מרצח ועד הריגה: עבירות ההמתה יעברו רפורמה חקיקתית

עבירת הרצח תוגדר כהמתה שמתאפיינת בכוונה או באדישות לתוצאה, ועונשה המרבי יהיה מאסר עולם ■ תוגדר עבירה חדשה: המתה בנסיבות של אחריות מופחתת ■ עבירת ההריגה תפוצל בין המתה באדישות והמתה בקלות-דעת

עבירות ההמתה יעברו רפורמה חקיקתית מקיפה, שעיקרו מדרג חדש ומפורט יותר מזה הקיים היום - כך החליטה היום (א') ועדת השרים לחקיקה, שאישרה את הצעת החוק הממשלתית של משרד המשפטים, לבקשת שרת המשפטים, ציפי לבני.

לפי המתווה המוצע, עבירת הרצח תעמוד במרכז עבירות ההמתה, והיא תוגדר כהמתה שמתאפיינת בכוונה או באדישות לתוצאה, ועונשה המרבי יהיה מאסר עולם. לצידה תוגדר עבירת רצח בנסיבות מחמירות, שתהיה חמורה יותר במדרג, ולה ייקבע עונש חובה של מאסר עולם.

בנוסף, תוגדר עבירה חדשה: המתה בנסיבות של אחריות מופחתת, שלה עונש של 20 שנות מאסר בפועל. תחת הגדרה זו ייפלו מקרים שבהם למרות יסוד הכוונה או האדישות, אשמתו של המבצע פחותה, ולכן לא יואשם ברצח תחת אותן נסיבות.

עוד תיקבע עבירת המתה בקלות-דעת, שלצידה עונש של 12 שנות מאסר בפועל. בכך למעשה תפוצל עבירת ההריגה הקיימת להמתה באדישות, שתיכלל תחת רצח, וההמתה בקלות-דעת.

בנוסף, תיקבע עבירת גרימת מוות ברשלנות בנסיבות מחמירות לצד העבירה הקיימת כיום של גרימת מוות ברשלנות, ולצידה עונש מאסר של 5 שנים, כמדרגת ביניים נוספת בין המתה בקלות-דעת לגרימת מוות ברשלנות.

לבסוף, תיקבע עבירה נוספת, המתה בשל מצב רפואי קשה, שלצידה עונש מאסר של 5 שנים.

יש לציין כי אם תאושר בעתיד המתה מטעמי חסד או חמלה, הדבר לא ייכלל תחת סעיף זה, כך שמי שפועל תחת היתר לא יישא באחריות פלילית.