שופט בית המשפט העליון בדימוס אדמונד לוי נפטר בגיל 72

בסך הכול שימש לוי שופט בכל ערכאות השיפוט במשך 32 שנים■ טרם נמסרה סיבת מותו של לוי, או מועד ההלוויה

שופט בית המשפט העליון בדימוס, אדמונד לוי, מת הערב (ד'), והוא בן 72. כך הודיעה הערב הנהלת בתי המשפט. לוי שימש שופט בית המשפט העליון במשך 11 שנים, ופרש לגמלאות באוקטובר 2011. בסך הכול שימש לוי שופט בכל ערכאות השיפוט במשך 32 שנים. טרם נמסרה סיבת מותו של לוי, או מועד ההלוויה.

לוי היה אחד מהשופטים הבולטים בתחום החברתי בבית המשפט העליון לדורותיו, ועסק רבות בזכויות האדם של בני השכבות החלשות. הוא נותר בדעת מיעוט בפרשת הקיצוץ בקצבאות הבטחת הכנסה, כשביקש לבטל את הקיצוץ מטעמים של פגיעה בקיום האנושי בכבוד. במקביל, נקט קו קשוח כלפי גילויי שחיתות ועבריינות של פוליטיקאים. הוא הכפיל פי שלושה את העונש שנגזר על השר שלמה בניזרי במחוזי, ושלח אותו לכלא ל-4 שנים; הוא נותר בדעת מיעוט כשביקש לבטל את הסדר הטיעון המקל שנחתם עם נשיא המדינה לשעבר, משה קצב; והוא ביקש להרחיק את צחי הנגבי מתפקיד השר לביטחון פנים במשך שנים ארוכות, כדי שלא יופקד על קידום הקצינים שעסקו בחקירתו.

לוי הדגים, בפסיקותיו, שניתן להרחיק לכת אם מותחים את האקטיביזם השיפוטי מעבר למידה הראויה. הוא עשה זאת באותם כלים שלמד מאהרן ברק. פסק דינו בפרשת ההתנתקות, שבה נותר בדעת מיעוט מול 10 מחבריו להרכב השופטים, הדגים כיצד ניתן להגיע, בכלים מקובלים של ניתוח חוקתי, לתוצאות מרחיקו תלכת, כמו הוראה שיפוטית לממשלה לבטל את תוכניתה המדינית לסגת מרצועת עזה.

עם הגיע מועד פרישתו לגמלאות החליט לוי לפרוש בצנעה, וללא טקס הפרישה המקובל לשופטי העליון. על אף התרחקותו מהזירה הציבורית, התמנה לאחר פרישתו ליו"ר ועדה ציבורית שבחנה את מעמדם של שטחי יהודה ושומרון על פי המשפט הבינלאומי, ושהגיעה למסקנה שאין מדובר בשטח כבוש.

הפורום המשפטי למען ישראל אבל על פטירתו של השופט לוי. "אדמונד לוי היה קול צלול וברור שלא השתטח אפיים מול הרוב בבית המשפט העליון. לוי יזכר תמיד בשל עמדתו האמיצה לשמירת זכויות האדם של מתיישבי גוש קטיף כשממשלה דורסנית החליטה לגרשם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע צער עמוק על פטירתו של השופט לוי. "אני מרכין ראש עם פטירתו של השופט לוי", נמסר בשמו של נתניהו מלשכת ראש הממשלה, "הוא היה מבכירי השופטים בישראל. אדמונד לוי עבר את כל שלבי מערכת השיפוט עד כהונתו בבית המשפט העליון, שם הותיר חותם עמוק. אדמונד לוי היה חריף מחשבה, בעל עצמאות אינטלקטואלית יוצאת דופן, ובעל יכולת מרשימה לנתח מצבים מורכבים. הוא היה ישר כסרגל ולא התיירא להביע את דעתו פעם אחר פעם בנושאים השנויים במחלוקת. עם ישראל, מדינת ישראל וארץ ישראל היו בראש מעייניו. יהי זכרו ברוך".

שרת המשפטים ציפי לבני: "השופט בדימוס אדמונד לוי הלך הלילה לעולמו. מינויו של השופט לוי לבית המשפט העליון לא היה המובן מאליו במיוחד בחברה בה לעיתים דעות קדומות והשתייכות חברתית השפיעו על בחירת שופטים לבית המשפט העליון. בכהונתו זכה השופט לוי להערכה רבה ובית המשפט העליון זכה לשופט אקטיביסט ונועז שלא חשש לומר את האמת המקצועית שלו גם כשהיא לא הייתה קלה לעיכול ועוררה ביקורת. ועם זאת, פסיקותיו ביטאו רגישות ומודעות חברתית ואנושית גבוהה ויוצאת דופן כשהגן על זכויות חוקתיות וחברתיות גם בדעת מיעוט וראה בזכות לקיום אנושי בכבוד חלק בלתי נפרד מהזכות לכבוד האדם. ומעל לכל, השופט לוי היה אדם ישר והגון. איבדנו הלילה משפטן מהסוג הצנוע והטוב. אני שולחת תנחומיי לבני משפחתו. יהי זכרו ברוך".

פסיקות נבחרות
 פסיקות נבחרות