"רשות מקרקעי ישראל רואה רק את הכסף משיווק קרקעות"

היועץ המשפטי ברשות מקרקעי ישראל: "הטענות על הקפאת הבנייה בקיבוצים אינן נכונות. מאות בקשות להיתר הוחתמו על ידי המינהל"

"הטענות על הקפאת הבנייה בקיבוצים אינן נכונות, אף אחד לא הקפיא בנייה. מאות בקשות להיתר הוחתמו על ידי המינהל. כך אמר היום (ד') עו"ד ינקי קוינט, היועץ המשפטי של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), בפאנל 'זרעים של בנייה' שעסק בזכויות החקלאים בקרקע והתנהלותם מול רשות מקרקעי ישראל. הפאנל, שאותו הנחה משה ליכטמן פרשן בכיר ב"גלובס", התמקד בזכויות חברי האגודות וחברי הקיבוצים בקרקע, בין היתר, לאור התוכנית הממשלתית החדשה שמקדם קבינט הדיור, שתאפשר הפקעת קרקע חקלאית בהליך חדש ומהיר.

איתן ברושי, מזכיר התנועה הקיבוצית, תקף את רמ"י והממשלה על אוזלת ידה בכל הקשור לפתרון מצוקת הדיור, ועל הדרישות שמציבים לחקלאים והרצון להפקיע מהם קרקעות במהלך אגרסיבי באמצעות תוכנית הדיור הממשלתית.

"האיום הכי גדול על קרקע חקלאית היא הממשלה שלא מצליחה לפתור את מצוקת הדיור. רמ"י לא מסוגלת לעשות זאת. אף אחד בציבור לא מאמין ביכולת של רמ"י, ואם היו בודקים כולם היו מצביעים בעד פירוק רמ"י", אמר.

"איך הגענו למצב שאי אפשר לרכוש דירה במדינת ישראל? רמ"י רואה רק את הכסף משיווק הקרקעות. ההתיישבות היא הפתרון ולא הבעיה. יש תב"ע בתוקף למאות אלפי יחידות דיור, אבל הממשלה רוצה להפקיע בצורה ברוטאלית קרקע עם פיצוי מוגדל. כמו שהעבירו עכשיו חוקים בלי מתנגדים, גם את זה רוצים לעשות באותה הדרך, ואותנו מגדירים כפולשים. היו הסדרים בעבר, לקחו עשרות אלפי דונמים חזרה למדינה ולא עשו עם זה כלום. אנחנו לא רוצים למכור ולקנות, אנחנו רוצים שלחברים יהיה איפה לגור. זו מחלוקת שיש לנו עם רמ"י", אמר ברושי.

"אם נותנים - שייתנו לכולם"

בזמן שהמושבים והקיבוצים ממשיכים לטעון כי הם מופלים לרעה וכי לא מתייחסים לזכויות העבר שלהם וטוענים כי הם אלו שהקימו את המדינה, עו"ד משה קריף, ממייסדי הקשת הדמוקרטית המזרחית, תקף את הדברים ואמר כי "אנחנו נגד מתנות חינם לחלק מהאוכלוסייה. אם נותנים שייתנו לכולם. בג"ץ בהרכב מורחב קבע החלטה. המינהל משמש נאמנו של הציבור ועליו לשמור על האינטרס הציבורי ולהימנע מטובות הנאה למגזרים מסוימים.

"מי בדיוק חקלאי היום במושבי המרכז? איזה ערך חקלאי יש ביישובים הללו? צריך לבטל את המועצות האזוריות כי אין להן הצדקה. מאז החלטת בתי המשפט מנסים רק להעלים את ההחלטה".

דבריו של קריף גררו תגובות נזעמות מהקהל, מצד תושבי מושבים וקיבוצים שטענו כי דבריו אינם נכונים: "אין חקלאים במרכז? זה לא נכון. אנשים לא קיבלו מתנות חינם. מי שקנה את הקרקע ותרם אותה למדינה, אז עכשיו מתעלמים ממנו?".

על כך ענה קריף בזעם כי "מחקו לקיבוצים חובות של מיליארדים. נגמרה התקופה שהמושבניקים והקיבוצניקים היו הבן המועדף של התנועה הציונית".

עו"ד חגי שבתאי, ממשרד עוה"ד חגי שבתאי שפירא, ניסה להנמיך את הוויכוח והסביר שזו בדיוק הבעיה היום בתחום הטעון הזה: "הדיון כאן מראה כיצד שני הצדדים רק רבים. לא נכון להסתכל ולשאול מה זכויות החקלאים, השאלה צריכה להיות מה דרוש כעת למדינת ישראל. תמיד הדיון נגרר למה מגיע לחקלאים, אבל המדינה צריכה לחשוב אחרת. אם רוצים מעל 700 יישובים פורחים ותוססים עם מגוון גילאים צריך לשנות את הדיון שנגרר כבר עשרות שנים ויישובים נפגעים. המושבים והקיבוצים הצליחו להביא אנשים כשהיו הרחבות וגם הערים מסביבן הרוויחו מזה".

עוד נושא שעלה הוא הסדרת השימושים החורגים על קרקע חקלאית במושבים והקיבוצים. כזכור, מועצת מקרקעי ישראל קיבלה החלטה כי ניתן יהיה לעשות שימוש שאינו חקלאי בשטח הנחלה, זאת לאחר שנים ארוכות בהן רמ"י תבעה את כל בעלי הנחלות שעשו כן. השאלה שעלתה בפאנל הייתה האם יש לוותר על כל דרישות העבר מהחקלאים כדי שהחלטה זו תעבוד. "אז צריך למחול לכולם. צריך גם חנינה לתושבי גבעת עמל", אמר קריף בתגובה לשאלה.

גם קוינט התייחס לנושא ואמר כי "יש תנאי של הסדרה על שימוש חורג בעבר כדי שיהיה אפשר לעשות שימוש חדש שאינו חקלאי. יש אולי שאלה על היקף או שימוש בעבר, אבל מי שעשה שימוש צריך לשלם". עו"ד שבתאי הוסיף ואמר לגבי סוגיה זו כי "היקף השימושים הללו גדול מאוד. זה ייגרר שנים ארוכות, אבל זה יכול להיפתר על ידי ריכוך עמדת רמ"י. לרדת מהשימושים הזעירים ולוותר על דברים שחלה עליהם התיישנות".

* פאנל זרעים של בנייה - זכויות החקלאים בקרקע / משתתפים: איתן ברושי, מזכיר התנועה הקיבוצית; עו"ד ינקי קוינט, יועץ משפטי ברשות מקרקעי ישראל; עו"ד משה קריף, ממייסדי הקשת הדמוקרטית המזרחית; עו"ד חגי שבתאי, משרד שבתאי שפירא עורכי דין. מנחה: משה ליכטמן