אסטרטגים: אלה הסימנים לבועה; "התיקון עלול להיות עמוק"

אחד מתמרורי האזהרה עליו מצביעים אסטרטגים בשוק הוא מרווח החוב, שטיפס השבוע לרמת שיא של 452 מיליארד דולר (ב-S&P) ■ איתותי אזהרה נוספים הם גילו המתקדם של השוק השורי ומכפילי הרווח הגבוהים

קיימים מספר תמרורי אזהרה בשוקי המניות, שאומנם לא מעידים על קריסה מיידית אך מאותתים למשקיעים לנקוט משנה זהירות, כך טוענים אסטרטגים בוול סטריט.

בשבוע החולף מדד ה-S&P טיפס לשיא חדש, וכעת נסחר סביב השיא הזה. אולם, רבים בשוק סבורים כי "לא לעולם חוסן" וקיימים מספר סימני אזהרה מהותיים שכדאי להפנות אליהם את תשומת הלב.

אחד מתמרורי הזהרה הם רמות מרווח החוב (margin debt) שטיפסו השבוע לשיא חדש. המשמעות של נתון זה היא למעשה היקף ההלוואות שהמשקיעים נוטלים כדי לממן רכישת מניות, קרי למנף את ההון שלהם. מרווח החוב גדל כאשר המשקיעים, בעיקר ספקולנטים ומנהלי השקעות, לווים כספים מהברוקרים שלהם כדי לקנות עוד מניות. בדרך כלל קיימת קורלציה בין העלייה או הירידה בשוקי המניות לבין רמות מרווח החוב או המינוף של המשקיעים.

מרווח החוב במדד ה-S&P 500 טיפס לרמה של 452 מיליארד דולר נכון לחודש ינואר,כאמור, שיא כל הזמנים. מאז יולי 2007, הנתון טיפס בכ-36% וזינק בכ-63% מרמת שפל של 278 מיליארד דולר ביולי 2012. מרווח החוב ב-NYSE כמעט הכפיל את עצמו מאז שנת 2000.

"ככל שרמות החוב הללו עולות, כך היסודות עליהם נשענים השווקים הופכים לרופפים יותר", מסביר בראד מקלאן, מנהל השקעות ראשי בחברת Commonwealth Financial. "התיקון עלול להיות עמוק יותר", הוא מוסיף.

איתות אזהרה נוסף עבור המשקיעים הוא גילו המתקדם של השוק השורי שחוגג יום הולדת 5. לפי נתונים היסטורים, 12 הגלים השוריים האחרונים מאז מלחמת העולם השנייה, נמשכו בממוצע 4.5 שנים, ורק 3 גלים שוריים ארוכים הצליחו להגיע לגיל 6.

גורם נוסף שמדאיג את המומחים הוא מחירי המניות ביחס לרווחי החברות. ג'ף קליינטופ, אסטרטג השקעות בחברת LPL Financial’s מציין כי השוק השורי נוטה לקרוס כאשר מכפיל הרווח הצפוי לשנה הקרובה מגיע לרמה של 17 או 18. ובכן המכפיל מתקרב למכפיל 18.