אנליסטים: "לא סביר שאובמה יפתח חזית נוספת נגד נתניהו"

אובמה לא ציפה להתגמשות עבאס בסוגיית המדינה היהודית ■ אנליסטים: על רקע המשבר באוקראינה, הנשיא לא ינקוט צעדים קונקרטיים שיכעיסו את ישראל ■ ארה"ב מגבשת שני מסמכי מסגרת חלופיים: אחד מוצק ומפורט; והאחר קצת פחות

לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, היו ציפיות נמוכות מאוד מפגישתו עם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, בבית הלבן, שהתקיימה אתמול (ב'). פקיד בכיר בממשל אמר ל"ניו יורק טיימס", כי אובמה לא ציפה כלל שעבאס יחזור בו מהתנגדותו להכרה בישראל כמדינה יהודית.

עם זאת, קיווה הנשיא למצוא סימני גמישות אחרים בנשיא הרשות, ציין הפקיד, שביקש לא לנקוב בשמו. הוא אמר, ש"כאשר נכנסים לשלבים הסופיים במו"מ, מגיעים לסוגיות הליבה של הזהות" (הלאומית). סוגיות כמו ביטחון ישראל וגבולות המדינה הפלסטינית העתידית יהיו חלק מממסך המסגרת, שיספק קווים מנחים למו"מ בין ישראל לפלסטינים.

כמה אנליסטים אמרו, כי ארה"ב מכינה שני מסמכי מסגרת חלופיים, אחד מוצק ומפורט, והאחר קצת פחות, בתקווה למצוא מתכון מנצח שיהיה מקובל על שני הצדדים.

הציפיות הנמוכות של אובמה מעבאס עומדות בניגוד לרף הגבוה שהציב נשיא ארה"ב שבועיים קודם לכן לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בראיון לעיתונאי ג'פרי גולדברג, מסוכנות בלומברג, ושבו אמר: אם לא עכשיו, אימתיי, ואם לא אתה, אדוני רה"מ, אז מי"?

ואכן, בדקות הראשונות של פגישת אובמה - עבאס, שבהן הוכנסו עיתונאים ללשכה הסגלגלה, נמנע עבאס במפורש מהשמעת המילים "מדינה יהודית". הוא הסתפק באמירה שהרשות "הושיטה ידה לשכנינו הישראלים" מאז 1983 ושהיא הכירה בישראל ב-1993. אובמה, מצידו, לא הזכיר את דרישת ישראל להכרה במדינה יהודית, למרות שממשלו תמך זה מכבר בדרישה זו.

התבטאות של פקיד בכיר בסטייט דיפרטמנט, אחרי פגישת אובמה - עבאס, מעידה על כפפות המשי שעוטה ממשל אובמה במגעיו עם נשיאהרשות. "השר קרי והנשיא עבאס החליפו רעיונות ומחשבות על אפשרויות ההתקדמות במו"מ", אמר הפקיד. "לא הונחו על השולחן שום הצעות פורמליות או עמדות, אך השר קרי וצוות ניהול המו"מ יוסיפו לקיים את התהליך עם שניהצדדים בימים הקרובים".

אנליסטים אמרו, כי דברי אובמה בראיון לבלומברג הם אולי ניסיון להסיט את הדגש מהדיון על צרכי הביטחון של ישראל להיבטים אחרים של הסכסוך, שקרובים לליבם של הפלסטינים.

ואולם אנליסטים אחרים מציינים, כי על רקע משבר אוקראינה וחידוש המו"מ עם איראן לא סביר להניח שאובמה ינקוט צעדים קונקרטיים שיכעיסו את ישראל. "עתה כשאובמה לכוד בעימות נורא עם פוטין, לא נראה שהוא יפתח חזית חדשה נגד נתניהו", לדברי ארון דייוויד מילר, שהיה בעבר חבר בצוות האמריקאי למו"מ עם הפלסטינים