UBS: ארבע גישות לביצוע השקעות ערכיות עם החזר חברתי

מריו מרקוני, האחראי על הפילנתרופיה וההשקעות הערכיות בבנק ההשקעות UBS, מספר על הכלים המיוחדים שניתנים למשקיע בשוק נישה, שמרכז עניין גובר

איך יכול משקיע, באמצעות תיק ההשקעות שלו, לקדם מטרות חברתיות שבהן הוא תומך? הרעיון - שניתן לייצר מתיק ההשקעות לא רק תשואה פיננסית אלא גם החזר חברתי, נקרא "Value-Based Investing" ("השקעה ערכית") והוא קוסם ליותר ויותר משקיעים. אבל איך מבצעים את זה בפועל?

"אין דרך אחת ויחידה", אומר מריו מרקוני, האחראי על תחום הפילנתרופיה וההשקעות הערכיות בבנק ההשקעות UBS. הבנק מייעץ ללקוחותיו גם בנוגע לביצוע השקעות ערכיות וגם בכל מה שקשור לבניית פעילות פילנתרופית, ובמקביל מנהל קרן פילנתרופית משל עצמו.

"האסטרטגיה שלנו היא לספק למשקיע כלים והזדמנויות השקעה, שהם יוכלו לשלב באסטרטגיית ההשקעה שלהם", אומר מרקוני, ומספר על ארבע גישות בתחום, שניתן לבצע בנפרד או לשלב ביניהן.

הראשונה היא Exclusion - כלומר, גישה שעובדת על דרך השלילה: לא להשקיע בתעשיות כגון תעשיית הנשק, אלכוהול, הימורים ועוד.

הגישה השנייה היא השקעה בחברות שיש להן דרגת קיימות (Sustainability) גבוהה מהממוצע. "יש עדיין אי-בהירות בנוגע למושג קיימות", הוא אומר, ומוסיף שבעיקרון המושג קשור לנושאים סביבתיים, חברתיים ותחומי ממשל. "יש חברות שמדרגות את הקיימות בחברות השונות, ובהן FTSE ו-MSCI", אומר מרקוני, "גם אצלנו ב-UBS יש מתודולוגיה שפיתחנו ומדרגת כל נייר ערך. כמובן שכל חברה נבחנת לפי המגזר שלה, ואי אפשר להשוות בין חברת נפט לחברת IT. במגזר הרכב, לדוגמה, טויוטה מדורגת כחברה הטובה ביותר בתחום, ואילו דאימלר היא הגרועה ביותר. משקיע יכול לבנות פורטפוליו שמתמקד בחברות הטובות בכל מגזר. יש גופים מוסדיים ופמילי אופיס שעושים את זה".

הגישה השלישית, Thematic Investment, היא השקעה בתחומים ספציפיים, לדוגמה חברות קלינטק, אנרגיה סולארית וכדומה; והגישה הרביעית - Impact Investing - נועדה לשלב בין יעדים חברתיים לתשואה פיננסית. "יש הייפ גדול בנושא", אומר מרקוני. "בדרך כלל אנשים חושבים על לתרום או לעשות כסף - פה זה משולב. זאת תעשייה שמתחילה עכשיו, והדוגמה הטובה ביותר היא המיקרו-מימון, שעונה על סוגיה חברתית לא באמצעות תרומה אלא בגישה עסקית".

מרקוני מוסיף שכיום מדובר עדיין בשוק נישה והתשתית עדיין לוקה בחסר, אך ההערכות לעתיד אופטימיות: "אני לא יודע כמה מהר התחום יצמח וכמה גדול הוא יהיה, אבל יש שמדברים אפילו על טריליון דולר תוך 10 שנים".

"הקושי הגדול - חוסר שקיפות"

גם בישראל מרקוני מזהה עניין גובר בתחום, ונותן כדוגמה את Social Finance Israel, של סר רונלד כהן, שהקים מיזמים דומים גם באנגליה ובארה"ב. באנגליה, לדוגמה, הקרן משקיעה באג"ח שמקדמות מטרות חברתיות, וביניהן סדרות שנועדו לממן שילוב של אסירים משוחררים בחברה. מחזיקי האג"ח מממנים ובכך חוסכים עלות גבוהה לממשלה, וההחזר למשקיעים נגזר על בסיס הצלחת התכנית.

- משקיע פרטי יכול לבצע לבד השקעות ערכיות?

"כן, אבל זה ידרוש ממנו הרבה שיעורי בית. המידע נארז על ידי החברות בצורה שמקשה על המשקיע הממוצע להסיק מסקנות. חוסר השקיפות הוא קושי גדול ביותר בהשקעות ערכיות. מי שפעילים בתחום כיום הם בעיקר גופים מוסדיים ומשקיעים פרטיים מתוחכמים".

- איך תתייחס למשקיע, שאומר שכחלק מההשקעות הערכיות שלו הוא מחרים מדינה מסוימת ולא מוכן להשקיע בה?

"לא נשקיע בה עבורו, אבל אנו לא בונים כלי השקעה על בסיס פוליטיקה או דת".

- מהם הטרנדים המרכזיים היום בתחום ההשקעות הערכיות?

"אנחנו בשלב מוקדם מכדי לזהות טרנדים - היום זה יותר אינדיבידואלי. הלוגיקה היא להתאים, עם הזמן, את ביצוע ההשקעות לערכי היומיום שלך. תוך 5-10 שנים זה יהפוך לחלק מהעסקים הרגילים, ואפילו לא נדבר על זה, כי זה יהיה כל כך מוטמע בנו. היום יש דיון בקהילת האנליסטים איך משלבים את הקיימות באנליזה הפיננסית".

- בשורה התחתונה: משקיע שרוצה לתמוך במטרות חברתיות-סביבתיות בתיק שלו, בהכרח מקריב חלק מהתשואה הפוטנציאלית של התיק?

"השאלה - מהי התשואה הנכונה, עולה תמיד. לדוגמה, נכון להיום הקרן שלנו עדיין בשלבים מוקדמים וקשה לדעת מה תהיה התשואה, אבל האינדיקציות שלנו מדברות על תשואה של 8%-10%. זה לא מובטח, כמובן, אבל זאת אינדיקציה על בסיס הניסיון והמומחיות של מנהלי הקרן והתשואות שהשיגו בעבר בפעילות דומה. בכל מקרה, גם בהשקעות ערכיות מנסים למקסם תשואה פיננסית".

גישות ליישום השקעה ערכית

Exclusion - עובדת על דרך השלילה. למשל, לא להשקיע בתעשיית הנשק

Sustainability - השקעה בחברות בדרגת קיימות גבוהה מהממוצע, בכל הקשור לנושאים סביבתיים, חברתיים ותחומי ממשל

Thematic investment - השקעה בתחומים ספציפיים, למשל חברות קלינטק, אנרגיה סולארית

Impact investing - נועדה לשלב בין יעדים חברתיים לתשואה פיננסית, למשל מיקרו-מימון

מריו מרקוני

תפקיד: האחראי על תחום הפילנתרופיה וההשקעות הערכיות בבנק ההשקעות UBS, Head of Philanthropy and Values-Based Investing

השכלה: תואר ראשון בכלכלה ומדעי החברה מאוניברסיטת ז'נבה, תואר שני במינהל עסקים מ-IMD, לוזאן

תפקידים קודמים: אנליסט בגופים פיננסיים שונים, ומאז 1997 במגוון תפקידים ב-UBS

גיל: 48

מצב משפחתי: נשוי 2

תחביבים: שייט, תעופה, טיולים וקריאה