תעודת כבוד

סרטי התעודה שעוסקים בנשים ראויים להיראות גם בשאר ימות השנה

"הנשים שעושות את אמריקה", ב'-ד' 21:05, ערוץ 8

אני לא יודע למה מרכזים את כל סרטי התעודה שעוסקים בנשים דווקא לשבוע הזה של "יום האישה הבינלאומי". מה, הם לא ראויים להיראות גם בשאר ימות השנה?

הסדרה הזאת, למשל, היא מעניינת בלי כל קשר לתאריך כזה או אחר. היא מתעדת את מאבקן של הנשים לשוויון זכויות בארצות-הברית, מימי המהפכה המינית של אמצע שנות ה-60 ועד לימינו אנו.

לכאורה מדובר במצעד, מעין "ניים דרופינג" של כל "החשודות הרגילות": כריסטיאן אמנפור, ארין ברקוביץ', דונה קארן, הילארי קלינטון, מדלן אולברייט, אלן דג'נרס ואופרה וינפרי. אבל למעשה מדובר בסדרה מעניינת שבהחלט לא רק מעשירה בפרספקטיבה היסטורית, אלא גם מעוררת מחשבה. הוסיפו לכל זה את הקריינות הכמעט-מצמררת של האחת והיחידה מריל סטריפ וגם קטעי ארכיון מרתקים, שמלמדים עד כמה התקדם המאבק לשוויון בעשורים האחרונים, וקיבלנו יופי של סדרה (בהנחה שעדיין מותר להחמיא לסדרות נשים על היופי).

אלפא רומיאו

"רומיאו וג'ולייט", ב' 21:30, "יס 1"

הוא אמנם לא זכה באוסקר על תפקידו כזכר האלפא האולטימטיבי ב"הזאב מוול סטריט", אבל נדמה שההכרה המאוחרת בכישרונו של ליאונרדו דה-קפריו כשחקן, מוסיפה נופך של רצינות גם לסרטיו הקודמים, אלה שבהם המבקרים נטו לפטור אותו כ"יפיוף" ותו לא.

גם בסרט הזה, כשהוא עדיין צעיר, הוא עושה עבודה לגמרי לא רעה כשלצידו (בתפקיד יוליה), קלייר דיינס הצעירה אף יותר. את הסיפור נדמה שאין צורך להציג, אבל בעיבוד המודרני הזה יש משהו שמצליח גם לא לעייף ולטרחן, גם לעניין (למרות שהעלילה ידועה מראש) וגם לא לסטות יותר מדי מהמתווה המחייב שהציג המקור השייקספירי.