פרשר: "העשירון התשיעי לא יכול לקנות דירה במרכז"

מנכ"ל מזרחי טפחות: "הבעיה התחילה במרכז אבל עכשיו זה זולג לפריפריה - דירות שם כבר נושקות למיליון שקל"

"כל מה שכתוב בעיתונים על ביקוש והיצע של דירות, מוציא אותנו מהקונטקסט. שכחנו גורם אחד מהותי - מחירי הדיור עלו באופן חד וזה התחיל כשהריבית הריאלית המשק צנחה - ב-2009", כך אמר היום (ד') מנכ"ל מזרחי טפחות אלדד פרשר במליאת הפתיחה של ועידת הנדל"ן של "גלובס" לשנת 2014.

פרשר חזר על דבריו מהימים האחרונים כי מי שהשקיע בנדל"ן מ-2009 לא עשה עסקת חייו. "היה יותר טוב אם היו משקיעים במניית בנק מזרחי טפחות - זה היה נותן תשואה יפה".

לדברי פרשר, "במצב היום זוג צעיר לא יכולים לקנות דירה והדרך היחידה שהם מפצים עצמם זה בתשלומים השוטפים שלהם, כי הריבית נמוכה. זו בעיה שהתחילה במרכז אבל עכשיו זה זולג לפריפריה - דירות שם כבר נושקות למיליון שקל. אם לוקחים משפחה שרוצה לרכוש דירה, שיכולה לקחת לא יותר מ-60% משכנתא, ופורסים את התשלומים - אז העשירון התשיעי לא יכולים לרכוש דירה במרכז, עשירונים נמוכים יותר כבר לא יכולים לקנות דירה בשום מקום בארץ".

פרשר אמר שהמשכנתאות בישראל בטוחות כיוון יותר בהשוואה לאירופה: "כתוצאה מהרגולציה רכישות הדירות להשקעה יורדות, אבל ההתייחסות השמרנית של בנק ישראל לסיכוני המשכנתא גרמה לבנקים להפריש הון עצום - שיעור ממוצע של 60% מופרש ע"י הבנקים לעומת כ-20% אצל בנקים אירופאים".

פרשר קרא לממשלה לבנות דירות וטען כי הגורם למחירי הדירות הגבוהים הוא המחסור בהיצע ולא הריבית הנמוכה: "האתגר הממשלתי הוא להגדיל את ההיצע של הדירות, אם מדברים על הדבקת הביקושים, יש כיום פיגור של 100 אלף דירות, וזה משפיע באופן פרמננטי על המחירים. מי שחושב אחרת - זו זכותו".

פרשר הוסיף כי "בחריש למשל יש היום אישורי בנייה למכביר, ובסוף באה הממשלה וממכרזת את זה לקבוצות רכישה בהיקפים היסטריים של 700 יח"ד לקבוצה. זה היקף בלתי נתפס שקשה עד בלתי אפשרי לנהל, ואין מי שיממן אותם כי הסיכון פרורגטיבי. הממשלה לא מדברת עם הבנקים לפני שהיא עושה מכרזים ואז מתפלאים שלא מוצאים מימון וזה גורם כמובן לפרויקטים להיתקע".