מליאת הכנסת אישרה העלאת אחוז החסימה והגבלת השרים

(עדכון) - הצעת החוק עברה ברוב של 67 חברי כנסת וללא מתנגדים לנוכח החרם שהטילה האופוזיציה ■ מיד לאחר ההצבעה יחלו הדיונים במליאה על חוק הגיוס, שההצבעה עליו צפויה להתקיים מחר

מליאת הכנסת אישרה הבוקר (ג') בקריאה שנייה ושלישית את חוקי המשילות: על אף החרם שהטילו חברי האופוזיציה על ההצבעות, הצביעו הבוקר חברי הקואליציה על הראשון מבין שלושת החוקים מעוררי הסערה הפרלמנטרית, על פיו יועלה אחוז החסימה ל-3.25% ועל צמצום מספר שרי הממשלה החל מהממשלה הבאה.

הצעת החוק עברה ברוב של 67 חברי כנסת וללא מתנגדים לנוכח החרם שהטילה האופוזיציה. חברי האופוזיציה שלא נכנסו למליאה להצביע, ממשיכים לקיים דיון אלטרנטיבי באולם נפרד. בתום ההצבעה על חוקי המשילות החלו הדיונים במליאה על חוק הגיוס, שההצבעה עליו צפויה להתקיים מחר.

יו"ר ישראל ביתנו ושר החוץ, אביגדור ליברמן הציג את החוק מעל דוכן הכנסת והגדיר את התנהלות האופוזיציה כ"צביעות ובכיינות". "בלתי אפשרי לשמוע את ההתבכיינות של בוז'י. הצביעות פה זועקת לשמיים", אמר שר החוץ. "כשאני מסתכל על העולם הנאור, על אחוזי החסימה, אנחנו לא ממציאים משהו שלא מקובל. באוסטריה, בנורווגיה, בשבדיה, עומד אחוז החסימה על 4%, בניו זילנד, סלובקיה, בלגיה וצ'כיה אחוז החסימה הוא 5%. בסך הכל אנחנו באחוז חסימה הרבה יותר נמוך ממה שמקובל בעולם הנאור", אמר ליברמן.

"מבחינת ישראל ביתנו מדובר בחוק מהותי. אנחנו לא שמאל. שמאל זה אופורטוניזם. מדובר פה באפשרות לממשלה להוביל סדר יום ברור, חייבים לתת לממשלה לעבוד, לקבל החלטות ולא לעסוק כל הזמן בתחזוקת הקואליציה ולכן מהבחינה הזו החוק הוא מצויין", הוסיף.

ח"כ דודו רותם האשים את היעדרות האופוזיציה בכך שמנסה לבנות קואליציה אלטרנטיבית עם החרדים.

בפתח ישיבת סיעת הליכוד ביתנו הבוקר בכנסת התייחס ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לחוק המשילות ואמר כי מדובר ב"חוק חשוב שמעלה את אחוז החסימה ומגדיל את המשילות. לדעתי ישנם עוד צעדים שצריך לעשות בהמשך. עם ישראל זקוק לממשלה חזקה ויציבות ולמשילות ופחות רסיסי מפלגות. במובן הזה זהו חוק שמחכים לו שנים רבות".

במסגרת החוק שאושר וייכנס לתוקף אחרי הבחירות הבאות, יועלה אחוז החסימה. זאת, בניגוד לחוק כיום הקובע כי מפלגה שלא זכתה ב 2% מסך הקולות, לא תזכה לייצוג בכנסת. בהצעת החוק המקורית, ביקשה להעלות את אחוז החסימה ל-4%. אולם במהלך הדיונים, סוכם על דעת מרכיבי הקואליציה, להעמיד את אחוז החסימה על סך 3.25%. החוק החדש צפוי לפגוע בעיקר בסיעות הערביות ובחד"ש, שמספר המנדטים שהן זוכות לו בסקרים עלול להותיר אותם אל מחוץ לכנסת. בקרב סיעות אלו שוקלים כיצד לנהוג והאם לפנות לבג"צ על מנת לבטל את החוק או להגיש הצעת חוק הפוכה.

