החוקים בכלל לא נוראים

מה בדיוק מפריע לאופוזיציה. הצעות החוק או צורת ההצבעה?

"מה שקורה באופוזיציה מתחיל מזה שבוז'י לא מאמין לשלי, שלי לא מאמינה לכבל, גלאוןלא מאמינה לאף אחד, וכולם לא מאמינים לדרעי" - את הדברים האלה אמר אתמול (א'), בערך, מנהיג העבודה ויו"ר האופוזיציה, אבל על הממשלה ולא על האופוזיציה. "בנט לא מאמין ליאיר , ויאיר לא מאמין לביבי וכו'".

בגלל חוסר האמון הזה, הסביר הרצוג, נוצר השירקעס של כולם בעד אחד ואחד בעד כולם. כלומר אתה מצביע עבור חוק שאתה לא רוצה, כדי שאחרים יצביעו בעד חוק שלך שהם לא רוצים. משהו כזה. הרצוג נמצא עכשיו במסע לטרפוד כוונת האופוזיציה להעביר כמקשה אחת את חוק המשילות (העלאת אחוז החסימה), חוק הגיוס וחוק משאל העם.

אין שום דמיון ענייני בין החוקים, ובהחלט רצוי שחברי הכנסת יצביעו עליהם בנפרד, ולו למראית עין של הצבעה לגופו של חוק, ולא של הסכם קואליציוני. כך שהקובלנה של הרצוג בהחלט במקומה. אבל למה צריך לקלקל את צדקת הדרך עם אמירות מגוחכות ומגחכות? ממתי פוליטיקאים מאמינים אלה לאלה? מתי לא היו הסכמים כאלה ואחרים, יותר או פחות מכוערים?

דרעי זקוק לדמוקרטיה

אריה דרעי תרם את חלקו בפגישה זו. "לא נהיה תפאורה למשחק הלא דמוקרטי שלהם", הכריז האיש שהמוטו שלו היה שינהג כפי שיורה המרן, שכל חייו העמיד עצמו כתפאורה למשחקי רבנים. בקיצור, שוב אנחנו עומדים במצב מוכר שקשה לראות באופוזיציה אלטרנטיבה רצינית לשלטון הלא רציני. שוב נוצרת התחושה הציבורית שזה נבלה וזו טריפה.

למה זה כך? הרי באופוזיציה יושבים אנשים שאינם חסרי דעת. הרצוג, למשל, היה משפטן צמרת, אדם כשרוני. הוא לא יכול לייצר נימוקים יותר מקוריים, או מעניינים, או לא מביכים? גם האחרים הם ברובם אנשים אינטליגנטים ומשכילים - הם לא מסוגלים לנהל מאבק המכבד את עמדתם הצודקת?

חוקים לא מופרכים

לא מספיק ברור גם מה בדיוק מפריע לאופוזיציה. הצעות החוק או צורת ההצבעה? כי אם צורת ההצבעה לא ראויה, קשה לומר זאת על תוכן החוקים. הדבר הזה חייב להיות ברור כדי שנדע, הציבור, במי לתמוך. כי מבחינת תוכן החוקים - ממש לא נורא. העלאת אחוז החסימה? יש לכך יתרונות וחסרונות, וקשה לומר מי מהם גובר. מכל מקום, זו אינה יוזמה חדשה, ואי אפשר לומר שהמציאות לא הפכה אותה ללגיטימית. חוק הגיוס? נו, על זה כבר דובר מספיק. הוא בוודאי לא מושלם, אבל הוא הרבה יותר ממה שהיה עד כה. חוק משאל העם - מישהו יכול לומר בנחרצות שמדובר בחוק שלילי מעיקרו?

לא על חוקים אלה צריכה האופוזיציה להפוך את אולמות הכנסת. הרי בבוא היום הם יהיו הקואליציה, וגם הם יעשו הסכמים כאלה, וסביר שהרצוג העורך דין יהיה האדם שישתתף בניסוחם.