גלעד ארדן: "מנסים לטרפד את ביטול האגרה"

בריאיון ל"פגוש את העיתונות" התייחס שר התקשורת לרפורמה המתוכננת ברשות השידור וטען כי יש גורמים בכנסת שמנסים להכשיל את המהלכים לביטול האגרה ■ "ברשות השידור יש שפע של הסכמי שכר הזויים, במקום שהכסף ילך לתוכן"

ימים ספורים אחרי שהגישה ועדת לנדס לבחינת המתווה החדש לשידור הציבורי את המלצותיה, הגיע שר התקשורת גלעד ארדן לאולפן "פגוש את העיתונות", ובריאיון לרינה מצליח השיב על השאלות הקשורות לסוגייה. האם מהכותרות הגדולות על ביטול האגרה וסגירת רשות השידור יישאר משהו - או ששוב המסקנות יישארו על הנייר?

בפתח דבריו התייחס השר ארדן לשאלת הקשר בין רשות השידור לממשלה, ואמר כי משבר האמון בין הציבור לרשות השידור הגיע לשיא. "אני ממש לא חושב שזו הבעיה היחידה", אמר. "בסופו של דבר, צריך לזכור שכשיש גוף שידור שהוא ציבורי ולא שייך לבעלי הון ובעלי אינטרסים מסחריים, איפשהו בקצה נמצאת הממשלה".

עם זאת, ארדן טען כי יש לשנות את הקיים "ולהרחיק את הממשלה כמה שיותר כדי שהשיקולים יהיו תקשורתיים-ציבוריים". יחד עם זאת, ארדן ציין כי בעיה נוספת היא "שפע של הסכמי שכר הזויים ומופרכים; במקום שהכסף ילך לתוכן - הוא הולך לחלק מהמקצועות שלצערי עבר זמנם. רשות השידור נותרה בלתי רלוונטית".

"יש ברשות השידור שכר ממוצע שעומד על כמעט 20 אלף שקל", המשיך ארדן. "הוא ממומן באופן ישיר על-ידי קנס מאוס שמשלמים האזרחים".

לדבריו, ישנם גורמים בכנסת שמנסים לטרפד את יישום מסקנות הוועדה. על כך אמר: "הרפורמה מותנית בחקיקת חוק חדש בכנסת שיאפשר לנו למנות גורם מפרק לרשות השידור, ובמקביל למנות מינהלת הקמה שתקים גוף שידור חזק ואיכותי. אם אני אזהה - ואני מתחיל לזהות את הפעילות בכנסת לטרפד את זה - אני מתכוון להביא בפני הממשלה הצעה למינוי של ועדה קרואה שתזיז הצידה את ההנהלה הנוכחית ותנהל את זה לפי הסטנדרטים שהממשלה חושבת שצריך לפעול על-פיהם".

על שאלת המפוטרים הצפויים מרשות השידור, השיב: "הם ייזכו לתנאים הוגנים ונדיבים".

לפי חלק מההמלצות, רשות השידור תפורק, ותקום רשות חדשה, והחל מ-31 במארס 2015 תבוטל אגרת הטלוויזיה. "בתוך שנה תבוטל אגרת רשות השידור", הצהיר ארדן במסיבת העיתונאים עם פרסום ההמלצות. "נפרק את רשות השידור ונקים אותה מחדש בתקציב נמוך יותר ויעיל יותר: במקום מיליארד שקל, התקציב יהיה 700 מיליון".

עוד הכריז ארדן כי כחלק מהמתווה המוצע תוקם מינהלת חדשה שתקים את הערוץ החדש. במקביל, גוף שימונה לנושא יפרק את רשות השידור. רשות השידור החדשה תכלול את 8 רשתות קול ישראל ו-3 ערוצי טלוויזיה: ערוץ 1, שיהיה הערוץ המרכזי של השידור הציבורי; ערוץ 33 בערבית; וערוץ לילדים, בני 6-15, שיחליף את הטלוויזיה החינוכית.

כמו כן, תוקם חטיבת חדשות מאוחדת שתכלול את חדשות הטלוויזיה והרדיו בעברית והחדשות בטלוויזיה וברדיו בערבית.

"עובדים רבים של רשות השידור יפוטרו", התריע שר התקשורת אך הבטיח: "הם יזכו לפיצויים הולמים".