כשלים במשרדי עוה"ד שגובים אגרה עבור רשות השידור

בחודשים האחרונים מתנהלת בדיקה חשאית של משרדי עורכי הדין החיצוניים, ע"י פירמת רוה"ח אלקלעי-מונרוב שמינתה מבקרת הפנים של רשות השידור ■ ב-2012 הציבור שילם 99 מיליון שקל משכר-הטרחה של משרדי עורכי הדין

משרד רואה חשבון שמונה לבדוק את התנהלותם של משרדי עורכי הדין שרשות השידור מינתה לגבות את כספי חייבי האגרה, מוצא כשלים חמורים בהתנהלותם.

ל"גלובס" נודע כי בחודשים האחרונים מתנהלת בדיקה חשאית של משרדי עורכי הדין החיצוניים, על-ידי פירמת רואי החשבון אלקלעי-מונרוב. המשרד מונה על-ידי מבקרת הפנים של הרשות, איתנה גרגור.

בימים אלה מגבשים באלקלעי-מונרוב את הדוחות הראשוניים הנוגעים לארבעה מתוך ששת המשרדים הראשונים שנבדקו. הפירמה התבקשה לבדוק את ההתנהלות הכספית של משרדי עורכי הדין, ובכלל זה לבחון אם כל הכספים עברו לרשות השידור על-פי ההסכמים.

על-פי דוח פנימי שהוגש באחרונה על-ידי גרגור לוועדת הכספים של הכנסת, מתוך 3.4 מיליארד שקל של חובות שאמורים היו 16 משרדי עורכי הדין שנשכרו לגבות בשנת 2012, רק 512.6 מיליון שקל נגבו, ובגינם קיבלו עורכי הדין שכר-טרחה של 130 מיליון שקל, כלומר - 25% שכר-טרחה בעבור יעילות גבייה של 15%.

99 מיליון שקל משכר-הטרחה של משרדי עורכי הדין שולמו על-ידי הציבור.

המבקרים שמונו, כך נודע, מצאו עד עתה כשלים על גבי כשלים. בין היתר הם גילו כי משרדי עורכי הדין שילשלו לקופתם את כספי רשות השידור, בניגוד להנחיה להפקיד כל סכום של חייב ישירות לחשבונות רשות השידור. חלק מהכסף הועבר לרשות השידור מאוחר מדי, ולא התקיים עדכון סימולטני של תשלום החוב. נמצאו נתונים לא תואמים באשר לחייבים בין משרד עורכי הדין ובין רשות השידור, ולא נעשתה כל בקרה או בדיקה של רשות השידור את ההתנהלות השוטפת.

בהוראת שר התקשורת גלעד ארדן ובהמשך בהוראת יו"ר רשות השידור, הוחלט כי מאז שנת 2014 לא יועברו למשרדי עורכי דין תיקי גבייה. חלק מהמשרדים כבר התבקשו להחזיר תיקים לרשות השידור. ואולם, עשרות אלפי תיקים עודם עומדים תלויים בטיפול מחוץ לרשות השידור.

מרשות השידור לא נמסרה תגובה.

ממשרד אלקלעי-מונרוב נמסר: "אנחנו לא מדברים על לקוחותינו בתקשורת".