סיבות לדאגה ליוסי בניון: ק.פ.ר הפסידה 65 מיליון ליש"ט ב-2012/13

הקבוצה בה משחק הישראלי, רשמה אשתקד את אחד המינוסים הגבוהים ביותר בתולדות הכדורגל האנגלי בעונה אחת - בניסיון (כושל) לשרוד בפרמיירליג

קווינס פארק ריינג'רס, קבוצת הכדורגל מלונדון שבה משחק השנה הקשר הישראלי יוסי בניון - רשמה בעונה הקודמת (2012/13), בה נשרה מהפרמיירליג אל ליגת המשנה באנגליה - הפסדי שיא מבחינתה - בסך של 65.4 מיליון ליש"ט. כך עולה מהדוחות שהגיש בסוף השבוע המועדון לרשם החברות הבריטי. מדובר על זינוק משמעותי במינוס לעומת עונת 2011/12, שגם בה שיחקה ק.פ.ר בפרמיירליג - והסתיימה עם הפסדים של 22.5 מיליון ליש"ט.

עד כמה הפסדי 2012/13 גבוהים? מדובר על מינוס שאף קבוצה בריטית לא רשמה בעונה הקודמת, כולל בזבזניות ידועות, קבוצות גדולות כמו מנצ'סטר סיטי (הפסד של 51 מיליון ליש"ט ב-2012/13) וצ'לסי (49.4). סך הוצאות השכר במועדון, שבעלי השליטה העיקריים שלו הם מיליארדר התעופה המלאזי טוני פרננדז ואיל הפלדה ההודי לאקשמי מיטאל - הגיעו ל-68 מיליון ליש"ט, יותר משל בורוסיה דורטמונד הגרמנית, הפיינליסטית של הצ'מפיונס ליג אשתקד.

הסיבה העיקרית למספרים המבהילים האלו היא ניסיון כמעט נואש של ק.פ.ר לשרוד אשתקד בפרמיירליג, בין היתר באמצעות פעילות ערה ביותר בשוק ההעברות ורכישות בגובה של עשרות מיליוני ליש"ט. ההחתמות כללו שחקנים כגון ז'וליו סזאר, כריס סמבה, פארק-ג'י סונג, ג'רמיין ג'נאס, לואי רמי, ועוד, כשחלקם גרפו משכורות של עד 100 אלף ליש"ט בשבוע. כל זאת למרות העובדה שק.פ.ר הוא אחד המועדונים הקטנים ביותר בלונדון, שהכנסותיו הסתכמו אשתקד ב-60.6 מיליון ליש"ט בלבד. מנויים וכרטיסים תרמו רק 8.3 מיליון למחזור הכולל; פרסום, ספונסרים וחסויות - פחות מ-9 מיליון; למזלו של המועדון, הוא נהנה מחוזי השידורים הפנטסטיים של הפרמיירליג, שהכניסו לקופה קרוב ל-43 מיליון ליש"ט.

בעקבות הדוחות הגרועים עליהם דיווחה ק.פ.ר, היא הצליחה להיכנס אל תוך הדירוג המפוקפק של המועדונים הבריטים שמפסידים הכי הרבה כסף בעונה אחת - אל המקום ה-12 שלו. בכל 11 המקומות שלפניהם מחזיקות שתי קבוצות - סיטי של השייח'ים מאבו-דאבי, וצ'לסי של רומן אברמוביץ'. ההפסד המתועד הגבוה ביותר של קבוצה אנגלית בעונה אחת הוא של סיטי ב-2010/11: מינוס של 197 מיליון ליש"ט.

למרות שחתכה משמעותית את היקף הסגל שלה לאחר ירידת הליגה, ק.פ.ר צפויה לרשום הפסדים משמעותיים גם בעונה הנוכחית (2013/14). חלק ניכר מהשחקנים היקרים שהחתימה כבר לא משחקים אמנם בקבוצה, אך מושאלים ממנה ועדיין מעיקים לה על הפיי-רול. ק.פ.ר, שמתמודדת בצמרת הצ'מפיונשיפ (ליגת המשנה), מעוניינת לחזור לפרמיירליג במהרה - אך באופן פרדוקסלי, הדבר הזה עלול לעלות לה ביוקר: על-פי התקנות הפיננסיות החדשות באנגליה, מועדונים מהליגות הנמוכות ש"קונים" את דרכם לצמרת באמצעות השקעות מופרזות של בעלי הון, עשויים לספוג קנסות גבוהים שיכולים להסתכם בעשרות מיליוני ליש"ט.