קריצה מהחבר'מנים

תקרית גשר אלנבי היא סממן של אווירת החפיף הכללית

יש להניח בסבירות גבוהה כי התקרית בגשר אלנבי בגבול ישראל-ירדן אשר בה נורה למוות אזרח ירדני לא חמוש, שופט, ע"י כוחות צה"ל, ואשר עובדותיה לוטות בערפל, תיבדק מן היסוד על-ידי מי שאמור לעשות כן.

תקריות קורות, זה טבעו של עולם. אש כוחותינו על כוחותינו, תאונת אימונים, ירי בשגגה, זיהוי מוטעה ועוד. את התקלות הללו, ככל שהן כואבות ומצערות, יש לקבל, אך גם לפעול לצמצום מספרן ככל שניתן. אך מה שאירע בגשר אלנבי הוא מסוג התקלות שאסור שיתרחשו. בשולי הידיעות על התקרית נמצאה שורה: "במקום מותקנות מצלמות אבטחה אך הן לא פעלו", וזהו.

אלו בדיוק המקרים שעליהם חייב להיות פיקוח מלא, אדם סמכותי ואחראי שיבין את גודל האחריות המוטלת עליו. ואין זו הפעם הראשונה. זה קרה בתאו של דודו טופז שהתאבד; בכיכר ציון לפני זמן מה; וגם במשרד הביטחון, שם מכשיר ההקלטה לא פעל כשהיה צריך. במקרה האחרון בגשר, ייתכן שמישהו הבחין בכך, אולי דיווח, אולי אפילו שאל מה יהיה אם אין צילום; וייתכן שאחר ענה: "עזוב, יהיה בסדר". יהיו אשר יהיו העובדות אשר קדמו לתקלה במצלמות, עובדה אחת ברורה: מדובר ברשלנות חמורה מאין כמוה.

זו תקרית מצערת ואומללה דווקא מחמת העובדה כי השלטון בירדן מחזיק בכל כוחו בשלום עם ישראל נגד דעת מרבית העם שם. מן הראוי יהיה לצרף נציגות ירדנית לתהליך הבדיקה באופן שגם בצד השני ידעו מה אירע ויבינו שישראל פועלת לשמר את היחסים עמם וכדי שנשדר לבעלת-בריתנו שאנחנו לוקחים ברצינות את התחייבויותינו לשלום הדדי.

ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, אמר בנאומו בסיום מחזור פו"מ 27 באוגוסט 1992: "לאחת הבעיות הכואבות שלנו יש שם, שם פרטי ושם משפחה. זהו צירוף שתי המילים 'יהיה בסדר'". צירוף המילים האלה, שרבים מאיתנו שומעים בחיי היום-יום של ישראל, הוא בלתי-נסבל. מאחורי שתי המילים האלה חבוי בדרך-כלל כל מה שלא "בסדר": יהירות ותחושת ביטחון-עצמי מופרז, כוח ושררה, שאין להם מקום.

ה"יהיה בסדר" מלווה אותנו כבר עשרות שנים, והוא סממן לאווירה הגובלת בחוסר אחריות ברבים מתחומי חיינו. ה"יהיה בסדר", אותה טפיחת כתף חבר'מנית, אותה קריצת-עין, אותו "סמוך עלי", הם סממן לחוסר סדר ומשמעת, למקצועיות שאיננה, לבטלנות שישנה. אווירת ה"חפיף" היא, לצערי הרב, נחלת ציבורים רבים בישראל, לאו דווקא בצה"ל. היא אוכלת בנו בכל פה, ואנחנו כבר למדנו בדרך הקשה והכואבת, ש"יהיה בסדר" פירושו שהרבה מאוד לא "בסדר".

ספק אם ראש הממשלה בנימין נתניהו מסכים היום עם כל מה שאמר יצחק רבין, אבל אין ספק כי על הקטע הזה הוא היה סומך את שתי ידיו.

הרשלנות אינה במה שאירע בגשר, הואיל ואנחנו עדיין ממתינים למסקנות בנושא; היא גם לא קשורה לתקרית אשר התרחשה. היא מתחילה במצלמה שלא פעלה. לו מי שאחראי לפעולת המצלמות היה דואג שלא תהיה דקה בלתי מתועדת במעבר הרגיש והפגיע הזה, הייתה נחסכת מאיתנו תקרית קשה, מביכה ואומללה שיש לה השלכות בינלאומיות קשות עבור ישראל מול אחת מבעלות-בריתה החזקות. הרי לא מדובר במצלמת-אבטחה ליד בנק או תחנת-דלק, אלא בציוד חשוב אשר יכול היה (לו פעל) לחסוך מהמדינה ומראש ממשלתה מבוכה, התנצלות וחקירה סבוכה.

מישהו חשב כנראה כי "יהיה בסדר" גם אם הציוד לא יפעל. כמה חבל שאנחנו לא לומדים דבר.

הכותב, עו"ד, הוא שותף-מייסד במשרד צלרמאיר-פילוסוף