אבו מאזן: אנו מושיטים יד לשכנינו הישראלים כבר מ-1988

בתחילת פגישתו עם אובמה אומר נשיא הרשות הפלסטינית: "כבר לפני 26 שנה היכרנו בלגיטימיות הבינלאומית של החלטת (או"ם)... וב-1993 היכרנו במדינת ישראל" ■ אובמה: "אני מאמין שעכשיו הגיע הזמן" לקבלת מסמך המסגרת

נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, אמר הערב (ב'), בתחילת פגישתו עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בבית הלבן, כי הפלסטינים "מושיטים יד" לישראל כבר יותר משני עשורים וכי הם הכירו במדינת ישראל ב-1993.

עבאס, ואובמה שדיבר לפניו, לא התייחסו כלל לדרישת רה"מ, בנימין נתניהו, שהפלסטינים יכירו בישראל כמדינה יהודית, דרישה שנעשתה סלע מחלוקת במגעים על מסמך המסגרת למו"מ הישראלי-פלסטיני שהממשל מתכנן לפרסם בחודש הבא. אבל עבאס דיבר על הצורך למצוא "פיתרון הוגן ובר-קיימא" לבעיית הפליטים.

אובמה שרטט את התוואי של הסכם שלום אפשרי: "עלי לשבח את הנשיא עבאס. הוא התנער, וחזר והתנער, מאלימות, וחיפש באופן עקבי פיתרון דיפלומטי, פיתרון שיושג בדרכי שלום, שיביא לקיומן של שתי מדינות, שיחיו זו בצד זו בשלום ובביטחון; מדינה שתעניק ריבונות וכבוד לעם הפלסטיני, ומדינה שתאפשר לישראלים לחוש ביטחון ולחיות בשלום עם שכניהם". בחלק מהתבטאויותיו הקודמות על תוואי של הסכם פוטנציאלי כלל אובמה התייחסות למדינה יהודית.

נשיא ארה"ב הוסיף, כי כי מדובר ב"מטרה חמקמקה, וכי יש סיבה מדוע עברו עשרות שנים עד שהגענו לנקודה שבה אנו נמצאים עתה, אך אנו עדיין משוכנעים כי כי קיימת הזדמנות".

"אני חושב שכל אחד מבין כיצד ייראה התוואי של עסקת שלום", אמר אובמה. "יהיו כרוכות בה פשרות טריטוריאלית של שני הצדדים, שיהיו מבוססות על גבולות 1967, עם חילופי שטחים מוסכמים מראש. עסקה כזו תבטיח את ביטחונה של ישראל, אך גם תביא לכך, שלפלסטינים תהיה מדינה ריבונית שבה הם יוכלו להגשים את שאיפותיהם".

"כפי שאמרתי לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפני שבועיים, בשל הזמן שלא רק מנהיגי שני הצדדים, אלא גם שני העמים, ינצלו את ההזדמנות הזו לשלום", הוסיף נשיא ארה"ב. "אבל נצטרך לדון על פרטים רבים. זה קשה מאוד; זה מאתגר מאוד. נצטרך לקבל סיכונים והחלטות פוליטיות קשות כדי שנוכל להתקדם. אני מקווה שנוכל לראות התקדמות בימים ובשבועות הבאים".

אובמה לא חסך בשבחים לאורחו ולרשות הפלסטינית: "הרשות מוסיפה לנסות להקים מוסדות (ממלכתיים) חזקים מאוד לקראת היום שבו תהיה לפלסטינים מדינה משלהם, ואני אוסיף להדגיש את חשיבות שלטון החוק, השקיפות ורפורמות אפקטיביות, לא רק כדי שתהיה להם מדינה על הנייר אלא מדינה שתוכל לשרת את אזרחיה".

"ברור שארה"ב היא תומכת חזק של הרשות הפלסטינית והתורמת הגדולה ביותר לרשות", ציין הנשיא.

עבאס אמר, כי הרשות "פועלת למציאת פיתרון שיהיה מושתת על לגיטימציה בינלאומית ועל גבולות 1967 כדי שהפלסטינים יוכלו לקיים מדינה עצמאית משלהם, שמזרח ירושלים בירתה, וכדי שנוכל למצוא פיתרון הוגן ובר-קיימא לבעיית הפליטים".

"לא נותר זמן לבזבז", אמר עבאס. "הזמן אינו פועל לטובתנו, במיוחד לאור המצב הקשה במזה"ת ובאזור כולו. אני מקווה שנוכל לנצל את ההזדמנות להשיג שלום מתמשך".

"מאז 1988 ו-1993, הושטנו את ידנו לשכנינו הישראלים כדי שנוכל להגיע לשלום הוגן ומתמשך", אמר נשיא הרשות. "מאז 1988 אנו מכירים בלגיטימיות הבינלאומית של החלטות (או"ם) והחלטתה של הרשות לעשות זאת היתה צעד נועז מאוד. ב-1993 היכרנו במדינת ישראל".

"יש לנו הסכם עם ישראל, שהושג בתיווכו של ג'ון קרי, לגבי שחרור הקבוצה הרביעית של אסירים פלסטיניים ואנו מקווים שהקבוצה אכן תשוחרר ב-29 במארס, מפני שצעד זה יאפשר לנו להיווכח ברצינות המאמצים להשגת שלום".