המבקר: אין בעיה שיוגב יכהן כיו"ר הוועדה לרפורמה בחשמל

(עדכון) - שפירא דיבר בדיון בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת הבוקר שעסק בטענות כי יוגב פסול מלשמש בתפקיד בגלל שעבד בעבר כיועץ עבור חברת החשמל

"אינני רואה בעיה של ניגוד עניינים בכהונתו של אורי יוגב כיו"ר הוועדה לרפורמה במשק החשמל" - כך אמר היום (ב') מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא.

שפירא דיבר בדיון בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת הבוקר שעסק בטענות כי יוגב פסול מלשמש בתפקיד בגלל שעבד בעבר כיועץ עבור חברת החשמל. שפירא אמר כי "מבקר המדינה אמר כי צריך לקחת בחשבון את העובדה שאנשים מתמנים לתפקידים מסויימים ובעבר שלהם הם פעלו עם אותו גוף שיש להם עכשיו נגיעה איתו. אני חושב שבעניין של עצם ניגוד העניינים אני לא רואה בזה בעיה. זה צריך להיות מוסדר ואולי צריך להיות מישהו מהציבור שיוכל להביע את דעתו. צריך למצוא את האיזון ואנחנו יוצאים מתוך הנחה שהמינהל הוא תקים ושהחלטות של יועץ משפטי של האוצר הן נכונות כל עוד אין הפרכה. צריך לשקול את הדבררים האלה בזהירות ולא לשפוך את התינוק עם הדלי".

יוגב אמר בתגובה: "אני שמח לשמוע קול צלול וברור שמאזן קצת את דברי היו"ר. עשיתי כבר הרבה דברים ויש לי כנראה ניגוד עניינים בכל דבר במשק. עשיתי הרבה רפורמות אבל רפורמה סבוכה כמו זו לא פגשתי. והיא רפורמת אין ברירה. אני מבין שאנשים לחוצים ושיש פה הרבה מאד אינטרסים אב האינטרס המרכזי הוא של הציבור והוא גובר על האינטרס של יצרן כזה או אחר".

הממונה על השכר באוצר קובי אמסלם התייחס לדיון הבוקר בבית הדין לעבודה בנושא חריגות השכר בחברה, בו הצטרפה הנהלת חברת החשמל לוועד העובדים בעמדה כי נושא חריגות השכר יוסדר כחלק מהרפורמה בחברה. אמסלם אמר כי "בעיני זה לא תקין שחברה ממשלתית תפנה לבית הדין נגד החלטות הממונה. דבר כזה לא צריך לחזור. אין קשר בין חריגות השכר לרפורמה".

יו"ר חברת החשמל, אלוף במיל' יפתח רון-טל, התפרץ לדבריו של אמסלם ואמר: "אני מציע לתת כבוד לבית הדין. כל מה שייקבע שהוא חריגת שכר צריך להיות מוחזר". יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ אמנון כהן תקף בחריפות את רון-טל על המהלך: "אני מתפלא על יו"ר הדירקטוריון ומתבייש. יו"ר דירקטוריון של חברה פונה לבית דין על חריגות שכר? אתה צריך למנוע את זה! אתה צריך להגיד לעובדים מה שלקחתם תחזירו לציבור. איך אפשר לסמוך על דירקטוריון כזה?".

כהן מתח גם ביקורת חריפה על נציגי משרד המשפטים והאוצר על החלטתם: "איך יכול להיות שבן אדם יקבל כיועץ המון כסף ועכשיו הוא בצד השני את לא חושבת שהוא מוטה? למה לא יכולתם לכתוב 'עדיף שיהיה מישהו אחר'?, אין נראות?". כהן הוסיף כי הוא דורש דיווח "על מה יוגב קיבל מיליון שקל".

ההסכם עם יוגב נחתם בינואר 2007 ונמתחה עליו ביקורת בדו"ח מבקר המדינה משום שלא נחתם בהתאם לנוהלי החברה. לפי הדו"ח עד אוקטובר 2009 שילמה חברת החשמל ליוגב 900 אלף שקל. "כל בן אדם שעשו לו פעם טובה יש לו הכרת טובה" אמר כהן.

ועדת יוגב לרפורמה במשק החשמל ובחברת החשמל מונתה ב-2 ליולי. לדברי היועצת המשפטית של משרד התשתיות הלאומיות עו"ד דרורה ליפשיץ ווהודענו אז שנדרשת בדיקה של ניגודי עניינים והעברנו שאלונים בין היתר לאור יוגב לצורך בדיקת הצורך בהסדר ניגוד עניינים והיה ברור שהוועדה לא מתחילה לעבוד לפני שמושלם הסדר ניגוד העניינים. בין לבין הוא מונה למנהל רשות החברות ונעשה לו הסדר ניגוד עניינים ב-22 לאוגוסט על-ידי משרד המשפטים ובהסדר לא הייתה מגבלה על עיסוקו בתחום החשמל למרות העובדה שהוא היה יועץ. ההסדר נעשה על-ידי משרד המשפטים ומשרד האוצר בתוקף עבודתו כמנהל רשות החברות.

כהן מתח ביקורת קשה על החלטת חברת החשמל לשכור שירותי משרד לובינג בנוסף למינוי סמנכ"ל לרגלוציה וקשרי ממשל. כהן ציין כי הלוביסט בוריס קרסני שסיפק לחברת החשמל שירותים ללא מכרז במשך 14 שנה קיבל במצטבר 5.6 מיליון שקל. "קלטתם סמנכ"ל רגולציה הכי מוכשר במדינה (אורן הלמן ע"ב) ומתפרסם שעוד פעם מתקשרים עם חברת לובינג חדשה, גם זה וגם זה כספי ציבור! כמה צריך? איפה המידתיות?".