המבקר הורה לשר השיכון לדווח על פירוק חברת פרזות

המבקר פנה בנוסף לראש עיריית ירושלים ניר ברקת במטרה שידווחו לו על הליך פירוק חברת פרזות ■ לטבענת המבקר, בשנים האחרונות התקבלו תלונות על כך שלא נקבע במפורש כי כספים הנותרו בקופתה של פרזות ישמשו לטובת זכאי הדיור הציבורי

מבקר המדינה פנה לשר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, ואל ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, בדרישה שהשניים ידווחו למשרד המבקר על פעילות חברת פרזות, הליך פירוק החברה ועל הפעילות שנקטו השניים בעקבות דיון שהתקיים בנושא הדיור הציבורי בוועדה לביקורת המדינה.

פניית המבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא, נעשתה במכתב שנשלח לשני הנמענים לפני מספר ימים תחת הכותרת: "השימוש בכספי הפירוק של פרזות". במסגרת המכתב כותב המבקר כי בשנים האחרונות התקבלו תלונות על פעילות החברה, בין היתר נטען כי במסגרת פירוק החברה לא נקבע במפורש כי כספים הנותרו בקופתה ישמשו לטובת זכאי הדיור הציבורי.

עוד ציין המבקר כי פנייה בנידון נעשתה על ידי משרד מבקר המדינה גם לשר השיכון הקודם, אריאל אטיאס, עוד טרם נחתם ההסכם הסופי לפירוק פרזות. גם במכתב זה וגם בפנייה הקודמת של מבקר המדינה נכתב כי: "ראוי לקבוע במפורש בהסכם הפירוק כי כל מרכיבי כספי הפירוק ישמשו לצרכי זכאי הדיור הציבורי". למרות פניית המבקר, מציין המבקר במכתבו הנוכחי כי הסכם הפירוק שנחתם בסופו של דבר לא יישם במלואן את כלל ההערות של מבקר המדינה.

מבקר המדינה מתייחס במכתבו גם לדיון שנערך בחודש מאי האחרון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת בנושא 'הקצאת דיור ציבורי לזכאים', דיון מעקב שנערך לאחר שהמבקר פרסם דו"ח המתייחס לנושא זה. בסיכום דיון זה עלה כי הליקויים שפורטו בדו"ח המבקר טרם תוקנו, שחוק הדיור הציבורי שנכנס לתוקף בתחילת 2013 טרם מיושם ושבחברות המשכנות פרזות וחלמיש הצטברו כספים רבים ממכירת דירות שלא נוצלו לקניית דירות חדשות כמתחייב בחוק.

"אבקשכם לדווח לי על פעולות חברת פרזות בתחום זה ובכלל זה רכישת הדירות לזכאי הדיור הציבורי כאמור וכן פעולותיכם בעקבות סיכום הדיון של הועדה לענייני ביקורת המדינה ממאי 2013", כך מסכם המבקר את פנייתו. ומוסיף: "משרדי רואה בפעולת רכישת הדירות מכספי המכר של הדיור הציבורי, על ידי חברת פרזות, צעד העולה בקנה אחד עם טובת זכאי הדיור הציבורי בהתאם לחוק הדיור הציבורי".

מעיריית ירושלים נמסרה ההתייחסות הבאה לפניית מבקר המדינה: "ראש העיר הוא זה שהוביל והתעקש לכל אורך הדרך כי הכסף שישוחרר מקופת פרזות לאחר תשלום חובות החברה ישמש אך ורק לטובת זכאי הדיור הציבורי בירושלים ולא לכל מטרה אחרת. כלל הגורמים, משרדי השיכון והאוצר וכן העירייה, מעוניינים לקיים את ההסכם על פי שלבי הביצוע בדיוק כפי שהוסכם ונחתם על ידי הממשלה והעירייה, כך שבסופו יוקצה סכום של מעל 130 מיליון שקל לרכישת דירות לזכאי הדיור הציבורי, וכן לשיפוץ מבנים ודירות וסיוע לנזקקי דיור. עיקרון זה נשמר במסגרת הסכם פירוק פרזות וכך השבנו בעבר למבקר המדינה. על פי הוראות ההסכם, הכספים המיועדים לרכישת דירות יועברו לתקציב משרד הבינוי והשיכון אשר ירכוש את הדירות, ולא יירכשו על ידי החברה, אשר תפורק. אין הצדקה כלכלית להמשיך לקיים חברה שלמה המיועדת לפירוק על כל ההוצאות הכרוכות בכך, כדי לבצע פעולת רכישה שמדינת ישראל יכולה והתחייבה לעשות בעצמה".