שעתם של חברי הדירקטוריון

לרשימת הצרות של הבורסה מתווסף הטיפול במעמדה שלה

אחד התפקידים החשובים בכל חברה הוא של הדירקטוריון. חבריו אמורים להתוות את המדיניות הכללית של הארגון, לקבוע את האופן שבו יתנהל, להנחות את המנכ"ל כיצד לתפקד ולפקח עליו.

אלא שלחברי דירקטוריון הבורסה יש פרשנות אחרת להגדרת התפקיד הזאת, וכיום פועלם מתמצה בעיקר בתלונות וביקורת לגבי התנהלות הארגון שהם אמונים על התנהלותו. הגיע הזמן להודות באמת: השינוי המיוחל באחד העם חייב לכלול את הדירקטוריון.

1. בשנים האחרונות התדמית של הבורסה נשחקה דרמטית. אחת הסיבות לכך היא שבזמן שהכלכלה התפתחה והפכה גלובלית, באחד העם נשארו אדישים. הנחת המוצא הייתה שבגלל שהבורסה בת"א היא מונופול, לא צריך לחזר אחרי חברות חדשות ואין סיבה להתאמץ ולשמר את אלה שכבר נסחרות בה. זה, אגב, הכישלון האמיתי של מנהלי הבורסה לשעבר, היו"ר סם ברונפלד והמנכ"לית אסתר לבנון, וזו הסיבה שביוני האחרון הם הלכו הביתה.

עכשיו, אחרי שהבורסה מתנהלת ללא יו"ר קבוע כמעט 8 חודשים ומתקשה לאייש את התפקיד, מתגלה בעיה חשובה נוספת. לרשימת הצרות של הבורסה (שכוללת את ירידת מחזורי המסחר, הממשל התאגידי הלקוי, התחרות עם בורסות אחרות ותנאי העסקה המופלגים של עובדיה) מתווסף הטיפול במעמדה. היום כבר ברור שכדי להבריא את הבורסה חייבים לשקם את תדמיתה כך שהיא תחזור להיות מוסד חשוב, יוקרתי ואטרקטיבי.

2. בשיחות שקיימנו לאחרונה עם דירקטורים בבורסה עלתה טענה מעניינת. לתחושתם, כבר תקופה ארוכה שישיבות הדירקטוריון - שמורכב בעיקר מנציגים של חברי הבורסה - מתנהלות בצורה מאוד טכנית. עיקר ההתעסקות היא בתפעול השוטף, בעוד שנושאים שקשורים להתנהלות אסטרטגית כמעט ולא עולים על הפרק.

הם צודקים. אחד השינויים המהותיים שהתרחשו בבורסה היה האופן שבו חברי הבורסה עצמם מתייחסים אליה. ברבות השנים הם החלו ליחס לה פחות חשיבות והנציגים הפכו פחות ופחות בכירים. הדבר גרם לכך שהדירקטוריון נחלש ורמת הדיונים בו ירדה. זו אחת הסיבות, ואולי המהותית שבהן, לכך שהבורסה המקומית פשוט לא מתרוממת.

3. יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, מתגלה כאחד ממנהלי הרשות הדומיננטיים בתולדותיה. לפני למעלה משנה, במסגרת תפקידו לפקח על התנהלות הבורסה, האוזר החליט שהוא לוקח את העניינים לידיים. הוא עמד מאחורי ההדחה של ברונפלד ולבנון, הצהיר כי בכוונתו לעשות שינוי מהפכני בבורסה ולהפריט אותה, ובעצם מיצב את עצמו כאביר על הסוס הלבן של אחד העם.

בבורסה מוטרדים מכך. "האיזון בין הגורם המפקח לגוף המפוקח הופר - וזה מאוד מסוכן", הם אומרים. החשש הגדול שלהם הוא שהאוזר ישתלט על הבורסה וינהל אותה. זו שעת המבחן של דירקטוריון הבורסה, ועכשיו על חבריו לבחור: האם להמשיך להפגין חולשה, להתלונן ולבקר, או לקחת את השליטה לידיים.

האם הם ידרשו שהרכב הדירקטוריון יחזור להיות בכיר כפי שהיה בעבר? האם יהיה להם את האומץ לחייב את הגופים שהם מייצגים למנות לתפקיד חברי הנהלה בכירים ומנוסים, שיהפכו את דיוני הדירקטוריון מטכניים למהותיים?