אז מה אם ח' חשמל שוקעת?

מיקו צרפתי וחבריו בוועד העובדים, חיים בסבבה וממשיכים לכייף

ההתנהלות עובדי חברת חשמל במשבר החוב הנוכחי שלה, חמורה בעיני מזו של נוחי דנקנר, כשניהל את המשבר שלו.

כשדנקנר חלב את אי.די.בי. המרוששת, הוא לפחות לא התהדר בערכים סוציאליסטים בסגנון "עזרה לעובד החלש", ובפוזה חברתית ההירואית של "מנהיגי פועלים". ועד חברת חשמל שודד כסף ציבורי במהלך מאחז עיניים, ושוכח את תפקידו המקורי: למנוע פיטורי עובדים והורדות שכר.

יד אחת על השלטר, יד אחד בקופה

בואו ננסה לדמיין מה היה קורה אם מחר בבוקר היתה הממשלה מחליטה להפריט את חברת החשמל?

התשובה ברורה: העובדים היו מבעירים צמתים וסוגרים את השלטר, ומתחילים בקמפיין ציבורי רחב שיבהיר שחברת החשמל שייכת גם לעובדים, ולכן זכותם להיות חלק במשא ומתן על מכירתה.

ועד עובדי חברת החשמל טורח להבהיר כל הזמן מי הוא בעל הבית של החברה, בין היתר, בהפגנות השרירים מול ועדת יוגב וכוונות הרפורמה. בואו נלך על הקו הזה של ועד עובדי חברת חשמל, הרואה בעצמו בעל בית, האם אין הוא גם בעליו של החוב העצום של החברה, העומד על 75 מיליארד שקלים ועל התנהלותה הכלכלית הכושלת?

מי שיש לו סמכות לשים את היד על השלטר, שייקח גם אחריות.

כל בעל בית שהעסק שלו בגרעון משמעותי, נזהר בהוצאות. על אחת כמה וכמה, שהגרעון כה עמוק, אז צריך לחשוב טוב טוב לפני מוציאים גרוש מהקופה הריקה. אבל מיקו צרפתי וחבריו בוועד העובדים? הם בסבבה, ממשיכים לכייף.

מממנים חריגות שכר שהגיעו לשווי מאות מיליוני שקלים, שומרים בקנאות שני מיליארד שקלים בצד, קופה "קטנה" לתשלום חשמל חינם, מתנות לחג, חופשות ועוד כל מיני פינוקים קטנים, כאילו שהחברה "שלהם" מרוויחה מיליארדים בדולרים.

תמורה לתספורת

אם מיקו צרפתי מציע לציבור תספורת, אין בעיה. אנחנו רוצים לדעת מה עובדי החברה מוכנים לתת בתמורה. כשיצחק תשובה ניהל מו"מ על תספורת, הוא תחב את היד עמוק עמוק לכיס וכשדנקנר הציע לכסות 40% מהחוב של אי.די.בי. זרקו אותו מכל המדרגות.

אז הנה, אנחנו באים לקראתכם, עובדי חברת חמשל יקרים. בהחלט הגון והגיוני שאתם תשלמו שליש מ-75 המיליארד האלה ואנחנו, מנגד, נהיה מוכנים לשקול את העלאת תעריפי החשמל.

העבודה המאורגנת יקרה לליבנו, ובאמת שהיינו רוצים להזדהות איתכם ועם מאבקכם הצודק, אבל מכיוון שהכסף הזה הוא שלנו, אנחנו מבקשים מכם, עובדי חברת חשמל, לדעת מה אתם מוכנים לתת, איזה סכום נשמע לכם הוגן.

עם גרעון עצום כזה, יש לנו הזכות לדעת בדיוק ולא להסתפק בקרעי אינפורמציה מהשיחות שאתם מנהלים עם פקידי האוצר. חברת חשמל אולי שלכם, אבל הכסף שאתם דורשים כדי להמשיך ולממן פזרנות שמתאימה לטייקונים אוטיסטים שמתכחשים למציאות, הוא שלנו.

אז כמו שציפינו מדנקנר בשעתו, לעבוד בצורה מידתית, תוך התחשבות במצב החברה והמצב החברתי מסביב, כך אנחנו מצפים מעובדי חברת החשמל להתנהל ולא לנסות להחזיק את החבל בשני קצותיו - גם לשחק את הקוזק הנגזל וגם לגזול את הכסף. אי אפשר לטעון שאתם הבעלים כשמתחשק לכם ולצפות מהממשלה שתסגור לכם את הבור הפיננסי.