סעיף נוסף שיאושר היום הוא הגבת שרי הממשלה ל-19 וביטול תקני השרים ללא תיק. מספר סגני השרים על פי החוק החדש יוגבל לארבעה בלבד. עם זאת, ברוב של 70 חברי כנסת, ניתן יהיה למנות מספר שרים העולה על 19.

הצעת החוק מבטלת את האפשרות הקיימת בחוק כיום המאפשרת לשבעה ח"כים להתפצל מסיעתם אף אם הם אינם מהווים שליש סיעה. עוד נקבע בהצעה, כי ח"כ יוכל להתפצל מסיעתו, אם זו החליטה להתמזג עם סיעה אחרת. עם זאת, הח"כ הפורש יחויב להתמזג עם סיעה אחרת. תקציב מימון מפלגות במצב שכזה יועבר רק למפלגה שתמנה לפחות שני חברי כנסת.

עוד נקבע בהצעת החוק כי מי שיבקש להביע אי אמון בממשלה, יחוייב להציע ממשלה חלופית הכוללת את זהות ראש הממשלה והשרים שיהיו חברים בה. בנוסף, המציעים יחויבו להוסיף להצעתם, את קווי היסוד של הממשלה המוצעת. הממשלה החדשה, תיכון מיד כשמליאת הכנסת תתמוך בהצבעה אחת, בהצעת האי אימון ובממשלה החלופית.

באשר לתקציב המדינה קובע החוק כי יש לאפשר לממשלה להוציא 1/12 מהתקציב בפועל, לרבות השינויים שבוצעו בתקציב במהלך השנה שעברה, ולא רק מכפי שאושר בחוק התקציב המקורי. משרד האוצר יחויב לפרסם מידי חודש את הוצאות הממשלה בתקופה שבה הממשלה פועלת ללא תקציב מאושר. עוד הוחלט, להעניק לממשלה חדשה 100 ימים לאשר תקציב חדש במקום 45 יום הניתנים כיום.

ח"כ דב חנין (חד"ש) ביקר בחריפות את ההחלטה להעלות את אחוז החסימה: "על הציבור לדעת שאחוז חסימה גבוה יהיה חסם משמעותי בפני כניסה לכנסת ויהפוך אותה למועדון סגור בפני כוחות חדשים שאינם נתמכים ע"י טייקונים ובעלי הון. גם בזבוז הקולות יגדל שכן, כפי שמלמד הניסיון ההיסטורי - כשמעלים את אחוז החסימה, מספר הקולות שנזרקים לפח הולך וגדל.

"הכנסת תהיה כך לא רק פחות מייצגת אלא גם פחות לגיטימית. במצב זה אי האמון של הציבור בפוליטיקה רק יגבר, והבעיה שאכן קיימת בישראל של העדר השתתפות בפוליטיקה, תלך ותחריף. העלאת אחוז החסימה גם תשבש את רצונם של הבוחרים. אחוז חסימה גבוה הוא שהוביל לעליית האיסלמיסטים בטורקיה כי מפלגות חילוניות רבות לא עברו אותו. בבחירות האחרונות בישראל הוא יצר בכנסת רוב ימני בזמן שרוב האזרחים הצביעו למפלגות מרכז - שמאל, שכמה מהן לא עברו את אחוז החסימה".

לדברי חנין, "ההשלכות של העלאת אחוז החסימה על הציבור הערבי והשתתפותו בפוליטיקה הישראלית יהיו דרמטיות. העלאת אחוז החסימה תכפה על האזרחים הערבים בחירה בלתי אפשרית בין העדר ייצוג בכנסת לבין איחוד כפוי בין איסלמיסטים, סוציאליסטים חילוניים ולאומנים ליברלים. גם לאזרחים הערבים זכות לבחור, בדיוק כמו ליהודים, בין אופציות אידאולוגיות ופוליטיות שונות. מדובר כאן בשינוי מהותי בפוליטיקה הישראלית ולא במקרה ליברמן דוחף אותו במלוא הכוח".