ישראל משתמשת במאגר אינטרפול לגילוי דרכונים גנובים?

כתבה ב"ניו יורק טיימס" מגלה שרק שלוש מדינות בעולם בודקות דרכונים במעברי גבול מול המאגר האלקטרוני של אינטרפול, שמתעד דרכונים גנובים; ישראל אינה ביניהן ■ גורם ישראלי: קרוב לוודאי שלישראל יש דרכים משלה לאיתור דרכונים לא כשרים

אחת מהסתעפויות החקירה של היעלמות מטוס חברת התעופה המאלזית העלתה, כי לפחות שניים מנוסעי המטוס, בטיסתו האחרונה, עברו את ביקורת הדרכונים בנמל-התעופה של קואלה-לומפור בדרכונים גנובים וכי כרטיסי הטיסה שלהם נקנו ע"י מתווך איראני בפוקט, תאילנד.

בשלב זה אין שום הוכחה, שהשניים קשורים להיעלמות המטוס, או שהיעלמותו נובעת מפעולת טרור. אבל מומחים לביטחון תעופתי אומרים, כי העובדה שאנשים הצליחו לעלות על טיסה בינלאומית עם דרכונים גנובים חושפת קרע משמעותי ברשת הליכי הביטחון התעופתי שנתפרה אחרי התקפות הטרור בניו-יורק ובוושינגטון ב-11 בספטמבר 2001.

ב-2002 הקים אינטרפול, ארגון המשטרה הבינלאומית, מאגר מידע אלקטרוני של דרכונים שאבדו או נגנבו. עתה מכיל המאגר מידע על 40 מיליון דרכונים או תעודות מסע אחרות מ-167 מדינות. הוא עומד לרשות כל ממשלות תבל כדי לסייע להן לחשוף טרוריסטים, נוכלים או מבריחים בזמן אמיתי, בנמל-התעופה. אבל ראשי הארגון המשטרתי טוענים, שרק שלוש מדינות מנצלות באופן שיטתי את מאגר המידע הזה כדי לבחון מולו דרכוני נוסעים במעברי גבול: ארה"ב, בריטניה והאמירויות הערביות המאוחדות. בכירי האינטרפול מצוטטים היום (ג') ב"ניו יורק טיימס". ישראל אינה מצוינת ברשימה הקצרה הזו.

על פי נתוני אינטרפול, נעשים יותר מ-800 מיליון חיפושים במאגר המידע מדי שנה: כ-250 מיליון מארה"ב, כ-120 מיליון מבריטניה, כ-50 מיליון מהאמירויות ויתרם מדינות אחרות. גורם ישראלי, שביקש לא לנקוב בשמו, אמר ל"גלובס", כי בעוד שאין לו מידע אינטימי על דרכי אבטחת הטיסות בישראל, קרוב לוודאי שלישראל יש דרכים משלה לאיתור דרכונים לא כשרים ואין להוציא מכלל אפשרות שהיא משתמשת לפי הצורך גם במאגר של אינטרפול.

"לו חברת התעופה המאלזית וכל חברות התעופה האחרות בעולם היו בודקות דרכונים של בעלי כרטיסים לטיסותיהן מול מאגר הנתונים של אינטרפול, לא היינו צריכים לנחש עתה האם שני בעלי הדרכונים הגנובים בטיסה האבודה היו אכן טרוריסטים", אמר רונאלד נובל, המזכיר הכללי של אינטרפול.

לדברי ה"טיימס", קובלים חוקרים אמריקאים כבר שנים שמדינות זרות, שעימן מקיימת ארה"ב קשרי תעופה, אינן יכולות, או אינן מוכנות, להתיחס לבעיית השימוש בדרכונים גנובים או מזויפים.

"במדינות רבות קל להשיג מסמכי מסע, לרבות דרכונים או אשרות, שאינם אמיתיים, ולפיכך אנשים רבים מסוגלים לנוע בעולם בזהות בדויה", על פי דו"ח של משרד הביקורת והחקירות של הקונגרס בוושינגטון (GAO) מ-2011.

הדו"ח ציין, בין השאר, שבעיית מסמכי מסע גנובים או מזויפים שכיחה בקניה ושגניבות או זיופים של תעודות מסע בבלגיה מאפשרים לטרוריסטים לנוע בחופשיות בעולם.