ה"עולם" של הרוצח עדן אוחיון

יש לשקול מחדש את סמכותן של ועדות השחרורים המקלות

עדן אוחיון הורשע ברצח, בלי "אם" ו"אבל", כי עדן אוחיון באמת רצח. אלא שכאשר אדם רוצח זו אינה ערובה שיורשע בפשע הזה או במלוא משמעותו. יש בסיפור סנגורים יודעי סעיפים וטועני טענות שנועדו לבלבל את התהליך.

פעמים רבות למדי זה עובד. הפעם זה לא קרה. לכן מן הדין לציין את שמות השופטים שישבו בדין: שופטת ונשיאה רויטל יפה כ"ץ והשופטים אריאל ואגו ויורם צלקובניק מבית המשפט המחוזי בבאר-שבע.

אוחיון, להזכירנו, רצח בדקירות סכין את גדי ויכמן בן ה-36 במאי 2012. פשעו של המנוח: בקשה מהרוצח אוחיון להפסיק את הרעש שהוא וחבריו הקימו בסמוך לדירתו של הנרצח. על כך ישלם הרוצח בישיבה בכלא כל חייו.

חיים תמורת חיים? לא בטוח. זה ש"עולם" הוא לא תמיד עולם, אנחנו יודעים. בדרך-כלל זה מסתכם במשהו סביב 20 שנה. אבל במקרים "רגילים" זה אפילו פחות.

חופשות מצטברות

לא עובר זמן רב מכניסת הפושע לכלא, והנה הוא כבר יוצא לחופשה. אם הוא חוזר לכלא, מובטחת לו חופשה נוספת. לפי הדיווחים, מדובר בדי הרבה חופשות, המצטברות לדי הרבה זמן, לפעמים חודשים רבים. כלומר, את העונש הסופי קובעת בעצם ועדת שחרור. בוועדות אלה יושבים בדרך כלל אנשים טובים מתחומים רלוונטיים.

ועדה אינה בית משפט

אבל איך שלא הופכים את זה, ועדה - תהיה הראויה ביותר - היא לא בית משפט. וכאשר ועדה כזאת מקצרת עונשו של אסיר, אני מרגיש שיש בכך פגיעה בהליך השיפוטי והעונשי. ואמנם ראינו בשנים האחרונות מקרים לא מעטים שבהם אנשים ששוחררו בטרם זמן חזרו לפשוע. כמובן שזה קורה גם עם עבריינים שריצו את מלוא עונשם, אבל הזמן העומד לרשותם לפשוע קצר יותר.

אני מבין את המנטרה "גם לאסירים יש זכויות". לא מדויק. יש להם את הזכויות שלא נשללו מהם. אין להם את הזכות הבסיסית לנוע בחופשיות, וכך צריך להיות. משום כך גוזרים מאסר, כדי לשלול זכויות מסוימות. אני חושב שצריך לבדוק את העניין הזה מיסודו. יכול להיות שוועדות וחופשות הן עניין חשוב לשיקומם של אסירים. אם כי יש יותר פשעים בחופשות מאשר שיקומים.

בית המשפט שקבע הוא שישנה

בעיקר צריך לשקול מחדש את המאסרים הארוכים. בית המשפט בודק ושוקל לרוב לפני שהוא מחליט על עונש מאסר ארוך. ואז באה ועדה ומחליטה על קיצור העונש? לא נראה לי הגיוני, וגם לא צודק.

אני חושב שכל החלטה על שינוי עונשיהם של פושעים חמורים, בוודאי רצח, בוודאי אונס, צריכה להתקבל על-ידי בית המשפט, רצוי זה שהחליט על העונש. באופן כזה נהיה בטוחים יותר שעדן אוחיון ירצה את כל העונש שגזר עליו בית המשפט על שקטל אדם והרס את משפחתו, או לפחות את רוב העונש.