המדינה חזרה בה מאישום העלמת מס - ותפצה בחצי מיליון שקל

הנישום דרש פיצוי על עוגמת-נפש, בטענה כי חקירה רשלנית של מס הכנסה הובילה להגשת כתב אישום - מבלי שהראיות, שחלקן פוברקו, נבחנו כראוי בפרקליטות

פרקליטות המדינה ורשות המסים שילמו בחודש שעבר חצי מיליון שקל פיצוי לרופא שיניים ורעייתו שהואשמו בהעלמת מס בהיקף של כמיליון שקל, אך זוכו באופן מלא מהעבירות, לאחר שהפרקליטות חזרה בה מכתב האישום. בנוסף שילמו הפרקליטות והרשות 88.5 אלף שקל שכר-טרחת עורכי דינם של בני הזוג, ומע"מ.

ראשיתה של הפרשה בשנת 2007, אז פתחה רשות המסים בחקירה נגד רופא השיניים בעקבות מידע שהתקבל ברשות, ככל הנראה משכנה שעמה היה הרופא מסוכסך. ב-2008 הגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה כתב אישום חמור נגד הרופא, שייחס לו העלמת הכנסות במשך כ-6 שנים.

כתב אישום זה נמחק לאחר שהתברר כי לרופא לא נערך שימוע בטרם הגשתו. ואולם, ב-2011 הוגש כתב אישום חדש כנגד הרופא, אך הפעם הוספה גם רעייתו שעבדה עמו במרפאה לאישומים.

בראשית ההליכים הגישו בני הזוג, באמצעות עו"ד שי הראל, בקשה לביטול כתב האישום, בטענה כי החקירה בעניינם הייתה רשלנית, וכי אין למדינה ראיות על מנת להוכיח את אשמתם, אך בקשתם נדחתה.

ואולם, לאחר שהחל שלב ההוכחות בתיק, ונשמעו עדויות של 3 חוקרי מס, פנה עו"ד הראל שוב לפרקליטות בבקשה כי תבטל את כתב האישום, בטענה כי הראיות כנגד בני הזוג מופרכות וחלקן אך מפוברקות. בעקבות הדברים, המליץ בית המשפט לפרקליטות מיסוי וכלכלה לשוב ולשקול את עמדתה בתיק.

"חקירה רשלנית"

בדצמבר 2012, 4 שנים לאחר שהוגש כתב אישום, הודיעה הפרקליטות לבית המשפט כי חזרה בה מכתב האישום. בהודעה צוין כי חלק מחומר הראיות בתיק נהרס בשל שריפה שפרצה בבניין שבו נמצאת הקליניקה של רופא השיניים, וכי קבלות של הרופא אבדו במשרדי החקירות או במשרדי הפרקליטות. בעקבות הודעת הפרקליטות זיכתה שופטת השלום בתל-אביב, דניאלה שריזלי, את הרופא ואת רעייתו.

ההודעה על החזרה מכתב האישום הוגשה לבית המשפט לאחר חילופי מנהלים בפרקליטות מחוז מיסוי וכלכלה, עם פרישתה של עו"ד אלה רובינק וכניסתה של עו"ד ליאת בן-ארי-שווקי לתפקיד, וכן לאחר מספר חודשי משא-ומתן בין הפרקליטות לעו"ד הראל.

עם זאת, הפרקליטות לא הודתה בטענותיו של רופא השיניים כי נעשו טעויות בתיק, ולכאורה ה"כתם" על בני הזוג מההליך הפלילי נותר בעינו.

לנוכח "הכתם" האמור, החליטו רופא השיניים ואשתו, בעצת עורך דינם, לא לוותר ולדרוש פיצוי מהמדינה על הנזקים שנגמרו להם. במאי 2013, פנה עו"ד הראל לפרקליטות בדרישה כי תשלם לבני הזוג "פיצוי נכבד" על הנזקים ועוגמת-הנפש הרבה שנגרמה להם, עקב "ביצוע חקירה רשלנית נגדם על-ידי חוקרי מס הכנסה", כטענתו, שהובילה להגשת כתב אישום חמור נגדם. וכל זאת, נטען, מבלי שחומר הראיות ודוח גמר החקירה נבדקו ונבחנו כראוי בפרקליטות.

