האופוזיציה החרימה וחוק משאל העם אושר ברוב של 68 ח"כים

בנט: "אם היה חוק משעל עם, אולי ההתנתקות לא הייתה יוצאת לפועל; אם בשמאל כל כך בטוחים שיש להם רוב, ממה הם מפחדים?" ■ נתניהו: "כשבאים להחליט החלטה כל כך גורלית, אם נגיע לזה, חייבים ללכת לעם"

החוק השלישי בסדרת החוקים השנויים במחלוקת אושר: לאחר חוק המשילות וחוק הגיוס, אישרה הערב (ד') הקואליציה גם את חוק משאל העם ברוב של 68 חברי כנסת ללא מתנגדים. כפי שנהגה בשלושת הימים האחרונים, החרימה האופוזיציה גם את ההצבעה על חוק משאל העם.

יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, הציג במליאת הכנסת את חוק משאל העם והזכיר שהשבוע לפני תשע שנים הכנסת אישרה את יישום תכנית ההתנתקות. "כאן, בבית הזה היו חברי כנסת שהסבירו מעל הדוכן הזה, איך זה יעזור לביטחון ויביא שלום. הכל רשום. אותם אנשים שאמרו את זה אז אלה אותם פוליטיקאים שמספרים לנו על החרם, למרות שכל מנהיגי העולם אומרים שאין חרם. הם גם אומרים שאנחנו חייבים לברוח מעוד חלקי ארץ. לצערי את החוק הזה לא יוכלו לשמוע תושבי עוטף עזה כי מהמקום שאנחנו פנינו, יורים עליהם טילים בזה הרגע. אם היה חוק משעל עם, אולי ההתנתקות לא הייתה יוצאת לפועל ותושבי הדרום היום לא היו צריכים לשבת עכשיו במקלטים".

בנט המשיך: "ממשלות טועות, כולם טועים, אפילו התקשורת. השיטה שדרכה התקבלה החלטה אומללה, שהייתה מנוגדת ב-180 מעלות מהמצע של הליכוד, היא הבעייתית. ההחלטה גם עמדה בניגוד למשאל דמוקרטי שיזם ראש הממשלה. ההחלטה הייתה נגד, אבל הביצוע בעד. שרים שהתנגדו פוטרו בצורה דורסנית, ודילים והטבות ניתנו לתומכים. הסכמי אוסלו עברו בזכות מפלגת ש"ס, מרצ והערבים אבל זה לא הספיק לרוב, אז שלושה פורשי צומת הצטרפו לממשלה, על חודו של מיצובישי שקטל הכי הרבה אנשים בהיסטוריה הישראלית".

לדבריו, "החוק הזה ישים סוף לתופעות האלה בהיסטוריה הקצרה שלנו, אין יותר רמיסת הדמוקרטיה. אם בשמאל כל כך בטוחים שיש להם רוב, ממה הם מפחדים? צריך להאמין בעם שלנו. פתאום נגמרה הדמוקרטיה? החוק יפעל בדיוק במקרים שמסכנים ומפלגים את עם ישראל, ראוי לקרוא לחוק הזה לא משאל עם אלא חוק אחדות עם. זו הפעם השלישית שיש לנו מדינה ריבונית בארץ הזו. מה שהפיל את עם ישראל לאורך הדורות הייתה שנאת חינם ואי היכולת להכיל את חילוקי הדעות. אני גאה להציג היום את חוק אחדות העם".

ראש הממשלה סיכם במליאת הכנסת את הדיון על חוק משאל עם ואמר: "אני תומך בחוק הזה ומבקש להעביר אותו מהטעם הפשוט שהחלטה בהסדר כזה חייבת להתקבל על ידי העם. כשבאים להחליט החלטה כל כך גורלית, אם נגיע לזה, חייבים ללכת לעם. זה הדבר היחיד שיכול לשמור על השלום הפנימי בתוכנו, וזה לא פחות חשוב בעייני מהשלום החיצוני. ההחלטה שאנחנו מקבלים היום היא היסטורית ואנחנו צריכים להיות גאים בכך שהקואליציה הזו מעבירה אותו. אנחנו עכשיו נחליט לתת לעם את היכולת להחליט".

קודם לכן החרימו הסיעות הערביות את הדיון המיוחד שהתקיים במליאת הכנסת לרגל ביקורו של ראש ממשלת בריטניה, דיויד קמרון, ואילו חברי הסיעות החרדיות נכנסו לדיון אולם יצאו כשהחל נאומו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. עם סיום נאומו של ראש הממשלה חזרו הסיעות החרדיות על מנת להקשיב לנאומו של יו"ר האופוזיציה, ח"כ בוז'י הרצוג.