החטיבה להתיישבות - מחוץ לחוק חופש המידע

החלטת ועדת החוקה מהווה מהלומה ליוזמותיה של ציפי לבני בתחום השקיפות וחופש המידע

חוק חופש המידע לא יחול על החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית העולמית, והיא לא תוכרז כרשות ציבורית לצורך החלת חוק חופש המידע. כך החליטה ועדת החוקה של הכנסת, שדחתה את בקשתה של שרת המשפטים ציפי לבני להחיל על החטיבה להתיישבות את חוק חופש המידע. בהצבעה השתתפו שני חברי כנסת בלבד - יו"ר הוועדה דוד רותם (ישראל ביתנו) וח"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי), שהצביעו שניהם נגד בקשת שרת המשפטים מחודש אוגוסט 2013.

החטיבה להתיישבות שליד ההסתדרות הציונית העולמית פועלת כזרוע ביצועית של הממשלה. ואולם, החטיבה אינה חלק רשמי מהמשלה. החטיבה מתוקצבת על ידי הממשלה ופועלת בתחומי הבנייה, פיתוח יישובים תשתיות ועידוד תיירות - בעיקר בשטחי יהודה ושומרון. שרת המשפטים לבני ביקשה מוועדת החוקה לאשר צו הקובע כי החטיבה להתיישבות תוכרז כרשות ציבורית לפי חוק חופש המידע. זאת, בעקבות פנייתה של ח"כ זהבה גלאון (מרצ).

החלטת ועדת החוקה מהווה מהלומה ליוזמותיה של לבני בתחום השקיפות וחופש המידע. באוגוסט 2013 היא פנתה לוועדת החוקה בבקשה לאשר את הצו המחיל על החטיבה להתיישבות את חוק חופש המידע. לדבריה, "החטיבה להתיישבות היא יחידה בהסתדרות הציונית העולמית המאוגדת במשפט הפרטי ואינה חלק רשמי מממשלת ישראל. לצד זאת, מזה שנים רבות פועלת החטיבה להתיישבות כזרוע ביצועית של ממשלת ישראל וכל תקציבה מקורו בתקציב המדינה". לדבריה, המצב הנוכחי "מעורר קשיים מעשיים, שכן משמעותו כי אין לאדם זכות מפורשת בדין לקבל מידע המצוי בידי החטיבה".

שרת המשפטים לבני הודיעה בתגובה שתגיש רוויזיה על החלטת הוועדה: "מי שמפחד משקיפות כנראה שיש לו מה להסתיר. החטיבה להתיישבות מונעת שקיפות ובכך רק מחזקת את הצורך בהכפפתה לחוק חופש המידע שיסייע להסיר את הערפל באשר לפעולותיה ויאפשר לציבור לממש את זכותו הבסיסית לדעת מה עושה רשות שלטונית".