בעקבות הדרישה הכספית לפיצוי, החל משא-ומתן מחודש בין הצדדים, שהוביל לחתימת הסדר פשרה בינואר 2014, לפיו הפרקליטות ורשות המסים יפצו את רופא השיניים ואת רעייתו בגין הנזקים ועוגמת-הנפש שנגרמה להם. תשלום הפיצוי נחלק בחלקים שווים בין רשות המסים ופרקליטות המדינה. תמורת קבלת הפיצוי, הסכימו בני הזוג לוותר על המשך תביעותיהם ודרישותיהם מרשות המסים והפרקליטות.

הפיצוי אושר בדרגים הבכירים

מדובר במקרה חריג, שבו עוד בטרם הוגשה תביעת נזיקין לקבלת פיצוי כנגד המדינה (לאחר 3 פגישות ו-4 מכתבי דרישה לפיצוי), מסכימה המדינה להגיע להסדר עם הנפגעים.

הפרשה והפיצוי נבחנו ואושרו על-ידי הדרגים הגבוהים ביותר ברשויות המעורבות, ובין היתר על-ידי ראש רשות המסים, סמנכ"ל בכיר לחקירות ברשות וכן על-ידי פרקליט המדינה היוצא, פרקליט המדינה הנכנס, המשנה לפרקליט המדינה ואחרים.

עו"ד שי הראל מסר כי "מדובר בפרשה חמורה שהסבה נזק גדול מאד ללקוחות שלי. יש לשבח את עו"ד ליאת בן-ארי-שווקי, פרקליטת מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה, על היושר והמקצועיות שהפגינה, הן כשלקחה אחריות ומשכה את כתב האישום בראשית דיוני ההוכחות, והן כשהחליטה להמליץ לרשות המסים והפרקליטות לפצות את הלקוחות שלי על הנזקים שמערכת אכיפת החוק גרמה להם.

"כעורך דין המתמחה בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות מס, אני מברך על כך שהפרקליטות ורשות המסים השכילו להפיק לקחים חשובים מהפרשה הזו, ומערכת אכיפת החוק יצאה מחוזקת מכך".

"חיסכון בזמן שיפוטי יקר"

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "לאחר בדיקת מכלול הנסיבות, ובכלל זאת הערכת סיכונים מול סיכויים והערכת עלויות ומשאבים הדרושים בניהול הליך משפטי, הוחלט להגיע לפשרה.

"נדגיש כי לא מדובר במהלך חריג ובמצבים בהם נמצא כי מכלול הנסיבות מצדיק הגעה לפשרה, מן הראוי להגיע להסדר מתאים מחוץ לכותלי בית המשפט. מדובר בהתנהלות ראויה להערכה של הרשויות, כמו גם חיסכון בזמן שיפוטי יקר ובכספי ציבור בניהול הליכים מורכבים.

"במקרה הנדון שילמה המדינה לשני הפונים סכום ששיקף החזר הוצאות ופיצוי בגין עוגמת-הנפש שנגרמה להם בשל הימשכות ההליך הפלילי, ממנו חזרה המדינה בסופו של יום, לאו דווקא מהשיקולים הכתובים בפרסום".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "בהמשך להודעת הפרקליטות באשר לנסיבות משיכת כתב האישום, הוחלט על-ידי רשות מסים והפרקליטות - לפנים משורת הדין ובהתחשב בתקופה שחלפה מיום הגשת כתב האישום ועד מועד הזיכוי - לפצות את הנאשם בסכום זה כהחזר על הוצאות ופיצוי על עוגמת-הנפש".