השר בנט בוחן את הכנסת תחליפי החלב לפיקוח מחירים

אחרי פיקוח המחירים על גבינה ושמנת, עמלות עו"ש בסיסיות ודרישת האוצר לקבל נתוני רווחיות מהחברות הגדולות - בנט שוקל פיקוח גם על תחליפי החלב לתינוקות

שר הכלכלה נפתלי בנט הורה לממונה על המחירים במשרדו, דוד שטינמץ, לפתוח בהליך פיקוח על מחירי תחליפי חלב האם לתינוקות.

"תחליםי החלב נמכרים במחירים בלתי אפשריים, ואין סיבה שהם יעלו כמו שמפניה", הסביר הבוקר (ב') בנט בישיבה משותפת של ועדת הכלכלה וועדת החינוך לרגל יום הצרכן הבינלאומי. השר הורה לכנס את ועדת המחירים, בכדי שתבחן את אפשרות הטלת הפיקוח.

"ניכר כי בענף התמ"ל ישנה עדיין ריכוזיות", הסביר בנט בפנייה, "וייתכן כי החברות המייצרות ומייבאות מוצרים אלה מנצלות את המצב בשוק ומעלות מחירים בצורה לא סבירה. הכנסת מוצרים אלה לפיקוח מחירים תאפשר לבדוק אם רווחיות החברות הינה בתחום הנורמטיבי. כמו כן, החברות ידווחו לנו על כל שינוי במחירי המוצרים - מצב זה ירתיע אותן וימנע העלאות מחירים בלתי סבירות. במקרה שנראה כי הצעדים של הממונה על הגבלים אפקטיביים, נוכל להסיר את הפיקוח".

עד לינואר 2002 היו תרכובות המזון לתינוקות (תמ"ל), אז של חברת מוצרי מעברות בע"מ בלבד, תחת פיקוח מחירים. עם כניסת חברות נוספות לשוק הוסר הפיקוח.

מטרנה וסימילאק, השחקניות הבולטות בענף, מהוות יחדיו מעל 90% מהשוק. לאחרונה החליטה חברת מדיצ'י מדיקל להפסיק את שיווק מותג התמ"ל אופטימיל, אחרי שכשלה בהחדרתו לשוק, ולפיכך המותג נוטרילון של טבע הוא כיום היחיד שמתחרה במותגים החזקים.

המהלך הנוכחי הינו שלב ביניים לאחר המהלך הראשון של הממונה על ההגבלים העסקיים, במסגרתו ניתנה גישה לכל חברות התמ"ל לבתי-החולים בהן מנותבות היולדות לשימוש במוצר מסוים.

בדצמבר האחרון פרסם הממונה על ההגבלים, פרופ' דיויד גילה, צו המסדיר את פעילותן של החברות בבתי-החולים, שעד כה זכו לבלעדיות באספקת המותג שלהן בתמורה לתשלום בהיקף של מיליוני שקלים. הצו מטיל חובה על בית-החולים להציע לכל יולדת בחירה בין שני מותגי תמ"ל לפחות.

בחינת פיקוח על מחירי תחליפי החלב מצטרפת לצעדים דומים שבוצעו לאחרונה במשק. לאחר הכנסת גבינה לבנה ושמנת מתוקה לפיקוח מחירים, חשף "גלובס" לאחרונה כי האוצר דורש מחברות הענק פרטים על רווחיותם כדי לבדוק אם יש מקום לפיקוח על מוצרים נוספים. גם בנק ישראל קפץ על העגלה כשהכריז כי סל עמלות עו"ש בסיסי ייכנס לפיקוח מחירים מאפריל ויעלה 10 שקלים בחודש.