשהיה בכיתה ב' התחפש לדוד בן גוריון והכריז שהוא יהיה פעם ראש ממשלה", סופר באתר מאקו באוקטובר 2012, לפני הבחירות האחרונות, בכתבה שכותרתה "למה כל המפלגות רוצות את גבי") - סיים את 3 שנות ה"צינון", והפוליטיקה הולכת ומתפוגגת לו.

"כל המפלגות" כנראה כבר לא כל כך רוצות את גבי (חקירה פלילית בפרשת הרפז, הבטחה, כישלון, הפסדים והתפטרות מקידוחי שמן). עין הרע או חטא היוהרה?

הפליית השבוע: שרי הממשלה

דוח מבקר המדינה מצא 68 מנכ"לים בחברות ובתאגידים ממשלתיים, 0 מנכ"ליות. 59 יושבי ראש, 10 נשים יושבות ראש. מי משפיע על מינוי המנכ"לים? מי ממנה היו"רים? השרים. שרי ממשלת ישראל. הנה סיפור אחד, שכבר לא רלבנטי לסטטיסטיקה אבל מסמן את ההטיה, את האחריות להפליה: אביב 2011. תעש, חברה ממשלתית עתירת קשיים, כבר שנה וחצי בלי יו"ר. השרים אהוד ברק ויובל שטייניץ מתקוטטים על שמות שלא תמיד ראויים. הדירקטוריון נאלץ לבחור יו"ר מתוכו - ניצה פוזנר, דירקטורית ותיקה, עורכת דין, עם ידע וניסיון בניהול ועסקים.

המשימה: להיות הפרויקטורית של הפרטת תעש, שנמשכת כבר יותר מתריסר שנים. ההערכה שרחשו לפוזנר הייתה רבה, אבל שנתיים אחרי נכנס למשרד הביטחון משה (בוגי) יעלון, שלא מבין את תאונת העבודה שקרתה ומתעקש לחזור למסלול המוכר: יו"ר מהחבר'ה, גבר, איש צבא בדימוס. ביולי 2013 נמצא האלוף הראוי - אלוף במיל' אודי אדם. שר האוצר יאיר לפיד חותם לצדו על המינוי. "אני לא סתומה ולא עשו אותי באצבע", אמרה פוזנר בראיון ל"כלכליסט", "אני מבינה איך המערכות האלה עובדות".

אינטרס השבוע: איגוד הדירקטורים בישראל

מדובר באיגוד חדש, שהשבוע הפיץ לאומה את בשורת קיומו. היוזמים, החברים, המייעצים והמובילים הם המון חובבי דירקטוריונים, פרופסורים, עורכי דין ורואי חשבון. שמות מוכרים המשמשים/ שימשו/ ישמשו דירקטורים הנהנים משפע כיבודים ותמורות כספיות (אבל בפה סגור ובלי שקיבלו אחריות) בתאגידים פושטי רגל, בחיקם של בעלי שליטה חובבי חוב, עסקאות בעלי עניין ותספורות, ובקבוצות עסקיות - בנקים, חברות ביטוח, בתי השקעות - המנצלות את חולשת הידע של הציבור ומנשלות אותו מכספו.

החברים האלה התאחדו "לקידום מעמד הדירקטורים במדינת ישראל". כשפנינו ושאלנו מה זה בדיוק ה"קידום" הזה, השיבו לנו: "חזון האיגוד ומטרתו הראשונה לפעול בנושאים הקשורים לקידום מעמד הדירקטורים ושמירה על האינטרסים שלהם". האינטרס שלהם!

תלישות השנה: יעקב פרי, שר המדע והטכנולוגיה

גם יאיר לפיד ויש עתיד. אחרי נשף היומולדת וה"בונוס", המתנה הכספית הנוספת שקיבל פרי ממזרחי טפחות אחרי שנות עבודה חלקית ומשכורת גדולה כיו"ר המתנחמד ומפיץ החיוכים שנע בין משפחות הבעלים (23 מיליון שקל פלוס מיליונים בג'ובים במקביל פלוס פנסיה תקציבית כראש השב"כ לשעבר), הוא התראיין השבוע בערוץ 2.

"מופע של אטימות", אמרו לו, ופרי השיב: "זה ענייני הפרטי עם מי לחגוג, מתי לחגוג, זה ענייני הפרטי לקבל תגמול ... אני לא מרגיש צורך להתנצל בפני אף אחד". פרי הוא מראשוני נבחריו של יאיר לפיד ביש עתיד. הוא התגאה והתהדר בו "מפני שהוא מאמין שצריך להחליף את השיטה הפוליטית הישנה, הפוליטיקאים שדואגים רק לעצמם במקום לדאוג למדינה".

stella-k@globes.co.il